تراژدی پادشاهی که خود را کور کرد در قیطریه خوانده می‌شود

«ادیپ شهریار»، اثر سوفوکل، تراژدی‌نویس یونان باستان، ۱۷ و ۱۸ بهمن در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی (قیطریه) نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ادیپ شهریار» به قلم سوفوکل، از تراژدی‌های بزرگ ادبیات کلاسیک جهان، اثری است که بارها و بارها به شکل‌های گوناگون، در ایران روی صحنه رفته است. این‌بار، این متن، با ترجمه شاهرخ مسکوب و کارگردانی افشین قاسمی، نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

در یادداشت کارگردان «ادیپ شهریار» آمده است:
«بجویید تا بیابید، رستگاری از آن کسی است که حقیقت را بیابد. ادیپ در جستجوی حقیقت آنچنان پیش میرود که تخت،جام، مقام و چشم‌هایش را از دست می‌دهد. آنچه انسان امروز در قلمرو تقدیر خود نمی‌یابد، حقیقت خود اوست. نمایشنامه خوانی «ادیپ شهریار»، از گروه آوای ققنوس دست مایه‌ای است برای نشان دادن حقیقت پنهان انسان امروز. اسطورها به ما چگونه بودن را می‌آموزند. چگونه خواستن و چگونه انسان ماندن را، این نمایشنامه در طول سه هزار سال گذشته، هرگز تازگی خود را چه از نظر محتوا و چه از نظر ساختار از دست نداده است. گروه ما به متن و ترجمه وفادار بوده و به طور کامل خوانش می‌کند.»

بازیگران (خوانشگران) این اثر، سامان علیزاده، آرمین اشبگ، علی شهبازی، گلناز عیدی، ماهرخ سالاری، مهیا بوستانچی، زهرا کلانتر، سارا زمزم و مهسا آقایی هستند.

درخلاصه اثر آمده است: «ادیپ، پادشاه شهر تب متوجه می‌شود فردی گناهکار در شهر است و باید از شهر  بیرون برود اما ماجرا به گونه دیگری رقم می‌خورد...»

پوستر این اثر اجرایی، چشمان به خون نشسته ماسک نمایشی ادیپ شهریار را قاب گرفته است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1348519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =