۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
خطر مایوس‌کردن مردم از شرکت در انتخابات

در آستانۀ برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برخی با بزرگ نمایی نقاط ضعف عملکرد دولت و نظام و مطرح نمودن برخی از ناکارآمدی های موجود، درصدد مایوس کردن مردم از شرکت در انتخابات هستند.

این افراد به لحاظ انگیزه و مقصود متفاوتند و در دو گروه جای می گیرند و بر همین مبنا، نمی توان بر همۀ آنها حکم واحدی جاری ساخت. دسته اول بی تردید کسانی هستند که با انقلاب اسلامی و مردم مسلمان آن از ابتدا مشکل داشته اند و اکنون که به جهت مشکلات موجود و بخصوص مشکلات معیشتی و تنگناهای اقتصادی، زمینه ها و فرصت هایی برای دوری مردم از نظام فراهم شده، این گروه درصددند بر آتش این تنور بدمند و فاصله مردم را با حکومت عمیق تر و بیشتر کنند.
در این نوشتار قصد پرداختن و تشریح مقاصد و مسیر این گروه را نداریم. مردم نیز مکررا در طی چهل سال گذشته با این جماعت مرزبندی مشخصی داشته اند، و اما دسته دوم که مورد بحث و مخاطب ما در این مجال هستند، نیروهای علاقه مند و دلسوز نسبت به آینده و سرنوشت کشور و میهن هستند، اما در وضعیت موجود حضور خود را در انتخابات فاقد اثربخشی لازم  می دانند، این افراد سالهاست که با وجود تغییر شرایط، همواره دغدغه های مهم خویش من جمله، پیشرفت و سرفرازی میهن، حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی، اخلاق، معنویت، مدنیت، آزادی و امنیت را حفظ نموده و برای دستیابی به آنها از هیچ تلاشی فروگذار نبوده و نیستند.

پرسش مهم از این گروه از جامعه، این است که آیا عدم حضور آنها در انتخابات، منجر به واگذار کردن فرصت به اقلیتی زاویه دار با معیارها و اصول اسلامی و اصل جمهوریت نظام جمهوری اسلامی نیست؟ که درصورت بلارقیب بودن به قهرمانان تصنعی صحنه انتخابات و در نهایت به اعضای یکی از قوای تصمیم گیرنده برای حال و آینده کشور بدل خواهند شد که خطر و آسیبی که از این حیث متوجه کشور و جامعه خواهد شد، برای هیچکس قابل انکار نیست.

از سوی دیگر آنچه از قواعد عقلی و شرعی برمی آید این است که حتی اگر راه ورود بهترین ها به عرصۀ رقابت بسته باشد با این وجود باز هم کسانی خواهند بود که حضورشان مانع از حضور و ورود افراد فاقد انگیزه و فاقد صلاحیت کشورداری و تقنینی به قوه مقننه باشد، بنابراین نباید در هیچ شرایطی و حتی باوجود مشکلات موجود، از شرکت در انتخاب وکلای خویش پا پس کشید.

در ساختار نظام جمهوری اسلامی، مجلس از نقش بی بدیل و تعیین کننده ای برخوردار است و شکل گیری آن از انسان های آگاه، فرهیخته، دردآشنا، مردم دار و خداشناس می تواند بسیاری از نگرانی ها را مرتفع کند و در عین حال منجر به وضع  قوانینی متناسب و کارآمد در جهت تسهیل امور و رفع موانع و نیازهای موجود گردد. نقش یک مجلس پویا و متخصص در شرایط بحرانی، برای کشور به عنوان یک سرمایه مهم و بی نظیر و غیرقابل انکار و تردید است، پس قطعا نمی توان نسبت به انتخاب اعضای چنین نهاد تاثیرگذاری بی تفاوت بود.

گروه اول در پی آنند که از طریق عدم مشارکت گستردۀ مردم، مشروعیت سیاسی نظام روز به روز به افول گراید و در این میان، برهم زدن امنیت مردم و به وجود آمدن هرج و مرج و آسیب هایی که بواسطه این قهر مردم پیش خواهد آمد، برایشان اهمیتی ندارد. اما کسانی که دل در گرو سرافرازی میهن و مردم دارند، چگونه می توانند نسبت به عوارض عدم حضور و  مشارکت گستردۀ مردم در عرصۀ انتخابات بی تفاوت باشند؟ دغدغه های دلسوزان کشور از جناح های مختلف درخصوص انسداد سیاسی قابل درک است، اما آیا با عدم حضور و عدم مشارکت فعال، خطر این انسداد از بین خواهد رفت یا جدیتر خواهد شد؟

توصیه این قلم به همۀ نهادهایی که در برگزاری انتخابات ایفای نقش می کنند این است که همه تلاش های خود را برای تحقق مشارکت حداکثری مردم معطوف و متمرکز کنند. امروز کشور در شرایطی است که بیگانگان بر اعادۀ سلطۀ خود بر آن امیدهای زیادی بسته اند، پس باید هوشیار بود و هوشمندانه عمل نمود و با حضور آگاهانه خود از فرصت انتخابات برای گزینش صالح ترین و کاراترین افراد برای تکیه بر کرسی های قوه قانونگذاری، به عنوان راهی مهم برای رهایی از مشکلات فعلی و پیشرفت بیشتر کشور، نهایت بهره را برد.

عدم مشارکت گستردۀ مردم به هر دلیلی که باشد، به مفهوم گام نهادن ناخواسته در مسیر دشمنان ایران است. همه باید از شورای نگهبان و مجریان انتخابات بخواهیم افراد صاحبنظر و صالحیتدار را تشویق به ادامۀ حضور و رقابت سالم بکنند  و اصل موضوع شرکت همگانی در انتخابات را با همۀ دشواری های آن، وجهۀ همت خویش قرار دهند. آنچه مهم است این است که مردم در انتخاب نمایندگان خود آگاهانه و دلسوزانه مشارکت کنند و این امر را دغدغه خود بدانند و به کسانی رای دهند که صدای آنها هستند و در جهت سامان بخشیدن به وضعیت کنونی کشور، قادر به ایفای نقش موثر هستند.  

دستگاه های تاییدکنندۀ صلاحیت نیز یقینا با پرهیز از تنگ نظری ها، راه را برای مشارکت گستردۀ مردم که بارها مدنظر مقام معظم رهبری قرار گرفته، تسهیل خواهند کرد. البته نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در جهت آگاه ساختن هرچه بیشتر مردم، می بایست از سوی روشن اندیشان شکافته و بررسی شود، تا مردم در انتخاب خود، آگاهانه و مسئولانه عمل کنند.
 خلاصه اینکه راه توسعه، پیشرفت، امنیت، عدالت و مردمسالاری فقط از طریق انتخابات سالم و با شکوه باز خواهد شد و یقینا مجلس و قوانینی که از پشتوانۀ مردمی برخوردار هستند در رعایت حقوق حقۀ مردم نقشی کارآمدتر و مناسبتر ایفا خواهند کرد تا مجلس و قوانینی که منبعث از اراده و آراء اکثریت جامعه نباشد.

* استاندار سابق سمنان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1332107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =