یک کارشناس برجسنه مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین از اثرات و پیامدهای آزادسازی لوجه بر بحران عراق می گوید.

محمد اکبری: عملیات آزاد سازی فلوجه با همکاری نیروهای داخلی عراق و کمک های بین المللی با موفقیت انجام شد. این منطقه یکی از مناطق اصلی و مهم تحت نفوذ داعش بود و اهمیت زیادی برای این گروه داشت. قاسم محبعلی کارشناس مسائل منطقه معتقد است پس از آزاد سازی فلوجه و کاهش قدرت داعش در عراق می توان به حل و فصل مشکلات دیگری که در این کشور وجود دارد پرداخت.

آیا آزادسازی فلوجه تاثیری بر موصل هم خواهد گذاشت؟

فلوجه یکی از مکان های اصلی برای گروههای افراطی و تروریستی به حساب می آید. این گروهها تا کنون فلوجه را تحت اختیار خود داشتند. در زمان حضور آمریکایی ها در عراق آنها به سختی توانستند این منطقه را پاکسازی کنند ولی در دولت مالکی با جدا شدن قبایل سنی از دولت این منطقه به پایگاه اصلی مخالفان دولت مرکزی تبدیل شد. به طور کل زمانی که فلوجه از کنترل داعش جدا شود و به دولت برگردد هم امنیت بغداد بیشتر می شود هم بر روحیه عراقی ها اثر می گذارد و هم زمینه را به منظور حرکت برای آزاد سازی موصل فراهم می کند.

با موفقیت عراق در این عملیات از این پس شرایط برای داعش تغییر می کند؟

از سال گذشته تا به حال شرایط برای داعش تغییر کرده است داعش تا به الآن جای جدیدی را در سوریه و عراق اشغال نکرده و فقط محل های اشغالی قبلی را که هر روز قسمتی از آنها را از دست می دهد در اختیار دارد. اینکه چقدر شرایط تغییر می کند بستگی به این دارد که دولت عراق بتواند هم همبستگی ملی نیروها و قبایل اهل سنت را جذب کند و هم شکاف هایی را که با کرد ها دارد از بین ببرد. بالاخره داعش رو به افول است و اینکه در چه زمانی این گروه تروریستی به طور کامل پاکسازی شود به مسائل بسیاری بستگی دارد که یکی از آنها همانطور که گفتم جذب و همبستگی همه نیروها داخل عراق است.

آزاد سازی فلوجه بر وضعیت سیاسی عراق و بحران سیاسی که در گروه های مختلف عراق وجود دارد چه تاثیری دارد؟

عراق بحران های مختلفی دارد. به طور مثال دولت مرکزی با گروه های شیعه و اهل سنت و کردها اختلاف دارد. حل مسئله داعش این فرصت را می دهد که به سایر مسائل عراق هم پرداخته شود و حل این مسئله موضوع بسیار مهمی برای دولت عراق است. به نظر من باید صبر کرد تا ابتدا مسئله داعش حل شود و بعدا به مشکلات دیگر پرداخت.

عملیات آزاد سازی فلوجه بیشتر حاصل همکاری چه گروههایی بود؟

ارتش و گروههایی که با دولت عراق همکاری می کردند در داخل و پوشش بین المللی از خارج کار بسیار مهمی را انجام داد. در این میان کمک ایران را نمی شود نادیده گرفت. به طور کل همکاری های بین المللی، داخلی و منطقه ای کمک کرد تا دولت عراق به این موفقیت دست پیدا کند.

آیا آمرکایی ها هم در این عملیات نقش داشتند یا فقط ایران و عراق در این عملیات نقش اساسی و مهمی را به عهده داشتند؟

بله آمریکایی ها هم نقش مهمی در این عملیات داشتند. آنها پوشش هوایی را در اختیار داشتند و باید بدانیم بدون پوشش هوایی بسیار مشکل بود که این عملیات با موفقیت به انجام برسد.

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =