۰ نفر
۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸

ایسنا: رئیس جمهور اسبق آمریکا پس از دیدار با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و بشار اسد در دمشق تاکید کرد: تحقق صلح بدون مشارکت حماس ممکن نیست.

جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا به همراه اعضای بنیاد فرزانگان جهان به ریاست ماری رابینسون، رئیس جمهور اسبق ایرلند به سوریه سفر کرده و پس از دیدار اعضای این بنیاد با خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: جنبش حماس جزء لاینفک ملت فلسطین است و تلاش‌ها برای منزوی کردن و یا مجازات آن علت اصلی مشکلاتی است که ما در غزه شاهد آن هستیم.

وی گفت:‌ رهبر حماس (خالد مشعل) تمایل شدیدش را برای تلاش جهت حل و فصل مشکلات بر سر راه دستیابی به آشتی ملی با جنبش فتح اعلام کرد.

وی تاکید کرد که خالد مشعل معتقد است عامل برخی مشکلات مداخله جویی‌های خارجی است و دلیل تاخیر دیداری که قرار بود بین فتح و حماس برگزار شود عدم تمایل جنبش فتح برای آمدن به دمشق و مشارکت در این نشست بود.

کارتر تاکید کرد: مسئولان حماس تمایل خود را برای تعیین زمان دیگر جهت برگزاری این نشست اعلام نموده و تاکید کردند که زمان برگزاری آن مهم نیست.

کارتر دیدار و مذاکرات بنیاد فرزانگان جهان با رئیس دفتر سیاسی حماس را سازنده خواند و تاکید کرد: مسائل مختلف از جمله آشتی ملی فلسطین و طرح صلح عربی در این نشست بررسی شد.

وی خاطر نشان کرد:‌ رهبران حماس تاکید نمودند آن‌ها هرگز بر سر راه اجرای طرح صلح عربی به رغم پیشنهاداتی که در خصوص این طرح دارند و آن را به مقامات سعودی ابلاغ نمودند نایستادند.

کارتر هم‌چنین در خصوص این‌که آمریکا تا چه حد مسئول رویدادهای فعلی منطقه است گفت: زمانی که من رئیس جمهور بودم در خصوص کمپ دیوید گفت‌وگو کردیم و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین به آن‌ها و عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغالی را خواستار شدیم.

وی افزود:‌ مناخیم بیگن، نخست وزیر وقت اسرائیل در آن زمان تاکید کرد که قطعنامه 242 در اراضی اشغالی قابل اجرا است. وی هم‌چنین با عدم ساخت شهرک‌ها تا پایان مذاکرات صلح موافقت کرد اما پس از این‌که من قدرت را ترک کردم به این وعده‌ها عمل نشد.

کارتر گفت: من آرزو داشتم که کارهای بیشتری انجام دهم اما برای بار دیگر انتخاب نشدم.

رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت: به نظر من تلاش‌های دولت فعلی آمریکا تاثیر گذار و فعال نیست و هیچ کس نیست که معتقد باشد مذاکرات صلح کنونی موافقیت آمیز خواهد بود.

وی در ادامه هرگونه سرنش نمودن جنبش حماس را به دلیل محاصره نوار غزه رد کرده و افزود:‌ جامعه بین‌المللی سعی دارد حماس را ماخذه کند اما این جنبش پس از پیروزی در انتخابات از عهده داری قدرت محروم شد و نمایندگان پارلمانی‌اش در زندان‌های اسرائیل گرفتار شدند.

کارتر تاکید کرد:‌ به نظر من تمامی رهبران حماس نسبت به زندگی با صلح در اراضی 1967 تمایل دارند و برخی استثنائات از سوی حماس و طرف اسرائیلی وجود دارد.

اخضر ابراهیمی، معاون سابق دبیر کل سازمان ملل نیز پس از دیدار بنیاد فرزانگان جهان با رئیس جمهور سوریه اظهار داشت:‌ بشار اسد در این دیدار تاکید کرد سوریه موافق صلح است و برای تحقق آن آماده است اما طرف دیگر در شرایط فعلی آماده این امر نیست.

وی گفت: این دیدار تنها به موضوع صلح سوریه و اسرائیل و بلندی‌های جولان منحصر نبود بلکه بحران منطقه، فرایند صلح و وحدت فلسطین نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

اخضر ابراهیمی تاکید کرد:‌ وحدت ملت فلسطین در شرایط فعلی مهمترین چیز است و چنان‌چه محقق نشود اوضاع هرگز بهبود نخواهد یافت.

وی گفت: همه کسانی که ما با آن‌ها دیدار داشتیم معتقد بودند که فلسطینی‌ها باید برای بازگشت وحدت و کمک به یکدیگر و عدم مانع‌تراشی تلاش کنند.

رئیس جمهور اسبق ایرلند نیز که ریاست این بنیاد را برعهده دارد

نیز دیدارش با بشار اسد را نتیجه بخش خوانده و هدف اصلی از سفر این بنیاد به منطقه را کمک به تحقق صلح عادلانه و فراگیر در منطقه خواند.

وی با اشاره به وضعیت ناگوار حاکم بر نوار غزه تاکید کرد:‌ این مساله تنها به ویرانی مدارس و بیمارستان‌های غزه منحصر نیست بلکه موضوع محاصره یک و نیم میلیون فرد است که نیمی از آنها زن و کودک هستند.

رابینسون خاطر نشان کرد: آژانس کار و امداد سازمان ملل آنروا تاکید کرده تنها قادر است به 40 هزار کودک فلسطینی امداد رسانی کند و به دلیل محاصره غزه کودکان این منطقه از شرایط آموزشی سخت و دشوار رنج می‌برند.

وی ادامه داد: من احساس خشم و ناامیدی را بین جوانان فلسطینی و عرب به دلیل محاصره اسرائیل علیه غزه احساس کردم.

رئیس جمهور اسبق ایرلند هم‌چنین بر اهمیت دستیابی فتح و حماس به آشتی ملی تاکید کرده و درباره دیدارش با رهبران حماس در دمشق گفت:‌ این دیدار بسیار سازنده و بر موضوع آشتی ملی فلسطین و طرح صلح عربی متمرکز بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد فرزانگان جهان جهت ممانعت تعرض اسرائیل به کاروان شریان حیات 5 تلاش می‌کند یا خیر گفت:‌ ما به لغو جزئی محاصره غزه نیز توجه داریم اما لغو کامل این محاصره را خواستاریم.

رابینسون در خصوص آینده صلح پس از سفر اعضای این بنیاد به منطقه تاکید کرد:‌ ما از اردن و اسرائیل نیز بازدید می کنیم اما اعضای ما میانجی و یا مذاکره کننده نیستند بلکه با همه و با توجه به احساس نیاز به صلح همکاری می‌کنند.

بشار اسد نیز در دیدار با اعضای این بنیاد تاکید کرد: اسرائیل تمایلی به صلح ندارد و توانایی تحقق آن را نیز ندارد.

وی گفت: تنها صلح عادلانه و فراگیر امنیت ثبات در منطقه را محقق می‌سازد.

بشار اسد هم‌چنین نسبت به پیامدهای خطرناک ناشی از قانون نژاد پرستانه شهروندی در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد.

بنیاد فرزانگان جهان روز سه شنبه پس از بازدید از نوار غزه و دیدار با اسماعیل هنیه، نخست وزیر فلسطین راهی دمشق شد.

به دنبال این سفر مسئول روابط خارجی حماس در جمع خبرنگاران به تشریح مذاکرات میان طرفین پرداخت و از تلاش‌های این هیات استقبال کرد و این سفر را گامی مهم خواند.

اسامه حمدان گفت: طرفین در این دیدار به صورت مفصل به بررسی آشتی ملی و محاصره جائرانه نوار غزه پرداختند.

وی در خصوص آشتی ملی ضمن تاکید بر تمایل شدید جنبش متبوعش به تحقق این آشتی، بار دیگر خواستار عدم مداخله جویی‌های بیگانگان شد.

مسئول روابط خارجی حماس پیرامون محاصره نوار غزه گفت: هیات حماس لزوم لغو محاصره نوار غزه را برای این هیات مورد تاکید قرار داد و از اظهارات اعضای این هیات در جریان سفرشان به نوار غزه استقبال کرد و تصمیم تل‌آویو برای تبعید نمایندگان بیت‌المقدس در پارلمان فلسطین از خانه و کاشانه‌شان را برای آنان گوشزد کرد.

حمدان سفر هیات بین‌المللی فرزانگان را نشانگر پی بردن رهبران سیاسی و نخبه‌های جهان به نقش و جایگاه مقاومت فلسطین و در راس آنها حماس خواند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =