گلایه موسوی گرمارودی از رسانه‌ها: چرا در زمان زندگی سیدحسن اجتهادی به سراغ او نرفتید؟

در مراسم بزرگداشت و رونمایی از دو کتاب زنده‌یاد سیدحسن اجتهادی، چند چهره ادبی از ویژگی‌های شعر او گفتند. در این میان، موسوی گرمارودی از رسانه‌ها انتقاد کرد که چرا در زمان حیات این ادیب به سراغش نرفتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت و رونمایی از دو کتاب زنده‌یاد سیدحسن اجتهادی، روز دوشنبه ۲۸ مرداد ۹۸، با حضور صاحب‌نظران و علاقه‌مندان برگزار شد؛ «بر آب‌ها و آبی‌ها» توسط انتشارات قو و «با آنچه در زمینه و صحنه است» توسط انتشارات حس هفتم به چاپ رسیده‌اند.

در آغاز این مراسم که با حضور علی موسوی گرمارودی، محمد صادق رحمانیان، حمید رضا شکارسری، عمادالدین شیخ الحکمایی، مهدی تقی‌نژاد، محمد عارف، فرشاد فرشته‌حکمت، قاسم صرافان و حسین رضوی‌فرد برگزار شد، رضا حکیم و مهدی رضایی، چند شعر از حسن اجتهادی را همراه با موسیقی خواندند.

علی موسوی گرمارودی در مورد زنده‌یاد سیدحسن اجتهادی، گلایه‌ای از رسانه‌ها کرد که چرا در زمان حیات ایشان به سراغشان نرفتند و باعث شدند بعد از فوتش تازه با او و آثارش آشنا شویم.

مهدی تقی‌نژاد هم عنوان کرد: «سیدحسن اجتهادی مربوط به نسل دوم دوره معاصر شاعران فارس است و تاثیرات بسزایی بر شاعران هم نسل خود در کازرون و شیراز داشته است و اگر ایشان در تهران زندگی می‌کردند، می‌توانستند تاثیر بر کل شاعران ایران بگذارد.»

فرشاد فرشته حکمت گفت: «دوره حسن اجتهادی دوره ظهور غول‌ها در شعر بود و حسن اجتهادی یکی از ستارگان درخشان ادبیات ایران است که می‌بایست برای درک بهتر ایشان و آثارشان، شرایط تاریخی، سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی محل زندگی ایشان بررسی شود. زنده‌یاد سید حسن اجتهادی در سرزمین پارس که مملو از آثار باستانی و طبیعت شگفت‌انگیز است زندگی می‌کرد و جهان شعریش پر از استعاره از طبیعت است و نگاه رمانتیکی به زندگی، طبیعت و عشق داشتند.»

در ادامه، محمد عارف، پیرامون شخصیت زنده‌یاد حسن اجتهادی گفت: «حسن اجتهادی همه زندگیش را قربانی شعر کرد، به‌خاطر همین در اقیانوسی غرق شد و از کلامی استفاده می‌کرد که همه جانبه بود و یک سویه نبود و به موضوعات مختلفی در شعر پرداخت. همچنین حسن اجتهادی چوپان خوب کلام بود و در عین حال واژه‌سازی می‌کردند و با تسلطی که بر درام، سینما و تئاتر داشتند، توانست معماری جذاب دراماتیک از کلمات بیافریند. با وجود اینکه به نظر می رسد ادبیات فولکلور در آثار اجتهادی وجود ندارد، ولی اتفاقا من فکر می‌کنم غرق در فضای فولکلور است اما با یک تن پوش کلاسیک به شعرهای مدرنش خصوصا شعرهای نیمایی‌اش پرداخته و همین باعث می‌شود که ما احساس کنیم حسن اجتهادی، هم شاعر نو پرداز، هم کلاسیک کهن‌گرا است و از ادبیات روز ایران در شعرهایش بهره می‌برد.»

حسین رضوی‌فرد هم در پایان این مراسم، یکی از ویژگی‌های برجسته اشعار اجتهادی را، چند لحنی و چند زبانی بودنش دانست و عنوان کرد این از توانایی استاد اجتهادی در تغییر ذاعقه مخاطب است.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =