جدیدترین نظرسنجی رسانه ملی: ۵۰درصد سقف مخاطب!

جدیدترین آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی روابط عمومی رسانه ملی آمار نگران‌کننده‌ای از میزان مخاطب برنامه‌های مختلف سیما به دست می‌دهد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: مرکز افکارسنجی روابط عمومی رسانه ملی جدیدترین مخاطبان برنامه های تلویزیونی را اعلام کرد و بر اساس آمار به دست آمده، همچنان ۸۱/۷درصد مخاطبان همان‌طور که اخیرا عبدالعلی علی‌عسگری رئیس رسانه ملی گفته بود، پاسخشان به پرسش آیا در طول شبانه‌روز از برنامه‌های تلویزیون بهره می‌گیرند یا آن طور که او دقیق‌تر گفته بود؛ به برنامه‌های تلویزیون توجه می‌کنند؟ بله بوده است. 

در حسرت خنده

با وجود چنین آماری و  در این شرایط و  روزهایی که کرونا بر زندگی مردم سایه انداخته و آن‌طور که رئیس رسانه ملی در ابتدای سال در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا وعده داده، قرار بود تلویزیون باشد که مردم را سرگرم می‌کند، اقلا آمار روابط عمومی سازمان نشانگر چنین حقیقتی نیست.

در جدیدترین نظرسنجی ماهانه این بار برنامه «دورهمی» مهران مدیری با ۵۰/۷درصد بالاتر از «عصر جدید» احسان علیخانی قرار گرفته است. دو برنامه‌ای که در سال‌های گذشته میزان رضایت از آنها به بالای ۶۵درصد می‌رسید اما حالا حوالی ۵۰درصد گیر کرده‌اند و تازه در بالاترین سطح رضایت مردمی هستند!

نکته عجیب دیگر همچنان میزان رضایتمندی بالای «خندوانه» (پخش تکراری گزیده‌هایی از این برنامه) و جنگ‌های تلویزیونی چون «کودک شو» در شبکه نسیم است. اینکه مردم در روزهای سخت و پر استرس همچنان جنگ‌های سرگرمی را پسندیدند و انتخاب کردند.

در همین زمینه بخوانید:

رقابت شانه به شانه مهران مدیری و احسان علیخانی

طرفداران فوتبال را چه کردی آقای شبکه ۳؟

همچنان در میان بالانشینان نظرسنجی تلویزیون اثری از «فوتبال برتر» نیست. برنامه‌ای که به طور مونوپل تمام بازی‌های مهم فوتبال لیگ را در شرایطی فشرده پخش کرده و سپس کار نقد و تحلیل آن را بر عهده داشته، همچنان جایی در برنامه‌های صاحب مخاطب بالای ۳۰درصدی ندارد! 

درحالی که محمدحسین میثاقی چندی قبل روی آنتن زنده برنام‌هاش گفته بود که مسیر درست را پیش می‌رود و رضایت مخاطبانش نشان‌دهنده این موضوع است اما به نظر می رسد حداقل نتایج به دست آمده از نظرسنجی‌های خود رسانه ملی چنین حقیقتی را برای چهارمین ماه متوالی تائید نمی‌کند و اصلا بر همین اساس است که مهدی تاج رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که به خاطر سوء مدیریت در قرارداد ویلموتس و همه بلاهای دیگری که بر سر فوتبال در دوران مدیریت او و رفقایش آمده، می‌تواند به او انتقاد کند و با سینه‌ای ستبر بگوید: «آن مجری به ما می‌گوید بی‌کفایت. بی‌کفایت کسی است که برنامه‌ای با ۳میلیون پیامک را رسانده است به فقط ۲۰۰هزار بیننده!»

حرفی تلخ برای فرار از فشار از سوی یک مدیر ورزشی ناکام که البته هر ماه حتی از سوی واحد افکارسنجی خود سیما تائید می‌شود. پرسشی کلیدی که باید مدیران شبکه ۳ پاسخ آن را بدهند. اینکه واقعا چه کرده‌اند با مخاطبان بی‌نظیر و ثابت فوتبالی رسانه ملی!

پاک‌باخته

پاک‌باخته بی‌شک بهترین واژه برای بخش سریال‌سازی شبکه‌های مختلف تلویزیونی است. 

رسانه ملی که تمام انرژی‌اش راگذاشته برای تعطیل کردن یا انزوا یا حداقل تحت اختیار گرفتن شبکه نمایش خانگی و بخش سریال‌سازی آن، در روزهایی که مدام در گزارش‌هایش رقیب بخش خصوصی را متهم می‌کند، با آمار ناخوشایند سریال‌هایش، مدام ناکامی بر سر ناکامی آوار می‌کند. سریال‌هایی که پس از «نون خ» و موفقیت حداقلی «بچه مهندس» و «زیرخاکی»، تمام‌شان در شبکه‌های مختلف ناکام بودند و به کف ۲۰درصد مخاطب هم نرسیده‌اند، همچنان در برابر تکرار پخش سریال‌های قدیمی هم شکست می‌خورند.

نکته قابل تامل برای واحدی که در سال گذشته به جهت حمایت از آن بودجه مستقل از صندوق توسعه ملی برداشت شده، این است که حتی بعد از چند ماه ناموفق، برای فرصت طلایی محرم امسال هم در چند شب نخست، نتوانسته سریالی همراه با غافلگیری عرضه کند تا خبرساز شود.

درحالی که همه هفته آمار فروش و رکوردشکنی شبکه‌های نمایش خانگی که مردم به ازای تماشای‌شان پول می‌پردازند منتشر می‌شود، چه اتفاقی رخ داده است که سریال‌های رایگان تلویزیون، این‌چنین در کف میزان اقبال عمومی قرار دارند؟ این پرسش، پاسخی ساده دارد. اینکه سریال‌ها با چه متری تائید، ساخته و نظارت بر ساخت‌شان انجام گرفته است که نمی‌توانند بیننده را پای خود بکشانند.

حال در این شرایط، اصرار رسانه ملی بر نظارت و کنترل بر محتوای شبکه نمایش خانگی در بستر پخش اینترنتی وی‌اودی‌ها، نگران‌کننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد چون باعث می‌شود تا یک بستر صاحب مخاطب برای تماشای برنامه‌های ساخت داخل به چالش کشیده شود و باز احتمال ریزش مخاطب به تور فارسی‌زبانان خارجی قوت بگیرد.

رسانه ملی که هر روز به دلیل سیاست‌گذاری‌هایش خالی‌تر از سرمایه‌های خودساخته‌اش شده، همچنان در بازتولید نسل جدید ناموفق پیش می‌رود و در جذب سرمایه‌های خارج از گودش هم گامی برنمی‌دارد و بر نگرانی‌ها درباره سرنوشت مخاطبانش می‌افزاید.

بیشتر بخوانید:

مخاطبان تلویزیون: بیش از ۸۱درصد!

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مومیایی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    170 4
    واقعیت بسیار بدتر است
    • US ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      109 1
      شیوه آمارگیری صداسیما همان شیوه ای هست که دولت آمار شاغلین را در میاره. یعنی میگه هرکسی یک ساعت هم در هفته کار کرد، ولو دستفروشی باشه، شاغل محسوب میشه. اینها هم اینطوری آمار میگیرن که اگه شما داخل یک ساندویچی نشسته باشی و اتفاقی چشمت به تلویزیون روشن آنجا بیافته، جزئی از آمار مخاطبین حساب میشی
  • فرهاد DE ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    171 5
    رسانۀ خودملی‌خوانده! لقب را دیگران باید بدهند نه اینکه خودمان به خودمان لقب «ملی» بدهیم!
  • ایرانی FR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    147 8
    صدا و سیما هم مثل خبرآنلاین مزخرف زیاد میگه
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      21 0
      حرف جالبی بود, خبرآنلاین یه زمانی اینقدر نظرات داشت زیر هر خبرش هرچی میرفتی به پایینش نمیرسیدی, الان شده تبلیغات تور و کرم تقلبی و هزارتا چیز دیگه وکلی خبرهای زرد و نچسب.
    • BA ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      16 0
      اینا هر کی رو که از جلوی تلویزیون رد میشه رو هم می زنن جزو آمار. حالا چه خاموش چه روشن‌
    • max NL ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      4 0
      عالی گفتی /..
  • نامور IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    160 6
    دروغه آقا. این چه ادعایه می کنید. در 8 ماه گذشته 8 ساعت تلویزیون تماشا نکردم.
    • محسن IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
      21 3
      شما 8 ماهه ندیدی من از سال 88 چشمم به تلویزین نخورده
  • کیارش IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    76 4
    والا من که 25 ساله تلویزیون ایران را ندیده ام . بعید میدونم این آمار هم درست باشه
    • GB ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      20 0
      لمس اشتباهی دکمه تلوزیون روی کنترلش هم تو این آمار لحاظ شده.
  • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    81 3
    هر آماری که اینا میدند از 100درصد کمش کن درست در میاد وقتی میگه 81/7 درصد مخاطب داره مطمئن باش رقم درست 18/3 درصده شک نکن
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    9 87
    من که تلویزیون ایران نگاه می کنم هر چی دوست دارید بگید اما خیلی ها نگاه می کنن اما پز می دن نه ما نمی بینیم
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      5 52
      واقعا همینجوره.من توی یک هفته اخیر با چنیدن نفر سر همین موضوع بحث کردم که می گفتن تلویزیون نمی بینیم ولی بعدا معلوم شده بیننده ی پر و پا قرصشن
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    63 3
    50 درصد از چند میلیون نفر ؟ اگر منظور 50 درصد طرفداران رسانه میلی است ، شاید نظر سنجی درست باشد چون حداکثر مخاطب و طرفدار رسانه میلی 5-6 میلیون است که 50 درصد آن میشود 3 میلیون نفر بیننده و مخاطب
  • نادر IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    91 2
    متاسفانه در كشوري زندگي ميكنيم كه اگر 80 ميليون نفر موافق باشند و 20 هزار نفر مخالف ان نظر 20 هزار نفر تاييد ميشود
    • نادر IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      8 2
      دقيقا صدا و سيماي ما مثل اين يك نفري است كه منفي زده و فكر ميكنه باقي مثبت ها اشتباه ميكنند
  • امیر IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    12 40
    بنده در حال حاضر تنها شبکه ای که میبینم شبکه نمایش است. فیلم سینمایی فقط. بقیه شبکه ها بخصوص یک و دو و سه مفتشم گرونه
  • نادر IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    63 1
    خدايي اخرين بار كه تلويزيون ديدم بازي ايران و پرتقال بود
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    21 3
    سریال های افت کردن یک فکری بکنین
  • بینام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    64 1
    مگر ما رسانه ملی هم داریم؟والا ما که ندیدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ES ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    47 2
    ۱۳ سال پیش رفتم جام جم و با مدیری صحبت می کردم که آخه این چه سریالهایه که همش از خواستگاری حرف میزنه؟ چیز دیگه نداریم؟ گفت مردم همین چیز ها را می خواهند!!! خوب این هم نتیجش میشه!!
  • قاسم IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    62 5
    در واقع رسانه میلی هست تا رسانه ملی!!! لطفا چاپ کن.
  • مودب IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    47 1
    باید یک فکری بکنن ما که ماهواره نداریم با این برنامه های ضعیف دیگه تفریحی نداریم
  • هادی ضیایی فر JP ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    46 4
    سلام به نظرم صدا و سیما یک رسانه ملی نیست رسانه ملی یعنی اینکه هر دو جناح در کشور حق داشته باشند نظراتشون را در رسانه مطرح کنند و مردم در رابطه با نظرات دو گروه قضاوت کنند. رسانه ای که ادعای ملی بودن را دارد به درد نمیخورد.
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    46 3
    رسانه ملی؟؟؟؟ این ترکیب یعنی چی؟؟؟ ما که فقط امیال یه عده خاص رو میشنویم که نشون میده نه تفکرات کل جامعه رو.رسانه؟؟؟؟!!!!!
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      1 11
      چرا فکر می کنید هر کسی مثل شما فکر نکنه یه عده خاصه؟ابن توهم از کجا میاد؟
    • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      1 1
      اینها توهم نیست. واقعیته. یه نگاه سطحی به برنامه های رسانه میلی کافیه تا متوجه واقعیت بشید. متاسفانه شما و طیف شما نمی خواید قبول کنید.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    3 19
    خیلی جالبه سریالهای مثل زیرخاکی و نون خ که نزدیک پنجاه درصد مخاطب دارن میشم موفقیت حداقلی بعد سریالهای شبکه خانگی که طبق آمار خودشون هر قسمت حدود هفتصد هزار بیننده دارن میشن رکورد شکن!!!امان از این عقده های سیاسی که آدم رو به چه روزی میندازه.اصلا توی یک ماه اخیر تلویزیون سریال جدیدی پخش نکرده .خوشم میاد اون موقع پایتخت و نون خ پخش میشدن چقدر زور می زدید جرزنی کنید و سعی کنید آمارشون رو پایین نشون بدید
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    40 5
    نظرسنجی اشتباهه. میران رضایت و دیدن برنامه های صدا و سیمای ملی بیش از ۹۰ درصد هست.
    • نادر IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
      15 1
      به نظر من امار اشتباه مي باشد تعداد بيننده ها 120 در صد مي باشد زيرا همه مردم دنيا فقط صدا و سيماي ما را مي بينند 20 در صد هم در صف انتظار مي ايستند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    12 0
    اشتباه بیشتر دقت ک اون صفر نیست یه لکه 5 درصد درسته
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    9 2
    والا تلوزيون. همين چهارتا فوتبال و سريال رو به خاطر جذب آگهي پخش مي كنه نه محض خاطر رضايت مخاطب
  • فرشی IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    بابا شما هم خیلی ساده هستید اینا که برای ما برنامه درست نمیکنن برایرخودشون درست میکنن