کاهش۷۱درصدی درآمد اتوبوسرانی در اثر شیوع کرونا

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین از کاهش ۷۱درصدی درآمد اتوبوسرانی پس از شیوع کرونا و افزایش ۴۵درصدی هزینه‌های آن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ شیما زرآبادی‌پور، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین اظهار کرد: قزوین با ۴۰۰هزار نفر جمعیت که به دلیل وجود شهرک‌های اقماری اطراف، روزها جمعیت آن به ۴۵۰هزار نفر هم می‌رسد، دارای حدود ۶۷۳هزار سفر شهری در هر روز است که تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود.
او افزود: در بخش تاکسیرانی ۳هزار و ۳۳۷دستگاه تاکسی با میانگین سنی حدود ۱۰سال وجود دارد که این ناوگان روزانه ۲۱۵هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند و البته سال ۹۸ هم تعداد ۹۸دستگاه تاکسی فرسوده اسقاط شد.
این مسئول با بیان اینکه ۳۲درصد سفرهای درون‌شهری با تاکسی انجام می‌شود، ادامه داد: ۴۹عدد ایستگاه تاکسی در سطح شهر قزوین وجود دارد؛ ضمن اینکه ۲۱۰کیلومتر طول خطوط تاکسیرانی و تعداد این خطوط ۴۸ عدد است.
زرآبادی‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام شورای اسلامی شهر قزوین مقرر شده است که طی یکسال ۱۰میلیارد تومان در رهن بانک قرار گیرد تا بتوان ۳۲۵دستگاه تاکسی فرسوده را از ناوگان خارج کرد.
او ادامه داد: همچنین در ناوگان اتوبوسرانی تعداد۲۰۳ دستگاه اتوبوس فعال است که ۱۵۸ دستگاه معادل حدود ۸۰درصد به بخش خصوصی واگذار شده است.
سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین، میانگین سنی ناوگان اتوبوسرانی قزوین را حدود ۱۰سال اعلام و بیان کرد: طول خطوط ۱۷۴کیلومتر و تعداد آنها ۲۵عدد با ۵۰۶ایستگاه است و این ناوگان، ۲۲درصد سفرهای درون شهری را پوشش می‌دهد.
زرآبادی‌پور با بیان اینکه اصلاح خطوط و ایستگاه‌ها در دستور کار است، تصریح کرد: به ازای هر مسافر ۲هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود.
او، کاهش ۷۱درصدی درآمد و افزایش ۴۵درصدی هزینه‌ها را مهمترین مشکلات سازمان اتوبوسرانی در ایام کرونا دانست و خاطرنشان کرد: کمک مالی فوری، اصلاح خطوط و تمرکز بر خطوط پرتقاضا، کاهش ناوگان فعال از جمله راهکارهای رفع این مشکلات است.
این مسئول اضافه کرد: اتوبوس‌های بازسازی شده در سال ۹۸ تعداد ۱۲دستگاه بوده که مقرر است ۶۰دستگاه طی سال جاری و آینده بازسازی شود.
زرآبادی‌پور، پایانه‌های مسافربری برون‌شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: قزوین ۶پایانه متمرکز و سه پایانه نیمه‌متمرکز دارد و سالانه میانگین یک میلیون و ۹۴۵هزار نفر مسافر از این طریق جابه‌جا می‌شوند که باید با ضمن تقویت این حوزه، مسافران پایانه‌های نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز در پایانه‌های متمرکز خدمات دریافت کنند.
او به وضعیت تسهیل حمل‌ونقل توانیابان اشاره و بیان کرد: با همکاری بهزیستی ریز اطلاعات معلولین تهیه و دو دستگاه ون در قالب آژانس معلولین تجهیز شده است که راه‌اندازی آژانس ۱۳۳معلولین نیز در دستور کار قرار دارد.
زرآبادی‌پور با اشاره به شرایط حمل‌ونقل پاک در شهر قزوین خاطرنشان کرد: ۵۰  کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر قزوین داریم و هدف ما ایجاد ۷۰کیلومتر مسیر دوچرخه پیوسته و ایمن است؛ ضمن اینکه در حال تدوین شرح خدمات برای انجام سند راهبردی توسعه دوچرخه هستیم.
به گفته سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری؛ سهم دوچرخه در سفرهای شهری قزوین دست‌کم ۳درصد است که در فصول مختلف تفاوت دارد.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1413456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =