بیشترین هزینه در سبد خانوارهای سمنان مبلمان و لوازم خانگی است

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری سمنان گفت: براساس آمار بیشترین هزینه‌کرد سبد هزینه خانوارهای استان در دی امسال مربوط به مبلمان و لوازم خانگی بود.

به گزارش خبرآنلاین از سمنان ؛ مهدی سلامتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری سمنان، گفت : دی امسال نسبت هزینه‌کرد خانوار استان سمنان در زمینه مبلمان و لوازم خانگی از کل هزینه‌ها ۱۳ درصد و در کشور ۱۲ درصد بود.

وی ادامه داد: دی امسال نسبت هزینه‌کرد خانوار استان سمنان در زمینه پوشاک و کفش از کل هزینه‌ها ۱۱ درصد و در کشور ۱۰ درصد بود و نسبت هزینه‌کرد خانوار استان در زمینه مسکن  از کل هزینه‌ها پنج درصد و برابر با آمار کشور بود.

سلامتی تصریح کرد: شاخص اصلی سنجش تورم بررسی نسبت هزینه‌کرد خانوار استانی از کل هزینه‌ها است و بررسی هزینه‌کردها در زمینه‌های مختلف مانند کالاهای خواراکی و آشامیدنی، دخانیات، پوشاک و کفش، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، مبلمان و لوزام خانگی و آموزش از شاخص‌های اصلی سنجش تورم است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری سمنان خاطرنشان کرد: ۶ درصد سبد هزینه کرد خانوارهای استان سمنان در دی امسال مربوط به بهداشت و درمان، هشت درصد مربوط به حمل و نقل، سه درصد مربوط به ارتباطات، هفت درصد تفریح و فرهنگ، ۲ درصد آموزش و هفت درصد کالا و خدمات بوده است.

وی یادآور شد: دی امسال نسبت هزینه‌کرد خانوار استان سمنان در زمینه سوخت و انرژی مانند آب، برق و گاز  از کل هزینه‌ها هشت درصد و در کشور  ۶ درصد بود.

سلامتی اظهار داشت: بالا بودن نسبت هزینه‌کرد خانوارهای استان سمنان از کل هزینه‌ها نسبت به کشور  همیشه به معنای گرانی نیست  و در مواردی مربوط به مصرف‌گرایی و اختلاف قیمت است.

وی  با بیان اینکه بهای مصرفی آب، برق و سوخت در همه‌جای کشور یکسان است، تصریح کرد:  بالا بودن سهم هزینه کرد این بخش در سبد هزینه خانوارهای استان سمنان نشان می‌دهد افزایش هزینه ناشی از مصرف گرایی است.

براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، بررسی جزئیات تغییرات نرخ تورم ۱۲ ماهه در استان‌ها نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۵.۸ و کمترین آن مربوط به استان­ سمنان به میزان(۳۹.۳) درصد است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1354460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =