۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۲

دیروز در تل آویو برنامه جدید تنظیم مناقشه اعراب و اسراییل که توسط دهها شخصیت اجتماعی اسراییل و از جمله سران سابق سرویس های ویژه، ژنرال ها، سیاستمداران و تجار بزرگ تدوین شد، رونمایی گردید.

 نیکلای سورکوف

دیروز در تل آویو برنامه جدید تنظیم مناقشه اعراب و اسراییل  که توسط دهها شخصیت اجتماعی اسراییل و از جمله سران سابق سرویس های ویژه، ژنرال ها، سیاستمداران و تجار بزرگ تدوین شد، رونمایی گردید.

 مؤلفان این طرح پیشنهاد کردند روابط با عرب ها بر اساس اصل زمین در ازای صلح اصلاح شود، مسأله آوارگان از طریق پرداخت های جبرانی حل شود و دولت فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی ایجاد گردد. به گفته آن ها، هدف اساسی از این کار، تشویق  بنیامین نتانیاهو به مذاکرات است.

 دانی یاتوم رئیس سابق موساد، یعقوب پری رئیس سابق سرویس امنیت عمومی  شاباک ، امنون لیپکین شاخاک رئیس سابق ستاد کل ارتش اسراییل و افراد دیگر در میان طراحان این سند هستند. یکی از آن ها یوال رابین، فرزند اسحاق رابین، نخست وزیر مقتول اسراییل است.

 طراحان این ابتکار امیدوارند که حمایت از این طرح توسط افکار عمومی در اسراییل و در خارج از  بنیامین نتانیاهو را به بذل تلاش ها برای از سرگیری روند صلح خاور میانه تشویق کند. آن ها تأکید می کنند که  روند صلح منطقه ای باید بر اساس ابتکار صلح عربی از سر گرفته شود.

 یادآوری می شود که ابتکار صلح عربی در سال 2002 با تلاش عربستان سعودی تهیه شده بود. این ابتکار از اسراییل خواست نیروهای خود را از همه سرزمین های عربی که در جریان جنگ سال 1967 اشغال شده بودند، عقب بکشد و راه حل عادلانه مسأله آوارگان فلسطینی را بر اساس قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل متحد پیدا کند. در عوض به دولت یهودی شناسایی رسمی، سالم سازی روابط و ضمانت های امنیت پیشنهاد شد.

 طراحان برنامه ای که دیروز اعلام شد، پیشنهاد می کنند که اسراییل بر اساس اصل  زمین در برابر صلح با تشکیل دولت فلسطین در مرزهای سال 1967 یعنی نوار غزه و کرانه باختری رود اردن موافقت کند. بخشی از شهرک های یهودی نشین در این اراضی باقی مانده و طرفین تبادل ا راضی را به عمل خواهند آورد که تا 7% سرزمین کرانه باختری را در بر خواهد گرفت. ناظران معتقدند که اسراییل قبل از همه می خواهد شهرک های بزرگ  آریل و  معاله ادومیم را در دست خود نگه دارد.

 بیت المقدس شرقی باید پایتخت دولت فلسطین شود. مقامات فلسطین قسمت عرب نشین این شهر را کنترل خواهند کرد در حالی که مناطق یهودی نشین در دست اسراییل باقی خواهد ماند. طرح خاصی برای  شهر قدیم پیشنهاد می شود: محله یهودی نشین و « دیوار اشک در دست اسراییل باقی می ماند و کوه معبد و مسجد الاقصی رسماً تحت حاکمیت کسی قرار نخواهد گرفت. قرار است جاده ای برای برقراری ارتباط بین غزه و کرانه باختری ساخته شود. این جاده از خاک اسراییل گذشته ولی تحت کنترل فلسطینی ها خواهد بود.

 مؤلفان برنامه پیشنهاد می کنند که مسأله آوارگان فلسطینی عمدتاً از طریق پرداخت های مالی جبرانی حل شود. البته به بخش کوچکی از آن ها اجازه داده خواهد شد به خانه های خود در خاک اسراییل برگردند ولی اکثریت آن ها باید به دولت فلسطینی  بر گردند.

 این ابتکار ناظر بر خروج نیروهای اسراییلی از ارتفاعات جولان ظرف مدت 5 سال و واگذاری این منطقه به سوریه است که در عوض پیمان صلح، ضمانت های امنیت و طرح های مشترک اقتصادی نصیب اسراییل خواهد شد.

 بنیامین نتانیاهو از قبل با برنامه صلاح شخصیت های اجتماعی اسراییل آشنا شده ولی از تفسیر آن خودداری می کند. رهبران فلسطینی همینطور رفتار می کنند. ولی رسانه های گروهی عربی تردیدهای خود را پنهان نمی کنند. آن ها عمدتاً از گزینه پیشنهادی حل و فصل مسأله آوارگان فلسطینی انتقاد می کنند زیرا بدین وسیله  حق بازگشت که در تصمیمات سازمان ملل قید شده است، رد می شود. این امر به طور اجتناب ناپذیر فلسطینی ها و مردم عادی کشورهای عربی را ناراحت خواهد کرد.

 مسأله دیگر، وضع حقوقی کوه معبد است. در سال 2000 یاسر عرفات راه حلی را که اکنون سیاستمداران اسراییلی پیشنهاد می کنند، رد کرده بود. بحث درباره تبادل اراضی در کرانه باختری هم تنش ایجاد خواهد کرد

 چشم انداز پایان اشغال ارتفاعات جولان هم باعث تردید می شود زیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل بارها اعلام نموده است که اسراییل این منطقه را ترک نخواهد کرد. عامل افکار عمومی اسراییل که در سال های اخیر به سمت راست گرایش داشته است، نباید نادیده گرفته شود. 16146

روزنامه نزاویسیمایا گازتا 7 آوریل  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =