ورود بیش از ۱۰ هزار قطعه سار صورتی به باغات پاوه

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان پاوه از ورود بیش از ۱۰ هزار قطعه گونه حمایت شده و مهاجر سار صورتی به این شهرستان خبر داد.

علی صدیقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: از نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۱۰ هزار سار صورتی وارد باغات شهرستان پاوه شده است.

وی افزود: این پرندگان به صورت دسته جمعی مهاجرت می‌کنند و از پرندگان مهاجر عبوری حیات‌وحش ایران بوده و جز تنوع زیستی ایران نیز محسوب می‌شوند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان پاوه تصریح کرد: سارها از راسته گنجشک‌سانان است که در ایران سه گونه از آنها (سار معمولی، سار صورتی و مرغ مینا) مشاهده و ثبت شده است.

وی ادامه داد: غذای اصلی سار صورتی حشرات، بندپایان، سنجاقک‌ها و ملخ‌ها است، اما بخاطر تکمیل رژیم غذایی و رشد سریع جوجه‌ها از میوه درختانی مثل توت، گیلاس و سایر میوه‌ها استفاده می‌شود.

صدیقی‌پور افزود: یکی از آفت‌های جنگل‌ها، مراتع و باغات شهرستان پاوه که در سال‌های اخیر در سطح منطقه بومی شده است، ملخ‌های بادمجانی است که این آفت دارای چهار سن پورگی است و اکنون در سن چهار پورگی قرار دارد که ملخ‌های ماده پس از رسیدن به بلوغ کامل شروع به تخم‌ریزی در خاک می‌نمایند، تخم‌ها تا آخر زمستان در خاک باقی مانده و با گذشتن فصل سرما تفریغ می‌شوند.

وی بیان کرد: سارهای صورتی دشمن طبیعی ملخ‌های بادمجانی است در زمان تخم‌گذاری این ملخ‌ها به سطح باغات منطقه وارد می‌شوند این پرندگان لانه‌های خود را در ارتفاعات میانی منطقه، لابلای سنگ‌های نزدیک باغات بنا کرده و پس از به دنیا آمدن جوجه‌ها جهت تغذیه آنها به سطح باغات پایین دست منطقه می‌آیند و به طور کامل منطقه را از وجود ملخ‌های بادمجانی پاک می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاوه افزود: یگان حفاظت محیط‌زیست، ورود این پرندگان را رصد کرده و مردم شهرستان پاوه نیز برخلاف آسیب این پرندگان به محصولات باغی از آنها به خوبی استقبال کرده و وجود این پرندگان را بهترین روش برای مبارزه بیولوژیک با آفات و ملخ‌های بادمجانی می‌دانند.

وی در پایان ضمن تشکر ازباغ‌داران منطقه و انجمن‌های زیست‌محیطی سطح شهرستان پاوه ادامه داد: عموم مردم و دوستداران طبیعت با توجه به اینکه سارها جز پرندگان حمایت شده ایران محسوب می‌شوند و شکار آنها به هر دلیل جرم است و پیگرد قضایی دارد، از این مهمانان طبیعت محافظت کرده و از شکار این مهمانان جلوگیری شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1928321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =