فوتبال هر چهار سال تنها یک بار میزبان بزرگان سیاست دنیا است؛ زمانی که میزبان‌های جام جهانی را انتخاب می‌کنند.

انتخاب روسیه و قطر به عنوان میزبان‌های جام های جهانی 2018 و 2022 فیفا و کمیته اجرایی اش را تبدیل کرده به سیبل انتقادات. از یک سو انگلیسی ها و کاروان پر طمطراق پیشنهاد میزبانی 2018 این کشور فیفا را به خاطر دادن میزبانی به روسیه «عجیب» می دانند و از سوی دیگر امریکایی ها و در راس آن ها باراک اوباما، رییس جمهور این کشور تصمیم فیفا را «اشتباه» خوانده اند.

با این حال پنجشنبه بعد از ظهر در زوریخ - مقر فیفا - روسیه به عنوان میزبان جام جهانی 2018 انتخاب شد و قطر با پیروزی در رقابت برای میزبانی جام جهانی 2022 اولین کشور در خاور میانه لقب گرفت که میزبان بزرگترین همایش فوتبال در دنیا می شود.

پیش بینی ها غلط از آب درآمد

انگلیس برجسته ترین چهره های ممکن را برای میزبانی در اختیار داشت. فابیو کاپلو و دیوید بکام تنها چهره های فوتبالی گروه ارائه پیشنهاد میزبانی به فیفا بودند. در کنار آن ها دیوید کمرون، نخست وزیر این کشور و پرنس ویلیامز، نوه ملکه الیزابت و پادشاه آینده بریتانیا از چهره های سیاسی دنیا بودند که برای میزبانی تلاش می کردند. به گزارش روزنامه «دیلی میل» انگلیس برای میزبانی جام جهانی 2018 بیش از 15 میلیون پوند هزینه کرده بود اما این کشور در همان دور اول انتخابات از میان 22 رای تنها 2 رای آورد و به همراه پرتغال - اسپانیا و هلند - بلژیک حذف شد.

شکست آن ها آن هم در شرایطی که با توجه به برگزاری مسابقات المپیک 2012 در لندن نشان می داد این کشور از هر حیث آماده میزبانی جام جهانی است اما اولین شوک را به دنیا وارد کرد. بکام بعد از این که انگلیس میزبانی جام جهانی 2018 را از دست داد تاکید کرد نماینده های انگلیس برای میزبانی این تورنمنت هیچ چیز کم نگذاشته اند: «به نظر من تیم پیشنهاد هر کاری ممکن بود انجام داد و ما نمی توانستیم از این بهتر پیشنهادمان را ارائه دهیم. ما خیلی ناراحت هستیم اما برای قطر و روسیه بهترین ها را آرزو می کنیم. این ها کشورهای بزرگی هستند و من یقین دارم می توانند باعث افتخار فیفا شوند. ما زحمت زیادی کشیدیم و آن ها هم همینطور. به آن ها تبریک می گویم.»

در کمیته اجرایی فیفا مشکل اصلی انگلیس مطبوعات جنجالی این کشور عنوان شده بود. فیفا معتقد است برخی روزنامه های عامه پسند انگلیسی با افشاگری های گاه و بیگاهشان روح فوتبال را از بین می برند و این می تواند به ضرر جام جهانی باشد. روزنامه های انگلیسی در هفته های اخیر دست دو عضو کمیته اجرایی فیفا را به خاطر دریافت رشوه برای حمایت از میزبانی برخی کشورها رو کرده بود اما بوریس جانسن، شهردار لندن که از منتقدین اصلی فیفا به شمار می رود این اتهام را رد می کند: «در انگلیس مطبوعات آزادی کامل دارند و برای همین این کشور این قدر بزرگ است. مطبوعات انگلیس نقطه درخشان این کشور هستند و فکر نمی کنم فیفا آن را بد بداند.»

پرواز آنی پوتین از مسکو به زوریخ

ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه دو روز پیش از انتخابات میزبانی جام جهانی تصمیمش را مبنی بر سفر به زوریخ برای دفاع از پیشنهاد میزبانی جام جهانی 2018 عوض کرد. بسیاری از منتقدان عدم سفر پوتین را اعترافی غیر مستقیم بر شکست خوردن روسیه برای میزبانی می دانستند. اما بلافاصله بعد از این که نام روسیه از پاکت سپ بلاتر، رییس فیفا بیرون آمد نخست وزیر این کشور سوار بر جت شخصی اش در فردوگاه زوریخ فرود آمد و یک راست راهی مقر فیفا شد: «در جام جهانی 2018 بالاترین استانداردها را می بینید. مدرن ترین ورزشگاه ها در این مدت ساخته شده و به بهره برداری می رسند. ما مصمم هستیم همه تلاشمان را برای آسایش و امنیت میهمانانمان به کار گیریم. مردم روسیه به خود افتخار می کنند. از ته قلبم از همه متشکرم. فوتبال در سراسر دنیا محبوب است. به خصوص در روسیه.»

قطر؛ کوچکترین میزبان دنیا

شوک اصلی اما، هنگامی که نام قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 اعلام شد به وجود آمد. قطر در رقابت با امریکا، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن رای بسیاری جمع کرد و اولین کشور مسلمان میزبان جام جهانی لقب گرفت. «محمد بن حمد آل ثانی»، رییس کمیته پیشنهاد میزبانی جام جهانی قطر در این باره گفت: «از زمانی که ما تصمیم گرفتیم نامزد میزبانی جام جهانی شویم هیچ کس فکرش را نمی کرد به پیروزی برسیم. از طرف میلیون ها نفر در خاور میانه از فیفا به خاطر چنین دید بازی تشکر می کنم. قرار ما تابستان سال 2022 در قطر.»

اصلی ترین مانع قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 گرمای شدید این کشور در فصل تابستان بود. قطری ها اما قول داده اند با سیستم های پیشرفته محیطی دمای هوای قطر را در فصل تابستان کاهش دهند. اتفاقی که بیشتر به معجزه می ماند. با این حال این سیستم ها هیچ وقت آزمایش نشده و اصلا معلوم نیست بتوانند یک کشور را هرچند کوچک خنک کنند.

مشکل دیگر این کشور غیبت قطر در تمام ادوار گذشته جام جهانی بود. این کشور حتی در آسیا نیز جزو تیم های درجه یک به حساب نمی آید و از هر حیث فاصله زیادی به کشورهای رقیب داشت. فیفا بعد از انتخاب قطر با انتقاد بسیاری از دولتمردان امریکایی روبرو شد. به خصوص اوباما که دیروز در واشنگتن به خبرنگارها گفت: «به نظرم این تصمیم اشتباهی بود.»

نظرات چهره‌های شاخص سیاست و فوتبال دنیا در مورد میزبان‌های جام‌های جهانی 2018 و 2022 را می‌توانید اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 113091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =