برای روز دوم سال نو، احمد مسجدجامعی پیشنهاد می کند بهتر است از مناطق کمتر دیده شده تهران شروع کنید. یکی از این مناطق، منطقه 15 است که دیدنی زیاد دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گشت و گذار در گوشه و کنار تهران، یادگارهای کهن زیادی را آشکار می کند. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران که تهرانگردی های او دیرگاهی است ادامه دارد، پیشنهاد می کند تهرانی ها در روز دوم نوروز به دیدن بخشی از تاریخ گذشته این سرزمین بروند.

او می گوید: بخشی که از لحاظ میراثی در تهران کمتر مورد توجه قرار گرفته، منطقه ۱۵ تهران است. در این منطقه، بنای سنگی مشهور به زندان هارون وجود دارد. در جاهای مختلف بناهای سنگی را به عنوان زندان هارون می شناسند. تالارها و سردرهایی که دارد، زیباست و دسترسی به آن آزاد است.

این بنا هم به نام زندان هارون می شناسند. این بنای تاریخی در حریم شهر ری است که آن را هم به نام زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان می شناسند. به لحاظ تاریخی این بنا مربوط به سده ۴ ه. ق. است و در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شماره ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده که در دامنه کوه‌های مسگرآباد قرار دارد.

در بازدیدی که با دوستان از این مکان داشتیم برخی گفتند که این بنا آتشکده بوده و حتی انجمنی، شهردار منطقه 15 که در این برنامه حضور داشت نیز گفت: نام این محل زندان هارون الرشید است، اما هیچ سندی مبنی بر زندان بودن این بنا وجود ندارد و در هیچ یک از نسخه های تاریخی در این باره صحبتی نشده است.

مسجدجامعی از انارستان منطقه 15 هم یاد می کند و می گوید: در این منطقه انارستان های معروف قرار داشت که پر از درخت های انار بوده و در حول و حوش زندان هارون هم می توان آثار آن را دید.

در اطراف این بنا، استخر آبی هم هست که بسیار زیبا و دیدنی است.

البته این عضو شورای شهر، به این نکته هم اشاره می کند که نمی توان با خودرو به دیدن زندان هارون منطقه 15 رفت. بنابراین برای رسیدن به زندان هارون منطقه 15 باید زحمت پیاده روی هم بکشید.

این تهران شناس و تهرانگرد درباره زیبایی های دیگر منطقه 15 می گوید: در این منطقه، فرهنگسرای آزادگان قرار دارد و بوستان پامچال را هم آنجا ساخته اند. همچنین عمارت زیبای امیرسلیمانی هست. این فرد، باغی هم در منطقه جماران دارد که اکنون تبدیل به فضای عمومی و کتابخانه شده. به گفته مسجدجامعی، امیرسلیمانی حاکم آن منطقه و شهر ری بوده و دوره زندگی او به زمان غزنویان باز می گردد. در کتب تاریخی نوشته اند که امیرسلیمانی مانع حمله سلطان محمود به ری می شود. خاطره تاریخی ویژه ای هم دارد. اینطور که پیداست امیرسلیمانی در تاریخ ایران نقش آفرین بوده.

در مجموعه منطقه ۱۵، مکان دیگری است که به آن بقعه سید ملک خاتون می گویند. در این مکان، بقعه امامزاده سیده ملک خاتون (س) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در خیابان خاوران تهران قرار دارد.
برخی می گویند این مکان زیارتکده نیست. اما قبرستانی است که برخی از شهدای ۱۵ خرداد در آن دفن شده اند.

عکسها: مهر، ایسنا، خبرآنلاین


47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =