پوتین: روابط با چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نیست/شی: در آزمون‌های بین‌المللی ایستادگی کرده‌ایم

رؤسای جمهور روسیه و چین در پکن ضمن دیدار و رایزنی با یکدیگر روابط دوسویه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

به گزارش خبرآنلاین، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین امروز پنج‌شنبه در پکن با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

در این دیدار پوتین تاکید کرد: روابط میان روسیه و چین نباید فرصت‌طلبانه باشد و کسی را هدف بگیرد. امروزه همکاری‌های ما در امور جهانی یک از عوامل اصلی ثبات در سطح بین‌الملل است.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بامداد امروز وارد پکن شد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت و سپس راهی ملاقات خصوصی با رئیس‌جمهور چین شد. این رهبران خارج از ساختمان «تالار بزرگ خلق» در میدان تیان‌آن‌من دست دادند و به اجرای سرود ملی دو کشور توسط یک ارکستر نظامی گوش دادند و سپس عکس گرفته و عازم جلسه‌ای میان دو هیات شدند.

پوتین و شی، بیانیه مشترک در مورد تعمیق مشارکت همه‌جانبه و همکاری راهبردی را تایید کردند. پوتین و شی جین‌پینگ پس از گفت‌وگوهایشان، بیانیه مشترکی را در مورد تعمیق روابط مشارکت همه‌جانبه و همکاری استراتژیک به امضا رساندند. رایزنی‌های دوجانبه سران روسیه و چین، بعد از حدود دو ساعت و نیم به جمع‌بندی رسید.

پوتین: روابط با چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نیست/شی: در آزمون‌های بین‌المللی ایستادگی کرده‌ایم
پوتین: روابط با چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نیست/شی: در آزمون‌های بین‌المللی ایستادگی کرده‌ایم
پوتین و شی

در اوایل این هفته، «یوری اوشاکوف» دستیار کرملین به خبرنگاران گفت این یک سند مفصل است؛ بیش از ۳۰ صفحه، که «ماهیت ویژه روابط دوجانبه ما را برجسته می‌کند، راه‌های بیشتری برای توسعه طیف وسیعی از روابط دوجانبه را ترسیم می‌کند. و نقش رهبری روسیه و چین را در شکل دادن به یک نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک برجسته می‌کند.»

به‌روزرسانی: ۹:۲۶

رئیس‌جمهور چین به رهبر روسیه گفت آماده است به ایجاد روابط دوجانبه در مسیر درست توسعه و همچنین توسعه برنامه‌های جدید برای همکاری در همه زمینه‌ها ادامه دهد.

شی جین‌پینگ گفت: «آقای رئیس‌جمهور، این اولین سفر خارجی شما از زمان آغاز دوره جدید ریاست جمهوری است که گواه قانع‌کننده‌ای از توجه شما و دولت روسیه به روابط چین و روسیه است و ما از آن بسیار قدردانی می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور، من آماده همکاری با شما هستم تا روابط دوجانبه خود را در مسیر درست توسعه نگه داریم و برنامه‌های جدیدی برای همکاری در همه زمینه‌ها تدوین کنیم.»

پوتین گفت، حدود ۹۰ درصد از تمام پرداخت‌ها میان روسیه و چین به روبل و یوآن انجام می‌شود و تصمیم مشترک برای انجام تسویه حساب با ارزهای ملی به موقع بود و باعث گسترش تجارت شد. او افزود: «ما فقط در یک قالب محدود در مورد زمینه‌هایی که در آن روابط خود را بیشتر توسعه خواهیم داد صحبت کرده‌ایم و همه اینها به نفع هر دو اقتصاد روسیه و چین است. مطمئن هستم که تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده انجام خواهد شد.»

رئیس‌جمهور چین خطاب به شی گفت: «طی پنج سال گذشته، علی‌رغم پیامدهای همه‌گیری کرونا و علی‌رغم برخی اقدامات با هدف مهار توسعه ما، اقدامات کشورهای ثالث، تجارت بین روسیه و چین در حال افزایش بوده و با سرعت خوبی افزایش یافته است. سبد قابل توجهی از ۸۰ پروژه سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است.»

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، وی ضمن تاکید بر همکاری‌های عملی میان دو کشور گفت: روسیه و چین به تداوم هماهنگی در روند تکامل اوراسیا متعهد هستند. مسکو و پکن در عمل، حجم زیادی از همکاری‌های عملی را محقق کرده‌اند.

پوتین ضمن اشاره به افزایش حجم تجارت میان دوکشور در سال ۲۰۲۳ به میزان یک‌چهارم تاکید کرد: بر اساس نتایج سال گذشته (میلادی) روسیه به جایگاه چهارم شرکای تجاری چین رسیده است.

علاوه بر این رئیس جمهور روسیه طی این دیدار زمینه‌های انرژی، صنعت و کشاورزی را از اولویت‌های روابط میان مسکو و پکن توصیف کرد.

همچنین «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در این دیدار اعلام کرد: طی ۷۵ سال گذشته روابط چین و روسیه در سایه شرایطی دشوار تحکیم یافته و در بوته آزمون اوضاع دگرگون بین‌المللی ثبات داشته است.

وی افزود: این روابط معیاری برای روابط میان قدرت‌های بزرگ و کشورهای همسایه است که ویژگی آن، احترام متقابل، اعتماد، دوستی و منافع دوسویه است.

رئیس جمهور چین در ادامه افزود: چین مانند همیشه، قصد دارد همسایه‌ای خوب، دوستی قابل اعتماد و شریک باشد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =