۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴

فریاد اصلاح طلبی در اردن و عربستان هم بلند شد

سونامی تونس و مصر گویا به اردن و عربستان هم رسیده است. ملک عبدالله پادشاه اردن برای فرار از گرفتار شدن به سرنوشت حسنی مبارک ، نخست وزیر خود را عزل و دولت را لغو کرد . با این همه معترضان اردنی همچنان فریاد اصلاحات سیاسی را سر می دهند . درحالی که دولت جدید به ریاست معروف البخیت طی دو روز آینده اعلام خواهد شد ، مردم اردن در دو تظاهرات که یکی ازمقابل مسجد صلاح الدین درنزدیکی مقر نخست وزیری آغاز شد، خواستار اصلاحات شدند.

این تظاهرات بنا به دعوت حزب جبهه‌ کار یکی از بزرگترین احزاب مخالف و از شاخه‌های سیاسی اخوان المسلمین اردن برگزارشد و در آن حزب خلق الوحده و دیگر احزاب مخالف و اتحادیه‌های کارگری حضور داشتند. تعداد تظاهرکنندگان بیش از یک هزارتن اعلام شد. هم‌چنین صدها تن دربرابر مقر نخست وزیری شعار اصلاحات و تغییر را سردادند.
این تظاهرکنندگان شعارهایی نظیر " ما البخیت رانمی‌خواهیم " و" مردم خواهان تغییر هستند" سردادند. آنها سپس به سوی مقر سفارت مصر در امان حرکت کردند. هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا نیز با ملک عبد الله دوم تماس تلفنی برقرار کرد و حمایت خود را از این کشور در این شرایط سخت اعلام نمود.

در عربستان نیز، فعالان صلح خواهان اصلاح نظام این کشور و مبارزه با فساد شدند. فعالان عربستان در فیس بوک 12 درخواست خود را در خصوص اصلاح نظام حاکم ارایه داده و عنوان داشتند که تحقق این درخواست‌ها به مثابه تحقق خواست و اراده ملت عربستان است. در راس این درخواست‌ها، دعوت برای وضع و تصویب قانون اساسی با تایید ملت عربستان و برگزاری انتخابات پارلمانی با نظارت قضایی مستقل است.
افزایش آزادی‌های عمومی ، احترام به حقوق بشر ، عدم تبعیض بین شهروندان مبارزه با بیکاری و فساد و توزیع عادلانه ثروت از مطالبات این گروه است . این فعالان پیشتر شعار "ملت خواهان اصلاح نظام است" را سر داده بودند.

معترضان، مخالفان اسلام هستند!

با وجود استقبال ملت های عرب از خیزش مردم مصر و تونس ، مفتی عربستان در اظهاراتی که نشان از حمایت از حاکمان دیکتاتور عرب و نگرانی از رسیدن موج اعتراض‌های مردمی به عربستان داشت؛ تظاهرات‌ها در برخی کشورهای عربی را طراحی و برنامه ریزی شده از سوی دشمنان اسلام در راستای نابودی کشورهای عربی و اسلامی خواند! شیخ عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی عربستان در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد الامام ترکی بن عبدالله در ریاض گفت: طرح‌های عاملان تظاهرات اقدامی جنایتکارانه و دروغین است که تنها هدفش نابودی امت‌های عربی و اسلامی دین‌، ارزش و اخلاق این ملت‌ها و ایجاد تفرقه میان مردم این کشور‌ها ‌، تقسیم و تسلط بر منابع ثروت این کشورها است .

 48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    0 0
    هی ی ی ی ی ی ی ....