از ادعاهای پمپئو تا یاوه‌های نمایندۀ انگلیس و فرانسه

نشست شورای امنیت که عصر چهارشنبه برگزار شد، شاهد اظهارنظرها و اعلام مواضع مهمی از سوی شرکت کنندگان بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع قطعنامه 2231 و برجام، با ابراز نگرانی درباره افزایش توانمندی موشکی کشورمان در سایه تحریم و تهدیدهای خارجی، گفت: «همین دو روز پیش امیرحاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در اظهاراتی خودستایانه گفت ایران می تواند موشک هایی بسازد که بیش از دو هزار کیلومتر برد دارند. او (سردار امیر حاجی زاده) گفت و من نقل می کنم: "ما از این توانایی برخورداریم که موشک هایی با بُردهای فراتر از این تولید کنیم و از دیدگاه فنی هیچ گونه محدودیتی نداریم." وی همچنین گفت دشمنان ما پایگاه های بسیاری دارند که در فاصله ی 800 کیلومتری ایران قرار دارد به عبارت دیگر موشک های ایران می توانند این پایگاه ها را هدف قرار بدهند. وی همچنین لاف زنی کرد که ایران هر ساله 40 تا 50 آزمایش موشکی انجام می دهد. همچنانکه که بیشتر در این زمینه سخن خواهم گفت ادعا شده است که فعالیت موشک های بالستیکی رژیم ایران پس از امضای توافق هسته ای رشد بیشتری داشته است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنانش در نشست شورای امنیت در توضیح علت خروج این کشور از برجام خاطرنشان کرد پیش از آغاز گفتگوها بر سر توافق هسته ای، سران کشورهای غربی می گفتند این توافق سرآغاز دوره ای تازه خواهد بود که ایران را به کشوری به اصطلاح میانه رو تبدیل کند اما بدون شک برجام به سپری برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد تا این کشور را از پاسخگویی به خطراتی که برای دنیا دارد، باز دارد.

پمپئو افزود آمریکا در پی آن است که در همکاری با همه دیگر اعضای شورا محدودیت های موشک های بالستیکی را که در قطعنامه ی شماره 1929 آمده بود ضد ایران بازتحمیل کند. علاوه بر ایجاد محدودیت برای فعالیت های موشکی ایران، شورای امنیت نباید در سال 2020 تحریم تسلیحاتی ایران را بردارد.

نماینده انگلیس: ایران به فعالیت های بی ثبات کننده خود پایان دهد!

نماینده انگلیس نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز با نادیده گرفتن حمایت های آشکار و ‍پنهان کشورش از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن و تامین سلاح برای متجاوزان سعودی و همچنین تروریست های تکفیری از جمله کلاه سفیدها در سوریه، گفت ایران باید فعالیت های بی ثبات کننده خود را در منطقه پایان دهد.

وی بدون اشاره به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل توسط کشورمان گفت ایران باید گام هایی را برای از بین بردن نگرانی های شورای امنیت بردارد. ما همچنین امیدواریم ایران به تعهدات خود بر اساس توافق به طور کامل عمل کند. بنابراین، هدف نخست ما (پایبندی ایران به برجام) همچنان در حال محقق شدن است. به همین دلیل انگلیس به همراه آلمان و فرانسه با یکدیگر همکاری کرده اند تا اطمینان یابند ایران از مزایای لغو تحریم ها بر اساس توافق بهرهمند شود. در همین راستا، ما در ماه سپتامبر از ایجاد "سازکار ویژه مالی اتحادیه اروپا" برای تسهیل این امر خبر دادیم. این همکاری همچنان ادامه خواهد داشت. ما امیدواریم به زودی از پیشرفت در این زمینه خبر دهیم.

گزافه گویی نماینده فرانسه

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز که کشورش پس از آمریکا و انگلیس، بیشترین تسلیحات را به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن فروخته و برای براندازی نظام سوریه از تروریست های تکفیری وهابی پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی کرده و حتی با موشک پرانی های ترامپ به خاک سوریه همراهی کرده است؛ در نشست شورای امنیت گفت ایران باید اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه را متوقف کند. در مورد برنامه بالستیک ایران، کشور من فرانسه به همراه آلمان و انگلیس، بارها نگرانی شان را بیان کرده اند.

وی در اظهاراتی عجیب، مدعی شد: موشک های مورد استفاده دارای قابلیت فنی حمل کلاهک هسته ای هستند و این نوع فعالیت با مفاد قطعنامه 2231 انطباق ندارد و ما همگی از ایران خواسته ایم که این روند را متوقف کند.

فرانسوا دولاتر افزود: جامعه بین الملل می تواند به سمت برقراری یک توافق جدید با ایران حرکت کند که موضوع آن مدیریت برنامه هسته ای ایران بعد از سال 2025، مدیریت برنامه بالستیک و بحث ثبات منطقه ای باشد. راه دیگری برای استقرار ثبات پایدار در منطقه وجود ندارد همین طور راه دیگری برای رسیدن به این هدف که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، وجود ندارد.

نماینده روسیه: آزمایش های موشکی ایران ناقض توافقنامه هسته ای نیست

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت گزارش های که به وجود لاشه موشک ها و تجهیزات جنگی استناد می کند شک و تردیدها را در مورد صحت این گزارش ها بر می انگیزد. آزمایش های موشکی به خودی خود ناقض توافقنامه هسته ای نیست.

نبنزیا با بیان اینکه کشورش پایبندی ایران را به اجرای توافقنامه هسته ای و قطعنامه های مربوطه تأیید می کند؛ افزود خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای ایران و برگرداندن تحریم ها علیه این کشور، قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرد. آمریکا فقط به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت اکتفا نکرد بلکه کشورهایی که به این قطعنامه پایبند بودند را نیز تحریم کرد.

وی افزود: توافقنامه هسته ای ایران اشاره ای به آزمایش های موشکی نمی کند بلکه آزمایش موشک های دارای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را ممنوع می کند.

نماینده سوئد: از اجرای کامل برجام و تلاش ها برای حفظ آن حمایت می کنیم

نماینده سوئد در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت سوئد در کنار دیگر شرکای خود در اتحادیه اروپا، همچنان با قدرت از اجرای کامل توافق ( هسته ای با ایران ) حمایت می کند. ما از ادامه تعاملات ایران در اجرای تعهدات هسته ای خود براساس برجام به شکلی که در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آمده است، استقبال می کنیم. همچنین از حضور ایران در این نشست نیز استقبال می کنم زیرا ایران نیز یکی از طرف های برجام به شمار می آید که به صورت مستقیم از قطعنامه 2231 تأثیر می گیرد. تصویب اولیه پروتکل الحاقی از سوی ایران می تواند اقدام اعتماد ساز مهمی باشد. بسیار اهمیت دارد که هر دو طرف توافق محترم شمرده شود. کانال تدارکات همچنان باید باز و فعال بماند و کمیسیون مشترک باید همچنان همه مسائل باقیمانده براساس توافق را بررسی کند. بسیار اهمیت دارد که مردم ایران نیز همچنان از مزایای اقتصادی این توافق استفاده کنند. 
نماینده سوئد ادامه داد خروج آمریکا از اعمال دوباره تحریم ها از این رو اقدامی تاسف بار به شمار می آید. ما به صورت کامل از تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام در همه ابعاد آن حمایت می کنیم.

نماینده چین: نگرانی های مشروع ایران باید برطرف شود

نماینده چین در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت درباره برنامه هسته ای ایران گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توافقی چندجانبه و بر اساس حقوق بین الملل است. این توافقی چندجانبه است که در جهت منافع جامعه بین المللی قرار دارد و نقشی اساسی در حفاظت از نظام عدم گسترش و حفظ امنیت و ثبات در خاورمیانه دارد. در مرحله کنونی، اجرای برجام در وضعیت دشواری قرار گرفته است و چین از تلاشهای ایران برای اجرای برجام و قطعنامه تشکر می کند و امیدواریم که ایران به اجرای آن ادامه دهد و طرفهای دیگر نیز به تعهدات خود عمل کنند.

وی افزود چین از خروج آمریکا از برجام و تصمیم آمریکا برای اعمال مجازات ابراز تاسف می کند و از طرفهای مختلف می خواهیم روابط تجاری و اقتصادی عادی خود را با ایران حفظ کنند و معتقدیم طرفهای مسئول باید بر اساس منافع بلندمدت و حفظ چندجانبه گرایی و عمل به مسئولیتها و وظایف خود بر اساس این توافق و فراهم کردن شرایط ادامه اجرای قطعنامه 2231 و برنامه جامع اقدام مشترک عمل کنند. جناب رئیس، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد بر ضرورت پایبندی همه طرفها به چندجانبه گرایی و همکاری در مقابله با چالشها و تلاش برای حفظ برجام تاکید می کند. این گزارش از اقدام مشارکت کنندگان در برجام برای انجام فعالیتهای تجاری قانونی با ایران و احترام به سازوکار خرید حمایت می کند و ما از این اقدامات قدردانی می کنیم.

نماینده چین ادامه داد این کشور همچنین معتقد است گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد باید منطقی باشد و به شکل گسترده اجرای قطعنامه را بیان کند و نگرانی های مشروع ایران را برطرف کند. دبیرکل باید به وظایف و مسئولیتهای خود برای جلوگیری از ورود مسائل تایید نشده به گزارش عمل کند. همه طرفها باید در خصوص برخورد با شلیک موشکهای ایران و برداشت دقیق از مفاد قطعنامه، مراقب باشند. ایران بارها و بارها اعلام کرده است که تصمیمی برای گسترش سلاح هسته ای ندارد و موشکهای آن برای حمل سلاح هسته ای طراحی نشده است. تا زمانی که همکاری برای راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته ای ایران وجود نداشته باشد ما به تمایل خود برای تثبیت عدم گسترش و خلع سلاح هسته ای و حفظ امنیت و ثبات منطقه ادامه می دهیم و از خودداری از جانبداری و منطقی بودن روند و برخورداری از حس مسئولیت از طریق همکاری با جامعه بین المللی برای اجرای برجام دفاع خواهیم کرد.

نماینده بولیوی: تاکید بر احترام به حاکمیت و حل منازعات از راه های مسالمت آمیز

نماینده بولیوی در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت باید اشاره کنم که ایران به تعهدات خود در خصوص انرژی هسته ای پایبند بوده و آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که با وجود دشواری های زیادی که خروج آمریکا از برجام برای ایران به وجود آورده و مشکلاتی که همچنین تصمیمات برای اعمال تحریم ها علیه ایران که بر اساس این قطعنامه لغو شده بود موجب شده است، این کشور همچنان به همه مفاد آن پایبند است. بنابراین در اینجا تاسف خود را از خروج آمریکا از برجام و همچنین اعمال یکجانبه این تحریم ها ابراز می کنیم. ما معتقدیم که باید بتوانیم فضای لازم را برای گفتگوی مسالمت آمیز بین کشورها به وجود بیاوریم تا برآورده کردن مطالبات موجود برای عاری سازی جهان از سلاح هسته ای را تضمین کنیم.

وی افزود علاوه بر این، بر اساس این پیروزی برای چندجانبه گرایی و گفتگو باید به برجام پایبند باشیم و پایبندی ایران به این طرح، به نوبه خود تضمین کننده موفقیت این تلاش مسالمت آمیز است و می توان آن را با کشورهای دیگر مانند کره شمالی اجرا کرد. همچنین ما معتقدیم این دوره طولانی که 12 سال طول کشید تا تلاش های زیاد و فشرده برای دستیابی به راه حلی همیشگی برای برنامه هسته ای ایران به نتیجه رسید، الگوی مناسب است و باید به اجرای آن همت گمارد. بنابراین از همه کشورهایی که پایبندی خود را به این طرح تکرار کردند تشکر می کنیم و این را در نشستی که در سطح وزیران در وین برگزار شد و همچنین وزیران کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا و نشستی که در ماه سپتامبر در نیویورک برگزار شد شاهد بودیم و در آن بر ضرورت تضمین آزادی عمل اقتصادی طرف هایی که می خواهند روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته باشند تاکید شد.

نماینده بولیوی ادامه داد در این خصوص، شورای امنیت مسئولیت دارد که بر اجرای این طرح بر اساس احترام متقابل نظارت داشته باشد و در این باره، عضویت در این سازمان باید تضمین کننده اصلی برای خودداری از هرگونه اقدامی باشد که برجام را تضعیف می کند و بنابراین ما حمایت کامل خود را از رویکرد دبیرکل سازمان ملل متحد برای اینکه برجام جریان داشته باشد اعلام می کنیم. در نهایت، بولیوی بار دیگر بر پایبندی خود به دیپلماسی پیشگیرانه و چندجانبه گرایی و عدم دخالت و احترام به حاکمیت و حل منازعات از راههای مسالمت آمیز تاکید می کند.

سخنرانی نمایندۀ ایران

اسحاق آل‌حبیب، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز که در نشست شورای امنیت برای بررسی گزارش دبیرکل درباره اجرای قطعنامه 2231 این شورا سخنرانی می کرد، گفت: تداوم برجام به دلیل رفتار یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از آن و اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی‌اش، مورد چالش قرار گرفته است. هرگونه انفعال یا تساهل در اتخاذ اقدام مناسب در مقابل سیاست‌های غلط آمریکا تنها موجب گستاخ‌تر شدن آن در استمرار اعمال غیرقانونی و سیاست‌های غیرمسئولانه‌اش خواهد شد.

وی افزود: در نشست امروز که برای بررسی اجرای این قطعنامه برگزار شده است، شورا باید کلیه موانع اجرای آن، به‌ویژه در ارتباط با ارتقاء و تسهیل توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران را مورد رسیدگی قرار دهد.

در این راستا، آل‌حبیب اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران را نقض منشور سازمان ملل و حقوق بین‌الملل خواند و گفت شورای امنیت باید این کشور را به دلیل اعمال این تحریم‌ها قویاً محکوم نموده و به خاطر اتخاذ اقدامات مغایر قطعنامه 2231 مسئول بداند.

سفیر کشورمان در ادامه گفت: اکنون برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، یک عضو دائم شورای امنیت با وقاحت تمام، اعضای سازمان را نه به دلیل نقض یک قطعنامه این شورا، بلکه به دلیل پایبندی به آن، تهدید به مجازات می‌کند.

وی افزود: آمریکا به درجه‌ای از گستاخی رسیده که برای تشدید دشمنی خود علیه ایران، شورای امنیت را نیز به گروگان گرفته است. البته این اولین بار نیست و ما آن روزها را از یاد نبرده‌ایم که آمریکا، شورای امنیت را در جلوگیری از تجاوز صدام، توقف استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران و رسیدگی به حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز خلیج فارس که منجر به شهادت 290 سرنشین آن، ازجمله 66 کودک شد، از اتخاذ هرگونه اقدام موثر بازداشته بود. بنابراین، دنیا نباید اجازه دهد آمریکا اینگونه رفتارهای غیرمسئولانه را تکرار نماید.

در ادامه، آل‌حبیب با اشاره به اتهامات وزیر خارجه آمریکا به ایران در نشست امروز شورای امنیت، گفت: آنچه امروز شنیدیم یک سلسله اظهارات دروغ، ساختگی، نادرست و فریبکارانه بود. البته این اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. تنها کافی است سخنرانی‌های شرم‌آور مقامات آمریکایی را که در گذشته در همین تالار ایراد شده است، به خاطر بیاورید.

واکنش ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بامداد پنجشنبه در پاسخ به اظهارات همتای آمریکایی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، در صفحه توئیتر خود نوشت: سخنان او نشان داد که منبع استناد آمریکا و شرکایش، قطعنامه لغوشده 1929 است.

به گزارش خبرآنلاین ظریف نوشت: در جدیدترین شیوه تمسخر شورای امنیت، پمپئو درخصوص نقض قطعنامه 2231 گزافه گویی کرد و سپس نقشه راهی برای نقض بیشتر این قطعنامه ارائه داد.

وی افزود: او آمریکای منزوی را به نخستین عضو دائمی شورای امنیت بدل کرد که کشورها را به علت پایبندی به قطعنامه‌ها، ملامت می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1212267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =