از فضای فرح‌بخش مادی‌های اصفهان تا رمز و رازهای غار پریان

در روز طبیعت سفر به استان چهارفصل اصفهان می تواند جاذبه‌ای بی نظیر را رقم بزند، از زیبایی فضای طبیعی مادی‌های اصفهان تا جاذبه‌های طبیعی در سرتاسر استان اصفهان که گاه با خود رمز و رازی همراه دارند.

فاطمه کازرونی: کشور ایران به دیار چهار فصل معروف است چراکه در هر فصلی از سال می‌توان به شهری سفر کرد که آب و هوایی کاملا متفاوت با هوای سرد یا گرم آن فصل سال داشته باشد اما این مطلب که ویژگی چهارفصل بودن در یک استان رخنه داشته باشد خود از شگفتی‌های گردشگری جهان محسوب می شود و اصفهان از جمله ستانهایی است که از این زیبایی بی بدیل برخوردار است؛ به نوعی که در سردترین فصل سال می‌توان هوایی گرم و یا معتدل را در کاشان تجربه کرد و در گرم ترین فصل سرد سال نیز آب و هوایی سرد یا معتدل را می توان در خوانسار یا فریدونشهر سراغ گرفت.

با این ویژگی آب و هوایی  وجود جاذبه‌هایی طبیعی و زیبا در سرتاسر استان اصفهان دور از انتظار نیست، بدین ترتیب در سفر به اصفهان لازم نیست حتما سفر خود را به مرکز استان محدود کنید بلکه با جست و جویی کوتاه می توانید در روز طبیعت در نقاط مختلف استان از لذت دیدن جاذبه‌هایی شگفت انگیز و به دور از باور بهره مند شده و روز طبیعتی زیبا و دل انگیز را در دل نقاط مختلف استان اصفهان تجربه کنید.

در این گزارش با بخشی از این جاذبه های طبیعی زیبای استان اصفهان آشنا می شویم:

زاینده رود و مادی‌های اصفهان: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد زاینده رود در استان اصفهان قرار دارد؛ ۴۰۰ سال پیش، شیخ بهایی دانشمند مشهور ایرانی که در اصفهان زندگی می کرد، طومارنامه ای برای تقسیم حق‌آبه های این استان تدوین کرد که تاکنون مورد استفاده بوده است، این طومار به نحوی تنظمی شده است که به دلیل درصدی بودن ارقام و اعداد تنها در یک دوران مورد استفاده نبوده است و برای تمام طول تاریخ می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد،موضوعی که شاید توجه به آن می‌توانست در تمام طول این سالها هم از خشک شدن زاینده رود پیشگیری به عمل آورد و هم از برخی اختلاف‌های بین استانی بکاهد.

مهم‌ترین مطلب در کنار این طومار، طراحی نهرهایی در سرتاسر شهر اصفهان توسط شیخ بهایی است که هم آب زاینده رود را در شهر تقسیم کرده و هم هوایی معتدل و مطلوب را با در کنار داشتن چنارهای مشهور اصفهان رقم زده است.

زیبایی کناره زاینده رود برای گذراندن روز طبیعت جای تردید ندارد اما با توجه به شلوغی این منطقه در روزهای نوروز، مادی‌های اصفهان که از شگفتی‌های جهان محسوب می شود از جاذبه‌های گردشگری مشهور است که در روز طبیعت می‌توان از فضای باصفا و دنج آن  برای گذراندن یک روز طبیعت زیبا  به همراه خانواده بهر برد. 

پارک ساحلی ناژوان: این پارک جنگلی در شهر اصفهان نیز جاذبه‌های زیبایی برای گردشگران به همراه دارد،به نوعی که زاینده رود همیشه جاودان اصفهان از کنار این پارک جنگلی می گذرد و فضای پارک به اندازه‌ای با صفا، سرسبز و  برخوردار از هوایی فرحبخش  است که آخر هفته‌های اغلب اصفهانی ها در این پارک زیبا می گذرد.

این روزها استفاده از تله سیژ ناژوان، مکان ویژه دوچرخه سواری، هم جواری با باغ پرندگان، آکواریوم اصفهان و موزه نرم تنان و غیره بر جاذبه های این فضای طبیعی افزوده است.

باغ گلها: باغ گل‌های اصفهان  از جمله مناطق دیدنی در حاشیه جنوب شرقی  اصفهان است که در میدان بزرگمهر و مجاور رودخانه زاینده رود تأسیس شده است؛ این باغ  شامل باغ صخره ای، باغ ایرانی، باغ گیاهان دارویی، باغ رز، آب نماها، برکه، آمفی تئاتر روباز، مجموعه پرچین، طرح گل فرشی ایرانی و غیره است.

پارک کوهستانی صفه: کوه صفه نام کوهی است از سلسله جبال زاگرس که در منتها الیه جنوب جغرافیایی اصفهان قرار دارد و قلعه‌ای تاریخی به نام شاه‌دژ بر فراز آن قرار گرفته است.

کوه صفه دارای عرصه‌ای به مساحت ۱۰۰ هکتار فضای سبز است و با توجه به امکاناتی همچون تله‌کابین، رستوران و فضای پارک مانند تفرجگاه مهمی در اصفهان به شمار می‌آید که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

کوه آتشگاه اصفهان: از دیگر جاذبه های گردشگری اصفهان است که قدمت آن به دوران ایران باستان باز می‌گردد. این اثر باستانی در فاصله ۸ کیلومتری از مرکز شهر اصفهان قرار دارد و در فاصله کمی از «زاینده‌رود» روی کوهی قرار گرفته است، این کوه زیبا و حاشیه های سرسبز آن نیز برای گذراندن روز طبیعت مکانی ایده آل و زیبا به شمار می رود و گردشگران زیادی را به سمت خود می کشاند.

از شهرستان اصفهان که عبور کنیم در طول مسیر جاذبه های زیادی را شاهدخواهیم بود که می تواند سفری به یادماندنی را برای این روزها به ارمغان بیاورد: 

منطقه نمونه گردشگری کشه (طرق‌رود): در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر نطنز و ۹۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان در دامنه کوه‌های سر به فلک کشیده کرکس و در جوار منطقه شکار ممنوع کرکس قرار گرفته که چشم اندازه‌ای بی‌بدیل روستای کشه و مناظر طبیعی جذاب منطقه این نقطه را به یکی از زیباترین مکان‌های شهرستان نطنز تبدیل کرده است.

وجود چشمه‌سارهای فراوان در دره‌های منتهی به کوه کرکس در اطراف این طرح و نزدیکی به شهر طرق رود با جاذبه های گردشگری فراوان از جمله دریاچه‌های فصلی و بناهای تاریخی مانند (قلعه، دریاچه بند طرق و مساجد تاریخی) ارزش و جایگاه این طرح را دو چندان نموده است.

همچنین قلعه طرقرود از بناهای باستانی زیبا و باشکوهی است که در استان اصفهان جای دارد که تا حدود بیست سال پیش در این قلعه سکونت رواج داشته است .

 روستای پوده: روستای پوده در دهاقان به دلیل موقعیت کوهستانی و آب و هوای خوب از چشمه‌سارهای فراوان و چشم‌اندازهای زیبا و متنوعی برخوردار است؛ دره پیروزی یکی از نقاط زیبا و چشم‌نواز این روستاست و چشمه‌های فراوان مانند چشمه قاسم، چانه و چاه گز در گوشه و کنار این روستا وجود دارد؛ بقایای قلعه یوسف خان، بازار قدیمی پوده و آثاری از کارگاه‌های عصاری (روغن‌کشی) و مسجد جامع از جمله آثار تاریخی این روستا هستند.

روستای وانشان: روستایی از توابع شهرستان گلپایگان واقع در استان اصفهان است؛ بنای تاریخی آرامگاه امامزاده سلیمان ابوالفتوح از نوادگان امام موسی کاظم (متعلق به قرن دهم هجری شمسی) در این روستا قرار دارد؛ وجود بقعه امامزاده ابوالفتوح سلیمان بن موسی بن جعفر، وجود درخت عظیم و فوق‌العاده قدیمی کنار دیوار امامزاده که نزدیک به هزار سال عمر دارد از جاذبه‌های دیدنی این روستا است.

غاری با بقایای استخوانهای انسانی

در آبان ماه سال ۹۱ غاری قدیمی با بقایای استخوان چندین انسان و ظروف سفال شکسته درکوه تیر روستای وانشان کشف شد که پس از انجام بررسی‌ها توسط میراث فرهنگی استان اصفهان، مشخص شد که قدمت آن‌ها به بیش از سه هزار سال می‌رسد که حاکی از قدمت و وجود زندگی در زمان‌های قدیم در این روستا است.

از میان  دیگر دیدنی‌های وانشان می‌توان به باغ‌های سبز و زیبا، کوه بابا دودورشاه، چشمه‌ لمبی، مورا و دزی، کوه دیگا، کوه حیدر، قلعه جمال،سدکرا (مقبره سید کرار)، مقبره بهلول، برج حاج فرج‌الله ، مزرعه امیریه و  قلعه ی وانشان اشاره کرد.

آبشار آب ملخ: یکی از جاذبه های مهم طبیعی استان اصفهان  آبشار آب ملخ  است که در اثر سقوط  از روی تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم واقع است؛ این آبشار به عنوان یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران شناخته می شود؛ آب این آبشار همچون یک آفت کُش می تواند ملخ ها را از پای درآورد و باعث مرگ آنها شود و به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب کرده اند.

آبشار نیاسر: یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی اصفهان می باشد که در شهر کاشان واقع شده است، این آبشار از چشمه ای موسوم به چشمه تالار سرچشمه می گیرد و از روی سنگ های آهکی و رسوبی به پایین سرازیر می شود؛ انحلال سنگ آهک توسط جریان های زیرزمینی در طول سالیان دراز استالاکتیت ها و استالاگمیت هایی را در بدنه ی آبشار ایجاد کرده و بر زیبایی آن افزوده است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی: یکی از تالاب های مشهور ایران که آب آن از زاینده رود تامین می شود که در انتهایی ترین نقطه اصفهان و در شهرستان ورزنه واقع شده است. وجود این تالاب باعث شده تا سالانه پرندگان مهاجر، راهی این منطقه شوند و محیطی مناسب را برای پرنده نگری ایجاد کنند که گردشگران خارجی را به این منطقه کشانده است، این روزها بازگشایی زاینده رود موجب شده تا امید به رونق گردشگری تالاب گاوخونی که در طول سالهای گذشته با مشکلاتی مواجه شده بود بار دیگر زنده شود.

هنگام سفر برای مشاهده این تالاب می توانید از کویر زیبای ورزنه و شهر ورزنه معروف به دیار فرشتگان سپیدپوش نیز دیدن کنید، پس از دیدار از کویر، تالاب گاوخونی با شکوه بی نظیر خود در حالیکه پرندگانی مانند لک لک، مرغابی، حواصیل و غیره بر فراز آن پرواز می کنند منتظر  حضور گردشگران نشسته است.

منطقه حفاظت شده گلستان کوه: در نزدیکی شهر خوانسار و در فاصله ی حدود ۱۵ کیلومتری آن، کوهی به نام گلستان کوه وجود دارد، در دامنه های این کوه، منطقه ای حفاظت شده به نام گلستان کوه با آلاله هایی واژگون قرار دارد که با ویژگی های متفاوت خود و گنجینه های طبیعی بسیار به عنوان یک تفرجگاه مناسب شناخته می شود.

کویر مرنجاب: این کویر زیبا در شهرستان آران و بیدگل  واقع شده وی از مقاصد مهم گردشگری در کشور می باشد، مرنجاب با چشم اندازهای مختلف  از جمله تپه شنیهای بی نظیر خود  و دریاچه نمک در این فصل از سال بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند.

چشمه و آبشار لادر: چشمه لادر در واقع مجموعه ای از چشمه ها را شامل می شود که که در دل کوه های مشرف بر کمربندی غرب خمینی شهر قرار دارند، آب پس از خروج از این چشمه ها از روی صخره ای به سمت پایین سرازیر می شود و با وجود کم آب بودن بسیار زیبا به نظر می رسد.

 غار پریان: غار پریان یکی از جاذبه های زیبای اصفهان است که در فاصله ۸ کیلومتری روستای ابیانه قرار دارد. این غار در سال ۱۳۷۹ کشف شد و غارنواردان تا کنون موفق شده اند حدودد ۱۱ تالار را در آن کشف کنند.

چاه‌های خطرناک که در جای جای غار وجود دارند پیمایش کامل آن را بدون تجهیزات غیر ممکن می سازند اما در صورت آشنایی به فنون غارنوردی و همراه داشتن وسایل و لوازم مورد نیاز و با استفاده از راهنما و نقشه غار می توانید از پیمایش آن لذت ببرید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1245493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =