ایران در تولید پلاسما و برخی از فراوده های مشتق از آن، در خاور میانه اول است و سعی می کند در آسیا نیز حرف اول را بزند. جشن خودکفایی کشور در تولید پلاسما امروز در سازمان انتقال خون ایران برگزار شد

سازمان انتقال خون، امروز جشنی را برگزار کرد تا در آن از کارشناسان و مدیران این سازمان برای خودکفایی کشور در تولید پلاسما تقدیر کند.

در این مراسم که مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و امیدواررضایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز حضور داشتند، دکتر حسن ابوالقاسمی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: با پیشرفت‌های صورت گرفته در تولید پلاسما به عنوان ماده اولیه محصولات خونی به ویژه‌ برای تولید IVIG و فاکتور 9، ایران به خودکفایی رسیده است. همچنین برای سایر فرآورده‌های خونی مانند فاکتور هشت و آلبومین نیز بخش عمده تولید این داروها با پلاسمای ایرانی انجام می‌شود.

این خودکفایی در شرایطی انتقال می افتد که در حال حاضر یک میلیون و 800 هزار واحد خون در سال توسط مردم اهدا می‌شود که می‌تواند بسیاری از نیازهای خونی کشور را تأمین کند.

مرضیه وحید دستجردی نیز در این مراسم اظهار داشت: از سال گذشته برنامه‌ریزی‌های متنوعی داشتیم که امسال بر اساس آن توانستیم تمام ایمونوگلوبین وریدی کشور، تمام فاکتور 9 و 45 درصد آلبومین مورد نیاز بیماران، را از پلاسمای ایرانی تولید کنیم.

به گفته بالاترین مقام بهداشت و سلامت کشور، در سال جاری 120 هزار لیتر پلاسما توسط سازمان انتقال خون تولید می‌شود و سال آینده این میزان به 150 هزار لیتر افزایش می‌یابد، بخش خصوصی نیز سال آینده به تولید 50 هزار لیتر پلاسمای استاندارد می‌رسد. به این ترتیب می‌توان برای تولید سایر محصولات مشتق از پلاسما نیز از نظر ماده اولیه پلاسما به خودکفایی رسید.

گفتنی می شود علاوه بر تولید این محصولات مشتق از پلاسما، محققان کشور موفق به تولید فاکتور هفت و هشت نوترکیب هم شده‌اند که در آینده‌ای نزدیک جزئیات آن اعلام خواهد شد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور در حاشیه این مراسم اظهار داشت: از پلاسما 60 دارو به دست می‌آید که باید کمک کنیم سبد دارویی کشور را از این داروها پر کنیم به ویژه داروی IVIG که به سرعت مصرف آن در دنیا رو به افزایش است.

به گفته این مقام مسئول، سالانه 40 تا 50 میلیون دلار صرف واردکردن IVIG می‌شود که تولید آن در کشور 35 درصد صرفه‌جویی ارزی در پی دارد.

در صنعت انتقال خون منطقه اول هستیم

به گفته ابوالقاسمی ایران اکنون در موقعی قرار گفته که در زمینه تولید داروهای حاصل از پلاسما در منطقه حرف اول را می زند. به گفته این عضو هیات مدیره شرکت پالایش و پخش فراورده های خونی، برای تهیه دارو از پلاسما 70 درصدِ کار، تهیه یک پلاسمای سالم است و 30 درصد بقیه تکنولوژی‌هایی است که به کمک آنها فرآورده‌های پلاسمایی جدا می‌شود.

دکتر ابوالقاسمی با بیان اینکه مهمترین و گرانترین محصول پلاسمای ایمیونوگلوبولین و پس از آن فاکتور 7 و 8 است تصریح کرد: سالانه 40 تا 50 میلیون دلار صرف واردکردن فاکتور IVIG می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون همچنین در پرسش و پاسخی که با خبرنگاران داشت، اعلام کرد: به علت قیمت گران این داروها مردم فقیر دنیا از مصرف آنها بی‌بهره‌اند و باید در نظر داشت که 43درصد از این 7 میلیارد دلار 43 مربوط به داروی IVIG است.

تولید یک شاهکار دارویی در کشور

ابوالقاسمی با بیان اینکه مصرف این فاکتورهای خونی سال به سال افزایش می‌یابد، توضیح داد: امروز فاکتور 8 به صورت نوترکیب استفاده می‌شود و خوشبختانه این دارو در ایران تولید شده است و یک شاهکار دارویی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه مصرف داروی IVIG در دنیا به 100 تن رسیده ، توضیح داد: قیمت‌های این داروها نیز ثابت نیست و آنها می‌توانند با کم وارد کردن در بازار آنها را گران کنند به طوری که قیمت برخی از این داروها را از 20 دلار تا 60 یورو شاهد بودیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با پیش بینی اینکه در سال 2012 میزان مصرف IVIG در دنیا به 120 تن می رسد، ادامه داد: مصرف IVIG در ایران سالانه 400 تا 800 کیلوگرم است که پیش‌بینی می‌کنیم که امسال 600 کیلوگرم در سال برسد و سال آینده میزان آن 700 کیلوگرم باشد.

به گفته این کارشناس، ‌امسال برای هموفیلی‌ها فاکتور 8 به میزان 140 میلیون واحد مصرف شد همچنین 15 میلیون واحد فاکتور 9 و 7500 تا 8500 کیلوگرم آلبومین نیز مصرف شده است.

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    0 0
    تقریبا بر اساس داده ها و اعلانات در همه امور خودکفا شده ایم. خدا را شکر. ولی نمیدانم چرا گرانی و کمبود هر روز بیشتر خود را نشان میدهد و کالاهای چینی بیشتر شده است. از نعل اسب و سوزن تا ماشین و مواد غذایی و روغن زیتون در شهر رودبار و ...
  • بدون نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۲
    0 0
    آره از نوع خودکفایی در گندم البته !!!