هوای تهران در مرداد از هر سه روز یک روز آلوده بوده است

ایسنا نوشت: بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مرداد ماه امسال،هوای پایتخت ۱۱ روز به دلیل افزایش غلظت آلاینده ازن آلوده شد.

هوای تهران طی مرداد ماه امسال ۲۰ روز در شرایط قابل قبول و ۱۰ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود. تهرانی‌ها همچنین طی مرداد یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشتند.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، علت آلودگی هوای تهران طی ۱۱ روز از مرداد ماه افزایش غلظت آلاینده ازن بود. ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن پیش سازهای آلاینده ازن هستند که منبع تولید هر کدام از این آلاینده‌ها بخارات سوخت و وسایل نقلیه است. ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن در روزهای گرم تابستانی با حضور نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند و به همین دلیل است که ازن آلاینده شاخص روزهای گرم سال است.

مرداد ماه سال گذشته نیز غلظت آلاینده ازن در هوای تهران طی پنج روز از حد استاندارد فراتر رفت. طی این بازه زمانی آلاینده ناکس و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نیز هر کدام طی یک روز هوای تهران را آلوده کردند و به طور کلی هوا در مرداد ماه سال گذشته ۲۶ روز در شرایط قابل قبول و پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

در تولید آلاینده ناکس وسایل نقیله ۳۵ درصد و نیروگاه‌ها ۳۲ درصد نقش دارند. این آلاینده هوا می‌تواند سبب ایجاد مشکلات جدی تنفسی و التهاب چشم در انسان شود. اختلال در بویایی، خستگی، تحریک گلو، ناراحتی‌های اعصاب و افزایش برونشیت حاد از دیگر اثرات قرارگیری در معرض گاز نیتروژن دی‌اکسید است.

به‌طور کلی عمده‌ترین منابع انتشار ذرات معلق نیز احتراق سوخت (مانند سوزاندن زغال  سنگ و چوب)، خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده، فرایندهای صنعتی و کشاورزی و انتشار از خودروها است. ذرات معلق عموما در ماه‌های سرد سال کیفیت هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

طی دومین ماه تابستان سال ۹۷ تهرانی‌ها ۲۷ روز هوای قابل قبول و چهار روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند. علت آلودگی هوا در این‌بازه زمانی افزایش غلظت ازن و ذرات معلق بود.

بر اساس آخرین گزارشات دانشگاه‌های علوم پزشکی، افزایش غلظت آلاینده ازن در هوا سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی سرفه و تنگی نفس می‌شود. تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی از جمله اثرات سوء ازن بر سلامت است.

کیفیت هوای تهران در مرداد ماه سال ۹۶ نیز پنج روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که از این بین سهم آلاینده ازن سه روز و سهم ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دو روز بود. بقیه روزهای ماه در این بازه زمانی هوا در شرایط قابل قبول بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در مرداد ماه سال ۹۵ هوای تهران طی سه روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلوده شد و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. مواجه کوتاه مدت با این آلاینده می‌تواند منجر به تشدید علائم بیماری‌های قلبی و ریوی شود. مواجه طولانی مدت با ذرات معلق عامل مرگ و میر زودرس و تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی است.

هرچند که سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا بر افزایش تعداد روزهای آلوده در مرداد ماه امسال نسبت به سال‌های گذشته تاثیرگذار است اما نباید فراموش کرد که آلودگی هوا همچنان یکی از معضلات کلانشهرهای کشور از جمله تهران است که با آغاز پاییز و فصل سرما روی بدتری از خود نشان می‌دهد.

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1424034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =