زلزله خبر می‌دهد؟ ۶ تا ۱۲ سال آینده، زلزله‌ای بزرگ در راه تهران

مطالعه‌ای جدید نشان داده که امکان وقوع زلزله‌ای شدید در تهران بین ۶ تا ۱۲ سال آینده وجود دارد.

نیو صدر: زلزله در پایتخت، این خبری است که سالها تهران‌نشین‌ها با وحشت انتظارش را می‌کشند و حالا نتایج یک مطالعه جدید نشان داده که شاید به زودی تهران با این بحران مرگبار روبرو شود.

شواهد علمی منتشر شده سال‌های گذشته نشان داده که احتمال وقوع یک زلزله بزرگ در تهران بسیار زیاد است و متخصصان بارها نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. یکی از این شواهد وضعیت گسل شمال تهران است، این گسل هر ۳ تا ۳هزار ۵۰۰ سال در تهران لرزیده و اکنون در این بازده زمانی قرار داریم.

از سویی بررسی وضعیت آماری لرزه‌خیزی در منطقه تهران هم چنین موضوعی را نشان می‌دهد. مهدی زارع استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در این رابطه به خبرآنلاین توضیح داد: «آخرین اتفاق مهمی که در منطقه تهران رخ داده برای سال ۱۸۳۰ است که در شعاع ۱۰۰ کیلومتری تهران زلزله‌ای شدید آمد. به لحاظ آماری اگر این موضوع را بررسی کنیم هر ۲۰۰ سال زلزله‌ای حدودا ۷ ریشتری این منطقه را می‌لرزاند و حالا ۱۸۹ سال از آخرین بار گذشته است.البته این چنین معنایی ندارد که دقیقا هر ۲۰۰ سال یکبار چنین زلزله‌ای تهران را بلرزاند.»

بین ۶ تا ۱۲ سال دیگر به احتمال زیاد، زلزله‌ای قوی تهران را می‌لرزاند

اما مطالعه جدید استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، نشان می‌دهد که این وضعیت حالا در حالت بسیار خطرناکتری نسبت به گذشته قرار گرفته و احتمال وقوع زلزله شدید در تهران بالا است. در این مطالعه برای بازه زمانی  ۶ تا ۱۲ سال آینده احتمال رخداد  زلزله‌ای شدید در نواحی پیرامون تهران  ، به شعاع ١٠٠ کیلومتری از مرکز شهر کنونی تهران، بررسی احتمالی رخداد زلزله انجام شد. 

مطالعه جدید استاد مهدی زارع، نشان می‌دهد که این ناحیه پتانسیل بالایی برای یک زلزله شدید قرار دارد. چنین وضعی کمابیش در پیرامون شهر های پرجمعیت کرج، تبریز، مشهد و قم نیز وجود دارد. تمام این نواحی از نظر ضریب تغییرات پارامترهای لرزه خیزی ایران در بازه ٤٢  سال اخیر ، در حالت سکون لرزه ای هستند. تحلیل داده ها برای ٣٢ سال اول همین بازه (١٣٥٥-١٣٨٧) نشان داد که تمام نواحی که در  بازده زمانی (١٣٨٧-١٣٩٧) در آن زلزله با بزرگای بیش از شش رخ داده ، با دقت نسبتا بالای در پهنه های  با کمترین تغییرات ضرایب لرزه خیزی قرار داشته اند، و در بازه ٦ تا ١٢ سال بعد نواحی  پیرامون شهرهای پرجمعیت یادشده از نواحی مهمی هستند که همچنان  و احتمال وقوع زلزله شدید در آنها بالا است.

مهدی زارع که تاکید داشت نتایج این مطالعه احتمالی است و نمی‌توان پاسخ قطعی در رابطه با زمان وقوع زلزله تهران و شهرهای پرجمعیت دیگر پیشبینی کرد، در رابطه با نتیجه مطالعاتش روی زلزله تهران گفت: «پیشبینی میان‌مدت این بررسی که وضعیت  رخداد زلزله شدید را در بازده‌زمانی ۶ سال بررسی می‌کند نشان می‌دهد که احتمال زلزله نسبتا قابل ملاحظه‌ای را برای منطقه پیرامون  تهران در پنجره زمانی ۶ تا ۱۲ سال آینده وجود دارد. برآورد ما این است که آن احتمال قابل ملاحظه چیزی بین ٤٠ تا ٧٠ درصد است.»

او افزود: « این چنین معنایی ندارد که حتما در این بازده چنین اتفاقی رخ بدهد، ممکن است تا ۵۰ سال دیگر هم چنین اتفاقی رخ ندهد اما محاسبات چنین احتمالاتی را به ما ارائه می‌دهد.»

اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که به جز تهران مناطق دیگری هم در خطر هستند.

مناطق دیگر هم در خطر هستند

در این مطالعه که ضریب لرزه‌خیزی مناطق مختلف ایران بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ بررسی شده و این نتیجه‌گیری انجام شده که در مناطقی که کمترین ضریب لرزه‌خیزی را داشتند در ۱۰سال گذشته شدیدترین زلزله‌ها آمده؛ زلزله‌های ورزقان در سال ۱۳۹۱، مکران، بشاگرد و سراوان در ۱۳۹۲، مورموری در سال ۱۳۹۳، ازگله در سال ۱۳۹۶ رویدادهایی هستند که این موضوع را تایید می‌کنند.

اما از این مناطق، که میزان ضریب لرزه‌خیزی در آنها پایین بود فقط بخشی از مناطق در این چند سال درگیر زلزله‌های شدید شده‌اند و این وضعیت در برخی از مناطق رخ نداده. این موضوعی است که باعث شده تا برخی پیشبینی‌ها نسبت به وقوع زلزله در آینده در برخی مناطق کشور صورت بگیرد.

زارع در این رابطه توضیح داد: «ما برای انجام پیشبینی میان‌مدت و بلندمدت وضعیت زلزله‌ها، ضریب تغییرات لرزه‌خیزی  را بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ در مناطق مختلف ایران بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که در ۱۰ سال اخیر لرزه‌های شدید ایران همه در مناطقی رخ دادند که ضریب لرزه‌خیزی آن‌ها تا سال ۲۰۰۸ حداقل بود. این یک تفسیری را برای ما درست می‌کند که ما بتوانیم تصویر مکانی مناطقی که احتمال خطر وقوع زلزله‌ در آنها در آینده بالاتر است را به دست آوریم. یعنی می‌توانیم در یک بازده زمانی از حالا تا ۶ سال دیگر خطر وقوع زلزله شدید، یعنی زلزله بالا ۶ ریشتر را در مناطق مختلف کشور بررسی کنیم.»

در واقع مناطق سبزرنگ روی نقشه بالا، مناطقی هستند که استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی به عنوان مناطقی که احتمال وقوع زلزله در آن وجود دارد اشاره کرده است.

او در این رابطه توضیح داد: «البته تعداد این نواحی زیاد است اما می‌توانیم بیشتر تمرکز را روی مناطقی که جمعیت قابل ملاحظه‌ای دارند بگذاریم به طور کلی برای ۶ سال روبرو باید دقت و توجه بیشتری به مناطقی مثل کرج، تهران، تبریز، شرق البرز و نواحی شرقی مازندران داشت.»

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1235085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    12 36
    خدا کنه یک زلزله بیاد شمال تهران رو نیست کنه چون هرچی بدبختی در ایران داریم از این شمال تهران میاد
  • 1-مقدمه US ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 8
    آقای صدر از نظر علمی ثابت شده که بطور طبیعی قبل و در هنگام زلزله فعل و انفعالات غیر عادی مغناطیسی در زمین و در اتمسفرزمین بخصوص در یونوسفر رخ میدهد
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 2
    مقاله به لحاظ علمی پر از اشکال است. اولا اینکه تنها درصد پایینی از زمین لرزه های کوچک به عنوان پیش لرزه به حساب می آیند که خود به این معنی است که بسیاری از زمین لرزه های بزرگ را با شمردن لرزه های کوچک نمیتوان پیشبینی کرد. به عبارت دیگر زمین لرزه های با منشا مختلف تنها داده های آماری غیر قابل جمع با هم هستند. پس نتیجتا فرض اشتباه این استادان را به نتیجه گیری اشتباه رسانده. دوم اینکه مطالعه فقط چهل ساله (طبقه ادعا از 1976 تا 2008) برای یک پدیده به این بزرگی اساسا خطا و اشتباست! مثال میزنم ارگ بم در سده 5 پیش از میلاد ساخته شد در صورتی که با زلزله شدیدی 2000 سال بعد از میلاد مسیح نابود شد. و این یعنی حداقل در 2500 سال زلزله شدیدی در این ناحیه رخ نداده است و اگه قرار باشد مطالعه ما فقط محدود به چهل سال باشد عملا هیج نتیجه خاصی به دست نمی آید جز یک سری داده آماری نامفهوم! و حتی خود تعیین بازه زمانی یا روش تعیین زمان ریشتر زلزله های گذشته در تهران جای سوال جدی دارد ! در اینکه تهران پتانسیل زلزله بزرگ دارد و زمان آن هم نامشخص هست شکی نیست. اما این نوشته بیشتر شبه علم است تا علم
  • DE ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    7 12
    مردم به قدر کافی استرس دارند . لطفا مضخرف ننویسید
  • h.m IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    4 1
    سلام. لطفا اشکالات نگارشی را برطرف کنید. خودتان این متن را خوانده اید؟خیلی نامفهوم نوشته شده و غلط املایی و انشایی زیاد دارد.
  • 2- توجیه قضیه US ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 2
    توضیح این قضیه هم آسان است . چون در درون زمین یک میدان مغناطیسی طبیعی وجود دارد .وهمچنین در درون زمین بی نهایت عناصر و مواد دارای خواص مغناطیسی و الکتریکی مثل آهن و غیره وجود دارند. خب اگر زمین بلرزد ، لایه های لرزان زمین که مملو از مواد با خواص الکتریکی و مغناطیسی هستند به میدان مغناطیسی طبیعی زمین برخورد میکنند ، و بر اثر اصل القای الکتریکی در درون این مواد الکتریسیته القایی وسپس میدانهای مغناطیسی بوجود می آید ، که این میدانهای مغناطیسی جدید در تقابل با میدان مغناطیسی طبیعی زمین قرار میگیرند ، و در نتیجه نهایی ، تغییرات مغناطیسی در زمین و اتمسفر در هنگام زلزله بوجود می آید
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    7 5
    انشاالله بزودي از دست اين زندگي ذلت بار خلاص ميشيم منتظريم
  • 3- حالت عکس US ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 1
    در حالت عکس فرض میکنیم ، اینبار یک نیروی مغناطیسی مصنوعی از بالا به زمین برخورد کند ، آیا اینبار امکان ندارد بخاطر وجود همان لایه های مواد دارای خواص مغناطیسی و الکتریکی در درون زمین ، لرزش حاصل شود ؟ از نظر تئوری کاملا محتمل به نظر میرسد. چون تعدادی از مواد درون زمین مثل آهن خاصیت فرومغناطیسی دارندکه بر اثر برخورد امواج مغناطیسی مرتعش می شوند ، و تعدادی هم از فلزات و غیر فلزات هادی جریان الکترسیته مثل آلومینیوم هستند که براثر القای متقابل الکتریکی و مغناطیسی دچار ارتعاش میشوند ، و تعدادی هم مثل کوارتز مواد غیر فلزی با خواص پیزو الکتریک هستند که براثر جریان الکتریکی مرتعش میشوند
  • 4- یک احتمال US ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 1
    در کامنت های مطلب قبلی با عنوان " بارش های اخیر نتیجه بارور .... " نیز توضیح دادم که احتمال ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی یعنی جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوای بارانزا ، بوسیله امواج الکترومغناطیسی قوی از چند سال پیش در ایران وجود دارد . با توجه به اینکه در توضیح این امواج گفته شده که بطور ناخواسته امکان ایجاد لرزش در زمین توسط آنها وجود دارد ، شایدهنگامیکه بوسیله این امواج تغییرات مصنوعی آب و هوایی انجام میگردد ، امواج مذکور بطور ناخواسته به زمین برخورد کنند و در زمین لرزش ایجاد نمایند (به شیوه ای که در کامنت قبلی توضیح داده شد)
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    6 6
    هر چه زودتر بیاد انشاالله راحت شیم
  • 5 - همزمانی حوادث US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 1
    حوادثی مانند انتقال ریزگردها ، زلزله ، وسوانح هوایی و .... که در چند ساله اخیر زیاد بوقوع پیوسته اند ، علاوه بر اشتراک در نحوه بوقوع پیوستن آنها که ارتباط زیادی با سیستم های مغناطیسی و الکتریکی دارد ، از نظر زمانی نیز همه در یک نقطه مشترک بوده اند ، یعنی اینکه همه همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود ابرها و توده های هوای بارش زا و بارندگی در یک منطقه مورد نظر یا مناطق همجوار رخ داده اند . پس وجود یک عامل احتمالی مشترک که بطور ناخواسته در وقوع همه این حوادث دخیل بوده اثبات میشود ، و آن عامل ناخواسته شاید احتمالا همان میدان های مغناطیسی است که برای تغییرات مصنوعی آب و هوایی ، بطور همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود ابرها و توده های هوای بارشزا ، بکار میرود .
  • 6- پاسخ کارشناسان US ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 0
    در پایان امید است کارشناسان بزرگی مانند آقای زارع و آقای پرهیزگار از هواشناسی و سایر کارشناسان پاسخی در رد یا تایید این نکات بطور علمی و مستدل بدهند . چون امکان تماس با ایشان در حالت عادی مقدورنیست
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    7 1
    تا حالا هیچ کس و سیستمی نتونسته زلزله رو پیش بینی کنه. یک پدیده پیچیده مثل لزلزله رو نمیشه صرفاً بر اساس آمار تاریخی تحلیل کرد؟ البته آمادگی برای لزلزله لازمه ولی راهش این نیست. اینجور اظهار نظرها هیچ کمکی نمیکنه غیر از اینکه مردم کم اطلاع رو نگران کنه. اینکه شما بگید در یک منطقه زلزله خیز در ده سال آینده زلزله میاد هم خیلی شاهکار نیست، اگه نیومد هم میگید قرار در ده سال بعد بیاد، محکمتر هم بیاد!
  • DE ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    4 11
    ان شالله به امید حق تعالی یک زلزله بیاد ۱۰۰ ریشتر این مملکت با خاک یکسان بشه آمین
  • 7 - هشدار US ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    3 1
    سازمان هواشناسی اعلام کرده روز سه شنبه هفته جاری توده هوای بارشزا از شمالغرب و غرب وارد به کشور میشود. با توجه به تعاریف و تو ضیحات قبلی ، امکان وقوع زلزله دور از ذهن نیست . جهت اطلاع
  • سعیدوف IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    4 3
    احتمال داره سال۹۸ یه زلزله مهیب بیاد و زیر و رو کنه
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 2
    خبرآنلاین بهترین خبرگزاری در انتشار اخبار جهت دار، فیک و دروغ هست. تقریبا به هیچ خبرتون دیگه اعتماد ندارم.
  • محمدرضا IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    1 2
    یعنی تو گام دوم اتفاق میوفته؟
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 1
    حالا که مسئولین ما عزمی برای خالی کردن تهران و تعدیل حجم نفوس و مسکن اون ندارند و حتی طرح مجلس برای انتقال پایتخت رو بر زمین گذاشته اند شاید فقط همین زلزله مخوف موعود بتواند معضل تهران را حل کند!
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 1
    خود دكتر زارع گفته احتمال مي دهد، شايد تا 50 سال ديگر هم نيايد چرا تيتر را اينگونه گمراه كننده ميزنيد. دوما در مورد اين پيشبيني در اين خبر حتي ذره اي استدلال علمي ارائه نشده است و به هيچ مقاله يا كار انتشار يافته اي ارجاع داده نشده است . به خاطر خدا مباحث علمي را در حد حرفهاي كوچه بازار پايين نياوريد.
  • US ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
    1 0
    متاسفانه امروز که چهارشنبه 8 اسفند است ، هشداری که روز یکشنبه دادم (در کامنت با نام 7- هشدار )در مورد احتمال وقوع زلزله با توجه به ورود توده های هوای بارشزا از سه شنبه و جهار شنبه ، بوقوع پیوست و در آبدانان و سراب باغ ایلام زلزله آمد ، که کاملا این زلزله ها با تعریفی که در کامنت های 3و 4و 5 گفتم منطبق است
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
    3 1
    امروز 10 اسفند مجددا توده های هوای بارشزا وارد شده اند و باز با توجه به کامنت های 3و 4 و5 احتمال وقوع لرزش شاید در یاسوج یا سایر مناطق دور از ذهن نیست . جهت اطلاع رسانی و آمادگی . انشاا... نه این اتفاق و نه هیچ اتفاق نا خوشایند دیگری نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر دنیا هرگز رخ ندهد