۱۲ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

مجلس به رأس امور بازخواهد گشت اگر...

امیررضا واعظ‌آشتیانی
مجلس به رأس امور بازخواهد گشت اگر...

این روزها بحث در خصوص در رأس بودن یا نبودن مجلس توسط صاحب‌نظران و حتی آحاد مردم مطرح است، که آیا مجلس در رأس امور است یا خیر؟

اما سؤال مهم این است چه اتفاقی حادث شده که برخی باور دارند که اکنون مجلس در رأس امور نیست! 

در این که مجلس، فی نفسه در رأس امور است و باید باشد، هیچ شکی نیست، اما چه اتفاقی افتاده که اکنون در عمل، مجلس در رأس امور نیست؟

هر سازمان یا وزارتخانه‌ای، تشکیلات و شرح وظایفی دارد که بر اساس آن، قدرت اجرایی و عملیاتی پیدا می‌کند، اما چگونه می‌شود که این سازمان یا وزارتخانه، فاقد کارآمدی و باعث نارضایتی و مشکلات برای عموم جامعه ‌می‌شود؟ این اتفاق از چند جنبه قابل بررسی است، اما مهمترین آن مربوط به کارگزارانی است که در این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

وقتی افراد به درستی در جایگاه‌های خود قرار نگیرند و تصمیمات نابخردانه برای آن مجموعه اتخاذ کنند، نهایتاً آن سازمان و وزارتخانه به واسطه نیروهای ناکارآمد، دچار سوء مدیریت و تبدیل به سازمان ناکارآمد می‌شود. این مقدمه به آن جهت بود که به این واقعیت برسیم هر سازمان، وزارتخانه و حتی مجلس شورای اسلامی، فی‌نفسه ساختاری در جایگاه قانونی خود قرار دارند، و اگر ناکارآمدی در آن دیده می‌شود مربوط به نیروی انسانی ناکارآمد و انتخاب مدیران ضعیف است.

وقتی مردم در انتخاب افراد اصلح، کارآمد، انقلابی و متعهد به ارزش‌های انقلاب، برای مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهرها و خبرگان رهبری درست عمل نکنند، آنگاه شاهد افول این مجموعه‌ها خواهیم بود. 

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند، مجلس در رأس امور است، این سخنان با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی، واقعیتی انکارناپذیر است که حکایت از جایگاه واقعی آن دارد، اما انتخاب افراد به عنوان نماینده مجلس، وقتی بر اساس باندبازی، قومیت‌گرایی، سیاست‌بازی، انحراف افکار عمومی انجام پذیرد، آنگاه با نمایندگانی روبرو خواهیم شد که فاقد کارآمدی و ویژگی‌های لازم هستند و حاصل جمع این دسته نمایندگان، مجلس ناکارآمد را شکل می‌دهند و وقتی چنین مجلسی شکل بگیرد، افکار عمومی دیگر چنین مجلسی را در رأس امور نمی‌بینند.

به این نکته توجه داشته باشیم که هیچ‌گاه ماهیت و ساختار مجلس شورای اسلامی از رأس امور، نزول نخواهد کرد، مگر اینکه ناتوانی و ناکارآمدی نمایندگان مجلس این اتفاق را رقم بزند. وقتی برخی نمایندگان، رأی مردم که امانتی در نزد آنهاست، وجه‌المصالحه زد و بندهای سیاسی، اقتصادی، رانتی و ... قرار می‌دهند دیگر این‌ دسته نمایندگان، نمی‌توانند مجلس را در رأس امور قرار دهند.

از این رو باید مردم که صاحب رأی هستند در انتخاب نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، افرادی را انتخاب کنند که بتوانند مجلس را به جایگاه اصلی‌اش برگردانند. با انتخاب افراد کارآمد، انقلابی و وفادار به ارزش‌های انقلاب، توانایی مجلس را بالا ببرند تا در کنار مجلس توانا، دولتی کارآمد ایجاد شود. آنچه که به تجربه ثابت شده است، مجلس موفق؛ مجلسی است که در کنار آن دولتی کارآمد باشد و بالعکس‌.

*فعال سیاسی اصولگرا

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1343466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =