حمایت قاطع روحانی از تغییر واحد پولی و حذف صفر /این چه واحد پولی بود که همیشه نیاز به مفسر داشت /مردم تومان را قبول دارند نه ریال را

رئیس جمهور گفت: واحد پول ملی ما در نوشتار ریال و در گفتار تومان بود. بسیاری از اشتباهات بانکی هم به خاطر همین مسئله ریال و تومان بود..

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت درباره تغییر واحد پول ملی و حذف صفر گفت:ما رقم را کوچک کردیم، تغییر واحد پول ملی هم به لحاظ وجهه بین المللی و در مقایسه پول ملی با مثلا یورو بهتر است و بعید هم می دانم تاثیری بر تورم یا رشد اقتصادی داشته باشد بلکه بیشتر کمکی است برای تسهیل حسابگری.

>>>>>بیشتر بخوانید

روحانی: بازگشت تحریم‌تسلیحاتی عواقبی خطرناک دارد/آمریکا توبه کند

روحانی گفت: ما یک پول ملی در نوشتار داشتیم و یک پول ملی در گفتار و زبان داشتیم. وقتی ما به یک فروشگاه می‌رفتیم و می پرسیدیم که قیمت فلان کالا چند است، فروشنده می‌گفت کیلویی ۷ تومان. وقتی به بانک می رفتیم متصدی بانک می پرسید ۷ هزار ریال یا ۷۰ هزار ریال می خواهی؟  سپس مراجعه کننده فکر می کرد و می گفت که ۷۰ هزار ریال یعنی همان ۷ هزار تومان؟ این ماجرا ادامه می یافت و در نهایت هم متصدی بانک اشتباه می کرد و هم مراجعه کننده و بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر همین موضوع است. هم مردم اشتباه می‌کنند و هم کارمندان بانک. من مصر بودم واحد پول ملی تغییر کند تا مردم راحت شوند. زیرا تمام معاملات با تومان انجام می شود. در واقع ما خواستیم یک مشکل فرهنگی اجتماعی را حل کرده و محاسبات مردم را تسهیل کنیم.

روحانی گفت:  در بین مسئولان هم وقتی می پرسیم برای فلان پروژه چقدر هزینه شد، وقتی روی کاغذ می خوانیم ۷۰۰ میلیارد ریال، بعد می پرسیم که ۷۰۰ میلیارد ریال یعنی چه؟ می گویند منظور ۷۰ میلیارد تومان است. این چه جور حساب و کتاب است و چه واحد پول ملی است که همیشه نیاز به یک مفسر دارد. در واقع ما یک پول ملی داشتیم که در عمل هیچوقت آن را نمی دیدیم، پول ملی ما ریال است، اما ریال الان کجاست؟ قدیم ها سکه یک ریالی بود ولی الان همان هم نیست. واحد پول ملی ما ریال است اما در زندگی مردم حضور ندارد.

او ادامه داد:  ما برای اینکه ذهن مردم را از یک محاسبه بی‌خود خلاص کنیم باید این اقدام صورت گیرد. برخی روزنامه ها می نویسند که آیا این اقدام آثار تورمی دارد؟ خود من که مصر بودم این لایحه به مجلس داده شود و از مجلس بابت تصویب این لایحه هم تشکر می کنم، می خواستم که مردم در زندگی راحت شوند و نوشته و گفتارشان یکی شود و چند جور در ذهن هایشان محاسبه نکنند.

روحانی با اشاره به اینکه مردم در عمل تومان را قبول دارند گفت: در تمام مغازه ها و فروشگاه ها با تومان معامله می‌کنند، اما تا می خواهیم به صورت رسمی در جایی بنویسیم این تبدیل به ریال می شود. یعنی دولت خودش را از مردم جدا کرده بود و مردم با تومان حرف می زدند و دولت با ریال می نوشت و بعد مجددا دولت که می خواست حرف بزند با تومان حرف می زد. پس ما یک مشکل فرهنگی و اجتماعی را حل کردیم و محاسبات ذهن مردم را تسهیل کردیم. از طرفی رقم هم کوچک شد و صفر های اضافه که روی کاغذ جا نمی‌شد برداشته شد.

رئیس جمهور گفت: تعداد زیادی از کشورهای دنیا این کار را انجام داده اند. برخی واحد پول را تغییر دادند و برخی هم فقط صفرهای اضافه را حذف کردند. برخی هم فقط نام واحد پول خود را تغییر داده اند مثل برخی کشورهای آسیای مرکزی پس از استقلال از شوروی سابق همه یک واحد پول جدیدی تاسیس کردند. یک زمانی ترکیه چند صفر را از واحد پول خود حذف کرد. کشورهایی بودند که ۱۲ صفر را در یک روز حذف کردند، برخی هم ۶ تا برخی دیگر ۴ صفر را حذف کردند.

او گفت: مردم ما همیشه یک تومان و یک قران داشتند، یا با قران و یا با تومان با یکدیگر معامله می کردند. ما هم الان می خواهیم که به همین صورت در بیاید. بنابراین من فکر می‌کنم این یک کار خیری است و البته از لحاظ بین المللی هم برای ما بهتر می شود. وقتی ما می خواهیم واحد پول خود را با اروپا مقایسه کنیم، می‌گوییم یورو ۱۷۰ هزار ریال است، یک وقتی می گوییم یورو ۱۷ تومان است. ۴ تا صفر را که برداریم هم تلفظ آن راحت‌تر است و هم زیباتر است و هم محاسبه آن ساده تر است.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1385194

برچسب‌ها