بحران کرونا باعث الکترونیکی شدن خدمات شهرسازی در شهرداری تهران شد

برخی از خدمات شهرسازی در شهرداری تهران به صورت غیرحضوری ارائه می شود. این آخرین اقدامات شهرداری برای هوشمندسازی روندهای موجود در مدیریت شهری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، خدمات شهرسازی در شهرداری ها، از اصلی ترین خدمات شهری و دارای حساسیت زیادی است. به صورت سنتی این خدمات بسیار کند و گران عرضه می شود و برای هر مرحله از تاییدیه هایی که مدیریت شهری برای خدمات شهرسازی از جمله دو خدمت اصلی صدور پروانه ساخت و صدور گواهی پایان کار ساختمان ارائه می کند، معمولا بازدیدهای میدانی فراوان، تکمیل فرم های بازدید و کارشناسی به صورت دستی، واریز وجوه لازم به صورت دستی و ارائه فیش، ارائه نقشه های مهندسی و تاییدیه ها و گواهی نظارت و نظایر آن باعث می شود این روندها بسیار کند و به سختی سپری شود.

برخی شهرهای کشور از جمله در تهران و مشهد، به این نتیجه رسیده اند برای کاهش حجم مراجعات مردمی به ادارات شهرسازی، سالم شدن فضای ارائه خدمات از طریق کاهش ارتباط مستقیم کارمند و ارباب رجوع و از همه مهمتر، برای سریعتر شدن و ارزانی ارائه خدمات، باید به سمت ارائه خدمات به صورت الکترونیک بروند.

شهرداری تهران در راستای تلاش برای هوشمندسازی خدمات شهری به خصوص دو خدمت اصلی صدور پروانه ساخت و صدور گواهی پایان کار ساختمانی و همچنین در جهت به حداقل رساندن مراجعات حضوری مردم در اوج بحران بیماری کرونا که در آن به سر می بریم، برخی خدمات شهرسازی خود را به صورت الکترونیک ارائه می دهد.

خدمات الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری

در این نوع از خدمت، ابتدا شهروندان متقاضی باید در سامانه تهران من به نشانی my.tehran.ir اقدام به ایجاد حساب کاربری کنند و پس از آن با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، یک بار و برای همیشه، هویت آنها به عنوان یک شخص حقیقی مورد تایید قرار گرفته و حساب کاربری مربوط به آنها، به نام شهروند متقاضی ثبت می شود.

از این به بعد، کلیه خدمات الکترونیک شهرداری که قابل ارائه به شهروندان است، با همین حساب کاربری، انجام خواهد شد و قریب به ۶۵ خدمت در سراسر دستگاه مدیریت شهری، بدون نیاز به مراجعه شهروندان، قابل پیگیری و دریافت است.

در مرحله بعد و پس از تایید هویت، شهروند متقاضی می تواند اطلاعات مورد نیاز را وارد کند تا دسترسی او به زیرسایت شهرسازی شهرداری تهران به نشانی urban.tehran.ir مقدور شود.

از این به بعد، مانند مراجعه حضوری در شهرداری، شهروند فقط باید اطلاعات خواسته شده برای خدمتی که متقاضی آن است را بارگزاری و احیانا مدارک و رونوشت اسناد را هم بارگزاری کند. به این صورت شهروند متقاضی می تواند متناسب با خدمتی که انتظار دریافت آن را دارد، مراحل را دنبال کرده و در نهایت، درخواست خود را ثبت کند.

پس از ثبت درخواست خدمات شهری مشخص از سوی شهروند، اطلاعات ملکی، جانمایی ملک روی نقشه تهران، اطلاعات ثبتی و نظایر آن از طریق سایت باید وارد شده تا در مرحله نهایی، درخواست صدور گواهی پایان کار ساختمانی یا درخواست صدور پروانه ساخت از سوی شهروند ثبت شود.

پس از این مراحل، شهروند کد تاییدیه ای دریافت می کند که بر اساس آن می تواند روندهای دنبال شده از سوی شهرداری را از طریق سایت پیگیری کرده و در جریان اقداماتی از جمله کارشناسی های لازم، بازدیدها و نظایر آن قرار بگیرد.

مجموع این اقدامات، نیاز به حضور فیزیکی شهروندان برای دریافت خدمات را به حداقل رسانده و امکان آن را فراهم می کنند تا شهروندان با کمترین صدمات از بحران بیماری کرونا عبور کنند.

دیاگرام تشکیل پرونده در سامانه شهرسازی شهرداری تهران

‌۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1359453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =