۰ نفر
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
قدم‌های کارساز برای تغییر جهان

سیاوش صفاریان‌پور روزنامه‌نگار علم به مناسب روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، از جدال با ناآگاهی به عنوان قدمی کارساز در تغییر جهان نوشت.

به گزارش خبرآنلاین، سیاوش صفاریان‌پور در پستی اینستاگرامی نوشت: «امروز «روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه» است. یک عنوان طولانی برای یک روز! این تاریخ از سوی یونسکو برای جلب نظر عموم مردم به نقش علم در تغییر جهان انتخاب و معرفی شده است. اکنون در حالی روز جهانی علم را می‌گذرانیم که در کوران جنگ تاریک‌ انسان با انسان قرار داریم!

آیا تصاویر تلسکوپ‌های فضای از اعماق کیهان درک ما از جایگاهمان در هستی را تغییر داده؟ آیا توان انسان در واکاوی نقشه ژنتیکی آدمیزاد، ما را دربرابر اختلافات نژادی واقع‌گرا کرده است؟ آیا شناخت انسان از مغز خود و خطاهای شناختی، او را در رویارویی با خطاپذیر بودنش محتاط‌تر کرده است؟

این پرسش‌ها و سوالات دیگر به مروجان علم یادآوری می‌کند که لازم است بیشتر کار کنیم. در جدال با خرافات و ناآگاهی لازم است بکوشیم «آگاهی» و تواضع را بر زبان مشترکمان حکمران کنیم. تا اطلاع ثانوی مهمترین جدال لازم، ستیز با ناآگاهی است! و ناآگاهی اسم دیگر تاریکیست. ایجاد شوق برای دانستن، مشتاق خلق سؤال‌های دقیق بودن، افزایش کیفیت شنیدنِ خود و دیگران، اینها قدم‌های کارساز برای تغییر این جهان ماست.

من حداقلی را برای مشق شبم انتخاب کردم. تمرین شنیدن بهتر و پرسیدن دقیق‌تر و پاسخ روشن خواستن! این احتمالا مهمترین دستاورد زندگیم در آغاز میان‌سالی است.

کنجکاو ماندن، این شاید مهم ترین دارایی هر انسان باشد. چیزی هر روز در من کم و زیاد می‌شود، اما فعلا وجود دارد، بیش‌ باشد برای همه. روز جهانی علم، روشن.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1835173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =