یک سریال و این همه بدآموزی؟/ عادت‌هایی که نباید از نقی، ارسطو و بهتاش یاد بگیریم

خراسان نوشت: می‌توانیم چشم‌مان را بر تمام نقاط ضعف سریال پایتخت ببندیم و صرفا آن را تحسین کنیم اما نگاه سیاه‌وسفید در هر زمینه‌ای ناکارآمد است.

در پایتخت شش می‌بینیم که پسر بزرگ خانواده، نقش مادرش را به رسمیت نمی‌شناسد و معمولا با او محترمانه صحبت نمی‌کند. بهتاش به دلیل عصبانیت، سرش را به دیوار می‌کوبد و به ارسطو لگد می‌زند. در این سریال درباره مواد مخدر به‌راحتی صحبت می‌شود و خاص‌تر اینکه صحنه خشونت باری نمایش داده می‌شود که بهبود به دلیل سندروم دست بی‌قرار، دوبار ارسطو را از گردن روی دستش می‌گیرد!

یکی از آسیب‌های نمایش خشونت در تلویزیون این است که مخاطب یاد می‌گیرد به‌جای تجربه هیجان‌هایش، آن‌ها را به‌طور افراطی تخلیه کند! یعنی اگر عصبانی است، به‌جای پردازش شناختی و هیجانی، آن را در لحظه، با شدیدترین حالت ممکن تخلیه کند. اگر خشمگین است، طعنه بزند، برخورد تهاجمی داشته باشد و ... . آسیب‌های ترویج شوخی‌های پرخاشگرانه در سری جدید پایتخت، بارها شاهد شوخی‌های پرخاشگرانه هستیم. دست انداختن دیگران، توهین، تمسخر، آزار کلامی و جسمی، جزو شوخی‌های پرخاشگرانه هستند. ممکن است این سکانس‌ها باعث خنده شوند اما چنین خنده‌ای به قیمت بی‌احترامی به شخصیت افراد تمام می‌شود. حالا طیف زیادی از مخاطبان، شاهد پیام‌های کلامی و غیرکلامی خشونت‌بار هستند.

رسانه در جایگاه یک الگو، می‌تواند باعث ترویج یا بازداری برخی از رفتارها شود. تکرار شوخی‌های پرخاشگرانه در سریال، اصل «بازداری‌زدایی» را تقویت می‌کند؛ یعنی زمانی که فرد، کاری را انجام می‌دهد بدون آن‌که با پیامد نامطلوب آن مواجه شود. در این صورت، ترس بیننده از انجام همان رفتار، کم یا خنثی می‌شود.

بنابراین مخاطبی که کنایه‌های بی‌شمار شخصیت‌ها را می‌شنود، احتمالاً با خودش می‌گوید گفتن این حرف‌ها نه‌تنها بد نیست بلکه خنده‌دار هم هست! بی‌آن‌که در رفتارهای روزمره‌اش به پیامد رفتار و احساسی که در فرد مقابل ایجاد می‌کند، بیندیشد. از ارزیابی‌انتقادی کمک بگیرید البته همه به یک اندازه از رسانه الگو نمی‌گیرند. به کمک «ارزیابی انتقادی» می‌توانید از خودتان بپرسید آیا خندیدن به هر چیزی درست است؟

آیا جمله پرتکرار ارسطو که می‌گوید «من یه حبسی‌ام، کسی که حبس رفته همیشه یه ساک آماده گوشه خونه داره!»، کارکرد خوبی در جامعه دارد؟ صحنه خشونت‌بار خفه شدن ارسطو، چه تأثیری روی بچه‌ها دارد؟ اگر نقش فرهنگ‌سازی تلویزیون برایتان جدی نیست، به این مثل دقت کنید که سال‌ها پیش، دعوای برره‌ای در روستای خیالی برره، باعث شد تا برخی دانش آموزان با تقلید از همین دعوا، در مدرسه به همدیگر آسیب بزنند! عادت به پنهان‌کاری و دروغ‌گویی اعضای خانواده، تیغ زدن دیگران توسط بهتاش، مصرف و جابه جایی مواد هم تعدادی از مثال‌هایی هستند که نشان می‌دهند شاهد ضدهنجار در تلویزیون هستیم. بنابراین ممکن است کودکان و نوجوانان با تماشای پایتخت، به‌جای فراگیری هنجارهای کارآمد، رفتارهای ناسالم را درونی کنند و رفتارهای هنجارشکنانه هم در خزانه رفتاری بزرگ‌سالان، تقویت شود. عادت‌هایی که سم ارتباط هستند تکیه‌کلام‌ها، به دلیل ساده و کوتاه بودن‌شان می‌توانند در مکالمه‌های روزمره، به‌طور تکراری استفاده شوند و تأثیر بگذارند.

رفتار کنایه‌آمیز و تکیه‌کلام‌های گزنده، به‌مرورزمان تبدیل به عادت می‌شوند؛ در نتیجه افراد بدون هیچ پردازش ذهنی از آن‌ها در ارتباط‌شان استفاده می‌کنند. یکی از نیازهای طبیعی در هر ارتباطی، نیاز به «احترام» است. عادت‌های ناسالمی مثل کنایه زدن، باعث می‌شود نتوانیم نیاز مخاطبمان را به رسمیت بشناسیم و با آن‌ها به شکل مستقیم حرف بزنیم. ممکن است بی‌احترامی را معادل صمیمیت بگیریم و با ارجاع اشتباه به سریال و گفتن این جمله که (تو پایتخت هم همین‌ها رو می‌گفتن)، نیاز به احترام و هیجان ناخوشایند طرف مقابل را نادیده بگیریم. سخنی با والدین چگونه تأثیرات منفی سریال‌ها را کاهش دهیم؟ قبل از هر چیز باید توجه داشت نوجوان‌ها که در مسیر الگوپذیری، تندتر از بقیه حرکت می‌کنند را نمی‌توان با رفتارهای قهرآمیز از تماشای محتواهای مختلف آن هم در تلویزیون منع کرد اما کار ساده و مهمی مثل «گفت‌وگو»، کمک می‌کند تا بتوانید به‌دوراز هر تعصبی، درباره یک مجموعه تلویزیونی حرف بزنید. تمرین خوبی است که با حرف زدن، سعی کنیم از حالت یک بیننده منفعل، به مخاطب فعالی تبدیل شویم که توانایی ارزیابی دارد. بعد از پایان سریال، از فرزندتان بپرسید که چه هیجانی دارد، درباره دیالوگ‌ها چه نظری دارد، اگر قرار بود او نویسنده سریال باشد چه چیزهایی را تغییر می‌داد؟ راه دیگر این است که ارتباط خودتان را با سازندگان مجموعه‌های تلویزیونی حفظ کنید و در شبکه‌های اجتماعی، حتماً به آن‌ها بازخورد دهید. شما به‌عنوان بیننده حق دارید نظرتان را بگویید و کمک کنید برنامه‌سازان، با بازنگری‌های مفید، کار خودشان را اصلاح کنند.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1372346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    198 4
    خیلی جدی نگیر ، هیچکس واسه داستانش این سریال نگاه نمیکنه یا برای فاخر بودنش ، اینم یه سریال آبکی بی داستان و بی سر و ته مثل تمام سریال های صدا سیما فقط فرقش تو بازی بازیگراش که قشنگ و‌با نمک بازی میکنن همین .
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      32 2
      به نظر میرسه سازندگان پایتخت مثل کاراکتر بهتاش کلا رد دادن!
  • عباس IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    242 4
    سلام،سریال پایتخت 6 سریالی بی محتوا با موضوعات پراکنده وبدون ارتباط با هم و پر استرس وفاقد معیارهای یک سریال طنز خانوادگی بود.
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      82 1
      توی این شرایط سخت زندگی هدف فقط شاد کردن مردمه و اگر اسن سریال پر از استرس و فاقد معیار چرا نگاه میکنید؟؟؟
    • RO ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      115 0
      در جواب دوست عزیز ( 22 : 10 ) باید عرض کنم ، هدف وسیله را توجیه نمی کند !! فرض کنیم فردی قصد دارد برای عده ای مدرسه بسازد ولی چون پول کافی ندارد یا اختلاس کند یا با ربا مدرسه را بنا کند ! شاد کردن دل مومن توصیه دینی و شرعی است که بسیار به توصیه و سفارش شده ولی از راه درست و بجا ! میشود بدون رفتارهای پرخاشگرانه و هنجارشکنانه و سخیف و لودگی طنز ساخت که البته سواد و دانش کافی می طلبد که جناب طنابنده ندارد !
    • .... IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      5 0
      ظاهرا جنابالی خیلی از طنز میدونی ، پاشو دست بکار شو یه سریال طنز بساز ، الکی با چرتو پرت گفتن دست خودتو خسته نکن گل
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    69 0
    عزیزم شما اول تلویزیون رو روشن نگه دارین تا بعد به الگو بودنش برسین. چطوری میشه یک کلاس درس و الگو برای اینهمه فرهنگ و خرده فرهنگ جاری در طبقه ها و سن ها و فهم های مختلف دا شت؟ ا
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    215 3
    شاد کردن مردم به هر قیمتی اصلا درستی نیست. ادامه دادن سریال پایتخت بدین شکل اصلا جایز نیست. فیلمی کاملا بدون محتوا و سرشار از رفتارهای زشت.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      73 2
      حالا همه چی این جامعه خوبه و سریال ها خوبه فقط پایتخت بد آموزی داشت دوپینگ که ته بد آموزیه را نمی گن دم هرچی شمال و مازندرانی گرم این همه سال هر جور شوخی تو سریال ها شده صرفا بخاطر شادی مردم هیچی نگفتن شهرستان های دیگه هم یاد بگیرن
    • زینب IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      45 1
      خیلییی هم قشنگه بی نظیره
    • ..... IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      3 1
      کم سانسور میکنن؟کم محروم هستیم؟میخوای لگد زدن بهتاش رو هم سانسور کنن؟
    • محمد IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      3 5
      از قدیم گفتن ادب از که آموختی از بی ادبان . نگاه کن ولی یاد نگیر. برعکسشو انجام بده. اینقدرم به خودت سخت نگیر
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    64 1
    برو بابا
    • سلام DE ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      143 3
      افتضاح بود. مثلا می خوان بگن هیچ فیلمی انقدر فصل نداره. فیلم پوچ وبی محتوایی بود بعلاوه ترویج کار های زشت وضد دین هم داشت به جز اینایی که در بالا ذکر شد می خواست بگه پسر باید دوست دختر داشته باشه یا دختر باید با پسر دوست باشه که هم غیر اخلاقی و هم ضد دستورات دین وهم زیان هایی واسه خودشون و جامعه داره در کل انگار هدفش ترویج کار های زشت بود
  • علی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    120 1
    اشتباه نکن نگارنده عزیز این اخلاق ها رو جامعه به نقی و ارسطو و بهتاش یاد داده , آنها به ما یاد نمیدن ؛ از ما یاد میگیرن.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    125 2
    کارشناس محترم مگر شما در این مملکت زندگی نمی کنید واقعیت جامع ما اینه مگر مواد مخدر به راحتی پیدا نمی شه مگر جوانان امروز با خانواده این جوری رفتار نمی کنند که امار اعتیاد و طلاق زیاد شده است و خیلی موارد دیگر چرا سرمان را تو برف کردیم .....
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      67 1
      در جامعه خیلی چیزهای بدتری از این هم هست ان وقت باید نشان دهند یا اینکه در قبال نشان دادن اموزش بدهند که ان کار را انجام ندهیم؟ کدامیک؟
  • سینا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    133 0
    حالا تا یکی یه سریال با نمک ساخن همه شدن با ادب. تو همه دنیا شما توی سریالهای طنز دنبال چی میگردی؟ همه همینن. سریال طنز مگه اصن مستند آموزشیست؟ بی خیال عمو. ملت حوصله خودشونم ندارن دوست دارن یه ساعت بشینن بخندن. به اینم اومدی گیر میدی؟؟؟
    • ..... IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      3 0
      دقیقا
  • علی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    188 7
    سلام سریال پایخت کاملا بی محتوا وسرشار از بد اموزی میباشد.دروغ گویی --بی احترامی به بزرگترها واطرافیان--خشونت واسترس --ترویج مواد مخدر و درامدزابودن توزیع مواد مخدر.وبرای اولین بار ارزشی بودن زندان وافتخار به داشتن سابقه حبس از جمله نکات منفی این سریال است
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      51 0
      از سینما چیزی نمیفهمی هیچ وقت نظر نده عزیزم
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      78 10
      جنابی که افاضه کردین از سینما چیزی نمیفهمی نظر نده جسارتا خودت هنوز فرق بین تلوزیون و سینما رو نمیفهمی! تلوزیون تو هر خونه ای هست و بچه ها به راحتی بهش دسترسی دارند برعکس سینما! جنابعالی هم مجبور نیستی وقتی فرق بین تلوزیون و سینما رو نمیفهمی بیای اینجا افاضه فیض کنی
    • ..... IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      7 0
      واقعا برات متاسفم ، یعنی نفهمیدی که افتخار ارسطو به حبسش برای خنده بود؟اگه این بد آموزی داره پس چی بگن؟کم سانسور میکنن؟یه تند حرف زدن رو هم سانسور کنن؟میخوای از این محدود تر بشیم؟
  • یاسین IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    122 6
    به نظرم سریال چرتی است مخصوصا سری جدید آن.
    • .... IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      5 2
      لطفا شما که انقد ادعا داری یه سریال غیر چرت بساز
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    19 1
    مثل کسی که کرونا داره میگه ندارم و دنبالش رواجش تو جامعه هست، شما هم منکر وجود بی اخلاقی تو جامعه هستید و بدتر باعث گسترشش میشید.
  • GB ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    123 2
    کاملا مقاله درستی هست و خداراشکر این سریال چرند تموم شد. زشت ترین صحنه اش هم کتک خوردن یک پدر از پسرش بود‌. بهبود از بهتاش هر چند که مثلا در خواب نقی بود. ولی نشان داده شد. این سریال پر از بددهنی و کتک کاربی بود. کتک خوردن رحمت ۴۰ یاله ا یه الف بچه بهروز. کتک خوردن برادر نقی از زنش. کتک خوردن ارسطو از بهبود. بدرفتاری و بی احترامی بچه ها به بزرگترشون.. آیا چون زنز هست باید هر مضخرفی را به تصویر کشید
  • ناشناس IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    97 3
    از مسولان محترم تقاضا داریم جلوی ساخت چنین سریالهایی گرفته شود مجموعه پایتخت به هیچ عنوان یک سریال طنز نبود کارگردان این سریال فکر میکند چی ساخته که هی ادامه میده .
  • هومن IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    83 3
    تازه به این موارد اضافه کنید عادی جلوه دادن ارتباطات پنهانی نوجوانها در شبکه های مجازی که دختران نقی و بهتاش و حتی بهروز که یه بچه ست مدام از فضای مخرب مجازی حرف میزنن. همچنین سکانسی که دختران نقی بدون اطلاع والدین به نصاب ماهواره میگن بیاد براشون ماهواره نصب کنه. آیا با چنین صحنه هایی در تلویزیون دیگه میشه حریف نوجوانان شد؟
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    44 0
    فکر کنم نویسنده مقاله روزنامه خراسان تو این کشور زندگی نمیکنه ، الان بخاطر همین اتفاقای شبیه به زندگی مردم هست که بیننده دوست داره پایتخت رو
    • فاطی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      57 0
      تو جامعه زندگی نمی کنن.اینا همون کبکایی ان که سرشونو کردن زیر برف. تا می بینن مردم از یه چیزی خوششون میاد می کوبنش،میخواد ماه عسل گریه دار باشه، نود تخصصی یا سریال طنز پایتخت! فقط میخوان مردم افسرده و احمق بمونن!
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      126 0
      در جامعه خیلی مسایل برای به تصویر کشیده شدن هست. شاید در خانواده شما این موارد خیلی شایع و عادیه! همیشه خوبی ها به تصویر کشیده میشه نه نکات بد و بی اخلاقی ها!
  • میثم IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    20 0
    به نظر که رضایت مخاطبان رو به همراه داشته البته اگر از بی احترامی به بزرگترها صرفنظر میشد خیلی بهتر بود و روند داستان هم کمی از پایتخت 1 تا 4 فاصله گرفته .متاسفانه از پایتخت 5 به بعد با خشونت جدی در این سریال مواجهیم
  • دهقانی IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    41 1
    بله من با متن فوق کاملا موافقم بخصوص در پایتخت 6 این اتفاقات بسیار آزار دهنده و ناراحت کننده بود.
  • ایرانی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    13 0
    نظرهای تند و نامتعارف و گاه توهین آمیز،آن هم با افت یک قسمت از آن، بیشتر آدم را آزار می دهد.انتظار خود را از سریال منطقی کنیم.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    66 0
    عوض اینکه در قالب طنز فرهنگ سازی کننند زدند به سیم آخر و بشدت بد آموزی دارند از این آقایان باید پرسید چند در صد جامعه ایران این رفتار ها را دارند در خانواده
  • شهلا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    69 1
    متاسفانه سریالهای ایرانی فقط به بچه های ما زبان درازی و حاضر جوابی یاد می دهد من واقعا فرزندان خودم را از دیدن آنها منع می کنم.
    • AE ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      27 0
      کسی که بلدباشه بچشو درست تربیت کنه هیچ وقت نگران این نیست که بچشو ازدیدن فیلمی منع کنه بعدشم انقد تو جامعه بدتر وخشن ترو...وجود داره. به نظرم بد نیست این چیزاروهم درکنار طنز نشون میدن همیشه که کانون یه خونواده گرم نیست
    • حسین IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      33 0
      دوست عزیز فرمودی ڪسی ڪه بلده بچه شو درست تربیت ڪنه الان دیگه دوره ما نیست ڪه تربیت فقط دست والدین باشه ما تمام رسانه ای ڪه در اختیارمان بود دو شبکه تلویزیون بود ڪه غروب و شب برنامه داشت ڪه اونم باید طبق نظر و خواسته والدین تماشا می ڪردیم و همبازی هایمان هم شرایط ما را داشتند اما الان چی ؟ شبکه های متععد تلویزیون ڪه همه باید گوش بفرمان فرزند باشند رابطه همسالان و دوستان ، ماهواره ، انواع فیلمها ، کوچه و خیابان ، فضای مجازی بی در و پیڪر ، گوشی و تبلت ، لپ تاب و ... همه اینها در حال تربیت فرزندان هستند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    78 1
    پایتخت 6 واقعا افتضاح بود
  • سیاوش زارعی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    11 1
    دید شما عقب نگرشتون عقبه یه چیز عادیه تو کل دنیا هزاران فیلم سریال تو دنیا به این سبک هست
  • عباس نامنی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    38 0
    سلام کاش امثال شما که این چنین فکر می کردید اصلاً در ایران نبودید.
  • رویا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    43 0
    ای بابا چرا به فیلم و سریال وحشیانه خارجی ایراد نمی گیرید؟ پایتخت فوق العادست . شاد با محتوا زیبا همه عوامل هماهنگ و قوی عالیه و همه دوستش دارن بچه های این دوره خوبو از بد تشخیص میدن.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    44 2
    چرا اینقدر ایراد میگیرید چرا از دیالوگهای منفی برداشت مثبت نمیکنین چرا فکر نمیکنید هدفشون از کارهای منفی اینه که ما یاد بگیریم چه چیزهایی گفته بشه. بهتره
  • محمدرضا IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    8 0
    درود .. سال نوی دوستان مبارک باشه با خیلی از نظر ها و متن ها موافقم متاسفانه این فصل روال داسانی خوبی نداره که با سانسور های صدا سیما هم بیشتر به این خط روند آسیب رسونده ولی نکاتی هم در اون قابل تامل هست. اولی اینکه این تنها برنامه ای هست که اکثریت مردم حتی خارج نشین ها هم منتظر دیدنش هستن و شاید متن داستان و روند اون براشون مهم نباشه این یعنی موفقیتی که هیچ سریالی در تاریخ شاید به اون نرسیده باشه و که نشون میده تولید کنندگانش امانت بزرگی از مردم دستشونه دوم اینکه دلیل اینکه نقد ها روی این سریال زیاده چون واقعا برای خیلی ها این سریال مهمه و مورد توجه که باز این از ویژگی هاشه سوم اینکه متاسفانه صداسیما به عنوان رسانه ملی و انحصاری با این تعداد از شبکه ها ورسانه های مختلف و وابسته نتونسته هیچ آلترناتیوی برای این سریال فراهم کنه که جای خیلی خیلی نقد بیشتری داره ولی در مورد خود سریال که جدای از اینکه چرا این سریال امسال چنگی به دل نمیزنه باید به این سوال جواب داد که این خط سیر تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد آیا قرار است صرفا یک سریال گذری و زمانی خاص باشد یا نه؟
  • محمد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    9 0
    تراز جامعه همین جور سریال ها است توده مردم و اکثریت از آن لذت می برند برنامه صبح جمعه ده شصت هم با لودگی جذب مخاطب می کرد سری به کانال های سروش بزنید ببینید با نام سرگرمی چه چیزهایی به خورد مردم می دهند
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    32 0
    این سریال آیینه جامعه ماست ..خود شکن آیینه شکستن خطاست
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    66 0
    بهتاش واقعا گستاخی آزاردهنده ای دارد و از آنجاییکه همیشه نکات منفی بیشتر در مخاطب تاثیر میگذارد این مسئله با عث بدآموزی میشود
  • حامد IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    26 0
    خب که چی؟پایتخت محبوب ترین سریال این روزای تلویزیونه مردم دوسش دارن البته برای امثال شما که نظر مردم پشیزی نمی ارزه و خودتون رو در اوج بی هنری منتقد و هنرمند میدونین ناخوشایند و ضد بنیان خانواده بنظر میاد
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    15 0
    شما میگی بدآموزی داره ولی داره واقعیت جامعه رو نشون میده جوونا همه اینجوری شدن مواد مخدر خیلی راحت اسمش برده میشه بعد ما به عنوان طنز میبینیم نه چیز دیگه
  • عرفان براتی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    17 0
    بیشتر سریال ها که پخش شده از این کارا میکنن شما دارین بهانه میارین دیگه
  • محمد AE ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    همه حرفای که فرمودید درست اما نه به آن شدت و احتمال میره در قسمتهای بعدی سریال جبران بشه من بیشتر از همه به بی احترامی بچه ها در مقابل خانوادش ناراحت میشم انشاءالله آقای تنابنده جبران مافات کنه
  • ms IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    18 0
    خب سریال خنده آور و تلخیه ولی بنظر واقعیت های انکار ناپذیر خیلی از خونه ها و خانواده های الان به تصویر میکشه. نمیشه ازش فرار کرد واقعیته
  • Shahriyar IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    35 0
    نویسنده ومنتقد این سریال دیگه مرزهای توهم را درنوردیده؟!!!آخر مگر تو کجا زندگی میکنی؟ !!!در مدینه فاضله هستی؟ !!یا درخواب وخیال؟!!!یا درتوهمات؟ !!آنچه در پایتخت بعنوان دیالوگ های هنرمندان گفته شد شمه ای بسیار کوچکی از آنچه در جامعه امروز ایران ظهور وبروز دارد "وپایتخت خیلی محترمانه وسربسته به گوشه ای از آنها اشاره کرد "ولیکن معلوم میشود طاقت همین اندازه هم دیدن چهره واقعی جامعه کنونی را درایینه نداریم؟ !!!!!
  • همشهری IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    18 0
    شمابجای این همه انتقاد دست بکارشووبهترش بساز
  • داود IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    20 0
    شما یه فکری به حال این همه برنامه های مجری محور بی محتواوسریال ها ی تکراری مسخره بکن ....حالا یه سریال که بااقبال عمومی همراه شده رو نمیخواد بکوبی اون هم با یه دنیا سانسور
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    24 0
    این که نگران باشیم مردم به خاطر این سریال خشن و بی ادب بشن مثل این می مونه که انتظار داشته باشیم زنان کل جامعه از زنان تمام سریالهای تلویزیون که با روسری می خوابن یاد گرفته باشن شبها هم با روسری بخوابن...........پس خیلی نگران نباشین... کسی از سریالها چیزی یاد نمی گیره....
    • علی IN ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
      47 1
      اتفاقا بچه ها کاملا الگوبرداری میکنند. کاش سطحی از مسائل نگذریم.
  • علی IN ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    56 1
    بسیار سریال بی محتوی بود بنظرم اصلا فیلم نامه در کار نبود هرچه دلشون میخاست میگفتن و هر حرکت ناشایستی رو جلوی دوربین انجام میدادند. واقعیت بخاطر بدآموزی شدید سریال به بچه های خودم اجازه دیدن را ندادم . عمیقا متاسفم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    24 0
    شما هر وقت منفی نظرات رو برگردوندی بیا حرف از بدآموزی بزن
  • رضا IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    39 0
    روحت شاد خشایار الوند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    26 0
    من احساس میکنم سر دبیر خبرآنلاین بدجور عاشق سریال پایتخت هستش، یکی در میون خبراتون درباره پایتخته
  • محسن IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    44 0
    سلام.سالهای قبل یادم نیست اما امسال چند حرکت ناشایست و بد اموزی در سریال دیدم نقش بهتاش در برخورد با دایی خودش و گرفتن دست او و... و همچنین با مادرش و بعد ارسطو اصلا برای من قابل هضم نیست ضمن اینکه یک الگوی بد برای نوجوانان در مواجه با خانواده و بزرگترها میشه که من شخصا موافق ادامه و پخش این گونه سریالها نیستم
  • خان IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    12 0
    عالی بود فیلمه دیگه چه ربطی به بداموزی داره عالی بود هرکی میگه بده نگاه نکنین پایتخت ۷ هم بسازین
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    12 0
    این سریال طنز صرفا براخندیدن مردم هست ،این همه فیلم و سریال بد اموز پخش شد کسی اعتراض نکرد چقدر دنبال حاشیه هستین،مردم اگاهتر از این حرفا هستن ک با یه سریال منحرف شن
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    34 0
    با سلام. بله این سریال خیلی بدآموزی داره. مثلآ نقی بعد از داشتن دوتا بچه هنوز تو فکر طاهره است ولی بقیه می‌خندند.
  • علی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    19 0
    چرا نمیگید دوست دارید مردم شاد نباشن . به شما باشه باید فیلم ها گریه زاری نگاه کنیم ول کن اقا
  • آنتیک IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    12 0
    جالبه دوستانی که میگن سریاله بدی بود و چرت بود دقیقا نشستن کل 15 قسمت سریال رو نگاه کردن، ما نفهمیدیم اگه خوب نبود پس چرا نشستی وقت گرانبهای خودت رو بابت سریال چرت گرفتی پس قبول کنین هر چقدر هم بد بود خیلی ها رو ساعت پخش پای تلوزیون می‌کشید
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    لطفا کج‌وکوله به هم نبافید. رسانه باید تاثیرگذار باشه و نه تاثیرپذیر،
  • بهنام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    39 0
    نمی دانم چرا بعضی ها اینقدر جانماز آب می کشند و صحبت از بدآموزی و بی ادبی و متلاشی شدن ساختار خانواده می کنند. سریال پایتخت ده درصد اوضاع اجتماعی ایران را هم نشان نمی دهد. منتقدان اگر سری به گوشی و تبلت و لپ تاپ فرزندانشان بزنند از خواب گران بیدار خواهند شد . بگذریم که گوشی خودشان هم کفایت می کند!
  • علیرضا IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    15 0
    به نظر من ما باید روحیه انتقاد پذیری رو توی جامعه رواج بدیم. ضمناً بعضی از مطالب ذکر شده مثل رفتار ناشایست کوچکترها با بزرگترها در این سریال مناسب نبود وفیلمنانه آبکی بود. خدا خشایار الوند رو رحمت کنه تازه آدم میفهمه که فیلمنامه نویس کارش چیه؟
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    9 0
    سریال زیر اسمان شهر ۱ و ۲ و ۳ یادتونه؟ همینطور ستایش ۱ و ۲ و ۳. مثل بچه ای که میاد وسط حمع شیرینکاری میکنه و بهش میخندن و اون بچه اینقدر این کارو تکرار میکنه تا همه حالشون به هم میخوره. بازم سریال پایتخت بیشتر از بقیه سریالها موفق بوده. اونای دیگه فقط قسمت اولشون خوب بود و فصلهای ۲ و ۳ مزخرف بود. پایتخت هم دیگه حرفی برای زدن نداره. کاش فصل ۶ رو نمی ساختند و در اوج خداحافظی میکردند تا ارزش کارهای قبلی شون هم زیر سوال نداره. دیگه واقعا حرفی برای گفتن ندارند. سریال لبسانسه ها هم اولش خوب بود ولی قسمت دوم‌و ادامه ش افتضاح بود
  • ۹۲عطار IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    14 0
    پایتخت ادامه نداشته باشد بهتره دیگه حرفی برا گفتن نداره متاسفانه بداموزی زیاد داشت بی احترامی به پدر ومادر توسط بهتاش.گارگردان دراوج خداحافظی کند خیلی بهتره
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 1
    خیلی ها بخاطر همین بی تربیتی هاش نگاه می کنند وگرنه هیچ نکته خاصی ندارد
  • مریم GB ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    10 1
    سریال بسیار بد و تقویت کننده ناهنجارهای اجتماعی. ترویج بددهنی و بی احترامی به بزرگتر. صدا زدن بزرگتر با اسم کوچک. همگی دست به دست هم داد تا در ذهن کودک و نوجوان یک رفتار ناپسند و زننده اجتماعی را تقویت کند.
  • Navid IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    12 0
    شما که خیلی هیجانی میشی برو به جمله ایی که میگه "ادب از که آموختی، از بی ادبان" فعلا همه ی مردم دیدن و خوششون اومده، آمار مصرف اینترنت و در زمان پخش این سریال ببینی میفهمی چه طیفی از جامعه دارن سریال میبینن حالا شماها یه کاری کنید دیگه همین ها هم فیلم و سریال نسازن که همه مردم برن فیلم های آموزش خیانت رو از شبکه های معاند!!!! ببینن
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    7 0
    حیف این همه پول که دادن به این بازیگران که سریال بی محتوا رو ساختن ، ترویج بی ادبی ، بی احترامی ... فقط خواستند زورکی با حرکات و تکه کلام هاشون مردم رو بخندونند والا نکته آموزنده ای نداشت
  • بهنام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    15 0
    پایتخت فصلهای قبل کجا و پایتخت این فصل کجا؟ فصل های قبل از دیدن احترام نقی به باباپنجعلی لذت می بردیم و کیف میکردیم. پایتخت این فصل هم با دیدن بی احترامی های بهتاش به مادرش و دیگران حرص میخوریم و تأسف! پایتخت فصل های قبل با دیدن مهربانی های هما و مهر و علاقه نقی به اون لذت می بردیم و کیف میکردیم. پایتخت این فصل با دیدن حرص خوردن ها و عصبی شدن های مکرر هما و بی احترامی های اون به همسرش و دروغ ها و پنهانکاری های اون حرص میخوریم و تأسف. این قصه سر دراز دارد...
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    18 0
    واقعا این سریال بد دهنی و دهن کجی به ارزشها و دروغ و نیرنگ و توزیع مواد مخدر را ترویج می کند و هیچ اثر مثبت فرهنگی هم ندارد .
  • THREEM IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    بله وقتی ارزش های اسلامی و الهی از بین بره همین میشه منظورم فقط اسلام نیست هر ادیانی میخواد باشه وقتی دختر و پسر هر جوری میخوان با هم ارتباط دارن پدر و مادر هم توجه نمیکنن البته اینم مطلقا صدق نمیکنه ممکنه بر عکسش هم باشه اما حداکثر اینجوریه بچه ها سراغ سیگار مواد مخدر قلیان و قرص و الکل و ... میرن اونجوری که دوستاشون رو خطاب میکنن پدر مادر و معلم و استاد رو خطاب میکنن باید از الگو ها شروع بشه واقعا این رحمان 1400 چیه به جز شوخی های سیاسیش که کاری بهش ندارم شوخی های جنسیش چیه واقعا وقتی سخت گیری بشه واقعا اونایی که شخصیت دارن میشن الگو توی سینما ورزش و ...
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 0
    من این سریال رو دوست دارم ولی فاقعا لحن و رفتارهای بهتاش بده. البته اگه تهش یه مقدار به بیان این آسیب شناسی یتیم بودن، یا حتی تفاوت نسلها پرداخته بشه و یه حرفی بزنه خوبه، وگرنه که واقعا رفتارهاش آزار دهنده است.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    13 0
    اگر از ترویچ و عادی سازی مواد مخدر و اعتیاد و بی احترامی به بزرگتر و دروغگویی فاجعه بار در خانواده بگذریم از تابوشکنی و عادی سازی روابط نامشروع که نه تنها در این چهل ساله که حتی قبل از انقلاب هم به این شکل سابقه نداشته نمی توان گذشت مواردی مانند رفت و آمدبه خانه و معاشرت و بگو بخند مرد نامحرم با زن شوهردار در مقابل چشمان برادر و فرزندانش!!!!!من متعجبم از کسانیکه از این ملغمه ی بی اخلاقی دفاع میکنند مردم مارا چه شده؟
  • rita US ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    حالا مگه بهتاش یا ارسطو یا خود نقی شخصیت کاملا مثبت فیلم معرفی شدن که چنین انتقاد بی پایه و اساسی میکنید یک کم مطالعه کنید متوجه میشید بعضی فیلم ها شخصیت های خاکستری دارن نه کاملا سیاه نه کاملا سفید.مسلما خطا و اشتباه هم میکنن و نکوهش میشن. همین هما بیست و چهار ساعت کارش نکوهش و ارشادشون بود. پایتخت عالیه بسیار بهتر از سریال های ترکی مسخره ماهواره ای که مردم میبینن . مردمم دوسش دارن جای که تشویق لطفا عمدا کاری نکنیم اینم پخش نشه...مردم کلا ار تلویزیون ناامید شن بشینن پای ماهواره..
  • حمیدرضا IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    خیلی از این رفتار‌ و گفتارها در خانواده‌ها انجام می‌گیرد و شاید بدتر از آن. خانواده معمولی از جنس خانواده معمولی این جامعه است و نمی‌شود نقش همه‌چی آرومه را بازی کنند که اگر این اتفاق بیفتد پایتخت هم می‌شود همانند مابقی سریال ها. پس اینو آویزه گوشمون قرار بدیم که ادب از که آموختی از بی ادبان. و سعی کنیم رفتار و گفتار خوبش را یاد بگیریم.
  • محمدی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    پیشنهاد می کنم منتقدین عزیز خودشان یک سریال بسازند که جذاب باشد و نکات منفی هم نداشته باشد. در کشور ماجای تشویق خالیست و فقط خاله زنک بازی و ایرادتراشی ارزش دارد.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    6 0
    در کنار تمام موارد درستی که اشاره شده بود باید به عادی جلوه دادن گربه در زندگی بهتاش هم اشاره کرد که هیچ ربطی به اکثریت جامعه معتقد ما نداره!!!!!!!!
  • محمد مهدی متاله فرد IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    با نگاهی به دور بر میبینیم که شخصیت های پایتخت نمود افراد اجتماع هست شما نگاه بکنید شبیه سازی کنید
  • محمدرضا خسروی RO ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    3 0
    من کاملا با نظر شما موافقم اما متاسفانه مردم ما واقعا به این کار ها رو آوردن و مردم بیچاره هم مجبورن اینا رو نگاه کنن خداییش خیلی هم البته طنز نبود اما مثل سریال دوپینگ میتونن انجام بدن که هیچ ایرادی نداره و خنده دارم است و همچنین ما تو خیلی از صحنه از سینما های های ایران هم اینها وجود داره و تازه بدتر
  • ناشناس IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    4 0
    اخ حرف حقیقت برا دولت همیشه تلخه. دولت یا نمیفهمه یا خودشو زده به نفهمی.
  • لیلی IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۶
    8 0
    پایتخت ۶ مزخرف بود واقعا حدفی برای گفتن نداشت با کلی بداموزی
  • علی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    2 0
    منتقدان بیان یه خوبشو درست کنن تا مردم هم بخندن، هم بدآموزی نداشته باشه. تو این مملکت هر چی بیاد چند تا منتقد منتظرن انتقاد کنن. خیلی هم سریال خوبی بود
  • رضا IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    7 0
    باسلام، اون سکانس آخر رحمت و نامزدش توی قایق، نسخه سخیفی از یه فیلمفارسی بود، پایتخت امسال خیلی ضعیف بود
  • ناشناس IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    7 1
    تنزل فاحش سریال پایتخت ۶. ابتذال، بی حرمتی و توهین به بزرگترها ، عادی ساختن اعتیاد ، مواد مخدر و حمل آن، افتخار کردن به زندانی بودن ، تمسخر اهدا عضو؛ مذهب، حج و احکام الهی، و دهها موارد دیگر . پول بیت المال را هدر دادن بود و بس.
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    4 1
    باسلام علیرغن علاقه ای که به این سریال دارم. همواره نگران تاثیرپذیری فرزندانم هستم
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    5 0
    سلام. بچه ۷ساله من بعد از دیدن حرکت بهبود روی ارسطو بشدت ترسید و تا فردای آن روز ذهنش درگیر بود. رفتارهای بهداشت هم بسیار زننده است
    • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
      0 0
      داداش بهتاش هست اسمش. البته بهداشت هم سرش نمیشه
  • ..... IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    0 0
    واقعا براتون متاسفم سازندگان پایتخت رد دادن؟یا شما ها که میگید لگد زدن بهتاش رو سانسور کنن؟یه سریال محبوب ساخته شده که میگید جمش کنن؟حالا انگار بقیه ی سریالا پخش شده در تلوزیون خیلی خوبن و بد آموزی ندارن؟همین بقیه ، همش شکست عشقی و جواب رد دادنه ، اینا قشنگن؟طرف شکست عشقی میخوره میره ماشینشو آتیش میزنه ، این قشنگه؟همش چرتو پرت ، اینجور فیلما قشنگن؟اینجور فیلما بد آموزی نداره؟؟؟
  • Mimdal IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    وِلّکن آقا همه مشکلات مملکت حل شده فقط فیلم پایتخت ایراد داره و جامعه و خانواده به خطر میندازه..تا کی میخوایین اصل ول کنید فرع بچسبین.. من دیگه رد دادم
  • مهدی GB ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    با سلام..اینها حقایق جامعه به صورت طنز هستند سعی کنیم از طنزش لذت ببریم و ابعاد منفیش رو هم بفهمیم و توضیح بدیم برای بچه هامون.. نه اینکه سانسور کنیم و صورت مسعله رو پاک کنیم و کار به این قشنگی رو زیر سوال ببریم.. محسن تنابنده مدافع روحیه هست☺
  • TH ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    به حضرت عباس سریال خوبیه به مکه مکرمه به مدینه منوره عالیه
  • شاهرخ CA ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
    1 0
    الان تموم مشکلات مملکت و مشکلات خانوادگی تقصیر این سریاله ما همومون اینارو شنیدیم بعدشم هیچ کس نمیاد با اسم مواد مخدر معتاد بشه تنها دلخوشی مردم تو قرنطینه همین سریال پایتخت بود
  • عبای IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 1
    محتوا یوختو
  • فری IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 0
    سلام من سریال پایتخت رو دوس دارم فقط فکر میکنم این فصل نسبت به فصل های گذشته متن ضعیف تری داشت و تمرکز روی خندون دن بود بیشتر ولی درکل این فصل رو هم مثله بقیه فصل ها دوس داشتم . امیدوارم فصل های بعدی این سریال با متنی قوی تر ساخته بشه ‌.
  • اسی IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    2 0
    سریال یک طنز تلخ اجتماعی بوذ که واقعیت زندگی اجتماعی مردم ایران رو باز گو میکند مگر فرزندی مثل بهتاش نداریم مگر ساده لوحی مثل ارسطو که به دام قاچاق می افتد نداریم، مگه دخترهای بالغ مثل سارا ونیکا نداریم مگه مشکل دختر عباس نقاش توی جانعه نداریم این یک طنز تلخ و واقعی جامعخ ما است که درد است، حالا برای درمان باید وارد عمل شد
  • hany IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    4 0
    حرفه دله مردم بود و داشت همین جامعه رو ب تصویر میکشید از نظر من هندز هم پر محتواس و دلیل بر شادیع مردم لطفا اگه دوس ندارید شبکرو عوض کنید ما دوسش داریم
  • رزا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    2 0
    اخه تورو چه به نظر دادن درباره فیلمی به این قشنگی