نیروهای ارتش عراق بعداز ظهر سه شنبه برای پاکسازی آخرین بقایای داعش در شهر فلوجه، از پل ورودی این شهر از جانب شمال غربی وارد فلوجه قدیم شدند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرنگار ایرنا،  نیروهای ارتش عراق بعداز ظهر سه شنبه برای پاکسازی آخرین بقایای داعش در شهر فلوجه، از پل ورودی این شهر از جانب شمال غربی وارد فلوجه قدیم شدند؛ جایی که عناصر انتحاری آن به رغم از دست دادن کنترل مرکز شهر، اما با در اختیار داشتن دهها خودروی بمبگذاری شده، همچنان مقاومت می کنند.


صحنه های نبرد روزهای دوشنبه و سه شنبه، در پشت دیوارهای شمالی فلوجه حاکی است؛ نیروهای الحشد الشعبی بویژه سرایا الخراسانی و کتائب حزب الله از روز دوشنبه عملیات هجومی خود را در اطراف بخش شمالی شهر آغاز کردند که با درگیری های شدید با استفاده از سلاح های سبک و سنگین تا روز سه شنبه ادامه یافت.
نیروهای الحشدالشعبی با استقرار در شمال غرب پل خروجی فلوجه و مجتمع های مسکونی، پشت دیوارهای شمالی فلوجه مستقر شدند تا نیروهای ارتش و پلیس و مبارزه با تروریسم عراق را که از این نقاط وارد منطقه الجولان در بخش قدیمی شهر فلوجه می شدند، حمایت کنند.


حامد الجزایری معاون گروه مقاومت اسلامی سرایا الخراسانی، در پاسخ به علت توقف عملیات نیروهای تحت امرش علیه داعش در بخش شمالی فلوجه به خبرنگار ایرنا گفت: طبق برنامه عمل می کنیم؛ مأموریت ما انجام عملیات علیه داعش، تا پشت دیوارهای فلوجه بوده و از آنجا کار به نیروهای ارتش و پلیس محول شده است.


سرایا الخراسانی در این همین روز با موشک های ساخت خود که بر آن نام 'سرایا الخراسانی' و 'سید حمید تقوی'، مؤسس ایرانی این گروه که در عملیات بلد در سال 93 به شهادت رسید گذاشته اند، نیروهای عمل کننده ارتش را مورد حمایت قرار داد.
مقام های عراقی از آغاز مرحله ورود نیروها به شهر در هفته گذشته، اعلام کرده بودند که مأموریت الحشدالشعبی در خارج محدوده شهر فلوجه است؛ با این حال فرماندهان عراقی این را هم قید کرده اند که در صورت نیاز، نیروهای الحشدالشعبی را برای ورود به معرکه در داخل شهر فرا خواهند خواند.


بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، نخستین یگان های رزمی ارتش عراق حوالی ساعت 2 و 45 دقیقه بعداز ظهر سه شنبه از پلی که بر روی جاده ترانزیتی فلوجه– الرمادی که تا مرزهای سوریه و اردن امتداد می یابد، عبور کردند.
دقایقی پیش از حرکت نیروهای عراقی، تبادل آتش سلاح های سنگین، بویژه خمپاره های 120 میلیمتری شدت گرفته بود و پل فلوجه زیر آتش باری سنگین داعش قرار داشت و اندک زمانی بعد از ورود نیروها به بخش قدیمی شهر، خودروهای نظامی نخستین مجروحان را به نزدیکترین درمانگاه های صحرایی رساندند؛ آنجا که علی الیاسری دبیرکل و فرمانده سرایا الخراسانی با نیروهایش در آمادگی کامل بسر می بردند.


نیروهای امدادی و تیم پزشکی سرایا الخراسانی در منطقه مجتمع های مسکونی که در آماده باش بسر می بردند، نخستین امدادگرانی بودند که مجروحان ارتش عراق را بسرعت تحت معالجات اولیه قرار دادند و دستکم 8 نفر از آنان را با آمبولانس های حاضر در محل به بیمارستان صحرایی مستقر در منطقه انتقال دادند.
یکی از مجروحان از ناحیه پا و یکی دیگر از ناحیه دست به شدت آسیب دیده بودند و حال یکی دو نفر دیگر نیز چندان خوب نبود و یکی از مجروحان تا پیش از انتقال به آمبولانس جان باخت.


همزمان، نبردهای سختی با تبادل آتش سنگین در روستای المختار در شمال این ناحیه جریان داشت که در بحبوحه ورود نیروها به داخل شهر و عبور از پل فلوجه، خبر آزادی این روستا نیز اعلام شد.
روستای المختار از آخرین دژهای نفوذ ناپذیر داعش بود که در شمال غرب شهر فلوجه، بین کمربندی فلوجه و بزرگراه بغداد– فلوجه– الرمادی و در نزدیکی ایستگاه قطار و شهرک مسکونی واقع است.


از دیگر نقاط پاکسازی شده ظرف دوشنبه شب و روز سه شنبه در فلوجه قدیم (بخش شمالی)، حی الجغیفی، حی الشرطه ، اندلس، السرای، المقبره، المعلمین و هفتم آوریل است که به گفته رائد شاکر جودت فرمانده پلیس اتحادیه (مرکزی)، بخش بزرگی از مناطق شمال شهر فلوجه را در بر می گیرد.


سرلشکر عبدالوهاب الساعدی فرمانده عملیات فلوجه نیز با اظهار اینکه تاکنون حدود 85 تا 90 درصد فلوجه به طور کامل پاکسازی شده، گفت که با آزادی منطقه الجولان در شمال قدیمی فلوجه، کار داعش به طور کامل در این شهر تمام خواهد شد.
عملیات آزادسازی فلوجه از 23 ماه می میلادی گذشته در سطح این دومین شهر استان الانبار در غرب عراق آغاز شد که در طول آن دو شهر راهبردی الکرمه و الصقلاویه از توابع فلوجه و ده ها روستا آزاد شد و پنجشنبه گذشته مقام های عراقی با رسیدن نیروها به خیابان بغداد در مرکز شهر و به کنترل درآوردن فرمانداری و مجتمع ساختمان های دولتی، رسماً آزادی این شهر را اعلام کردند.


با این حال، هنوز بخش شمالی فلوجه شامل مناطقی مانند حی العسکری، حی الضباط ، المعلمین، المهندسین، الجولان و الاندلس ، موسوم به فلوجه قدیم آزاد نشده بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا روز سه شنبه نبرد بر سر کنترل بر حی الجولان تا شامگاه ادامه یافت و پیش بینی می شود تا ساعات آینده این منطقه نیز آزاد شود که با آزادی آن، فلوجه به طور کامل از شر وجود گروه تروریستی تکفیری داعش خلاص خواهد شد.

31050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =