۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
سهم سینمای مستند از پرده‌های اکران اندک است

«در جستجوی فریده» پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم مستند اکران شده در گروه هنروتجربه شد. طبیعی است که این خبر برای ما، به عنوان سازندگان و تهیه‌کنندگان این فیلم، بسیار خوشحال‌کننده باشد، اما دقیق‌تر که به آمارهای میزان فروش و تعداد مخاطب نگاه کنیم و نسبت آن را صرفاً با جمعیت فیلم‌بین و سینما برو (که آنها هم درصد بسیار بسیار کمی از کل جمعیت کشور هستند) بسنجیم، متوجه می‌شویم که هرچند جمعیت بیشتری به نسبت تماشاچیان فیلم‌های مستند اکران شده در گروه هنروتجربه به تماشای فیلم ما نشسته‌اند، اما اوضاع چندان تعریفی هم نیست. که هنوز سهم سینمای مستند از سینماها و پرده‌های اکران بسیار اندک است.

آنقدر کم که به زحمت می‌توان نام اکران عمومی را بر آن گذاشت اما نکته‌ای که همین اکران محدود «در جستجوی فریده» به ما ثابت کرد و عمیقاً هم باعث خوشحالی‌مان است، این بود که فیلم مستند هم می‌تواند پای تماشاگران را به شکل گسترده به سالن‌های سینما بکشاند، آن هم به شکلی که بعضاً چندباره به دیدن فیلم بروند و به شکل خودجوش برای آن تبلیغ کنند و تماشای آن برایشان همانقدر (اگر نگوییم بیشتر) لذت‌بخش بوده باشد که تماشای یک فیلم از سینمای داستانی.

این‌ استقبال مردمی را بگذارید کنار سانس‌ها و سالن‎های نمایش محدود و نداشتن ابزارهای تبلیغاتی گسترده و... که اگر این شرایط فراهم می‌شد، قطعاً میزان فروش و تعداد مخاطبان فیلم بسیار بیشتر از آمار فعلی می‌بود.  

اما حالا که بستر نمایش فیلم‌های مستند در سینماها، فراتر از همین چند سانس محدود هنروتجربه در چند سالن محدود چند شهر محدود ایران نیست، باید به فکر امکان‌های نمایشی دیگری بود که فرصت تماشای فیلم‌ها را به شکل گسترده‌تر برای علاقه‌مندان آنها فراهم کند. یکی از این امکان‌ها اکران اینترنتی است که تماشای فیلم را برای هر کسی در هر جای دنیا ممکن می‌سازد.

اکران اینترنتی«در جستجوی فریده» این روزها شروع شده و ما امیدواریم که بخشی از محدودیت‌های اکران سینمایی را برای این فیلم جبران کند و کسانی که در داخل و خارج از کشور موفق به دیدن فیلم نشدند، بتوانند از این طریق به تماشای آن بنشینند. در واقع می‌توان گفت که این اکران، ادامه‌ همان اکران عمومی است اما حالا نه در سالن‌های سینما، بلکه بر بستر اینترنت؛ با هزینه کمتر و بدون محدودیت زمانی برای تماشای فیلم در طول شبانه‌روز.  

به امید اینکه امکان‌ نمایش فیلم‌های مستند بیشتر شود و مخاطبان هم به سینمای مستند مشتاق‌تر و دل ما هم به فیلم ساختن گرم‌تر.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =