بهترین فرصت برای فاتحه خوانی درگذشتگان و غبارروبی از مزار شهدا، روز اول سال است. احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران معتقد است می شود روز اول سال را به این کار در تهران اختصاص داد، به خصوص اینکه پایتخت در این روز، ترافیک سبکی دارد.

مسجدجامعی در این باره می گوید: پیشنهاد می کنم روز اول براساس سنت قدیم تهران به دیدن درگذشتگان و قبرستان ها برویم. این کار از قدیم معمول بوده و تهرانی ها اموات را در روزهای عید هم بی نصیب نمی گذاشتند. از این رو، رفتن به بهشت زهرا(س) در روز اول سال، امر مرسومی است.

شخصا همین کار را در سالهای اخیر کرده ام. حتی در تهران گردی ها هم ترجیح می دهم از زیارت اهل خاک، شروع کنم. می توانید در این روز به زیارت اهل قبور بروید. برای همین پیشنهاد می کنم کسانی که در تهران هستند، امروز به بهشت زهرا بروند و همینطور مرقد امام راحل (ره)و مزار شهدا را هم زیارت کنند.

شهدایی که در بهشت زهرا دفن هستند از شهرهای مختلف کشور هستند و نماد ملی ما در بهشت زهرا بازتاب پیدا می کند. بسیاری از این شهدا، جوانان ارتش هستند، در میان مزار شهدا، قطعه مربوط به شهدای حج هم وجود دارد که در سال 66 شهید شدند.

برخی از قبور هم در تهران است که یادآور اتفاقات تاریخی است. از جمله گورستان ابن بابویه در دولت آباد شهر ری که شهدای قیام 30 تیر در آن به خاک سپرده شده اند.

در این گورستان، مقبره نامدارانی مانند مرحوم رجبعلی خیاط، جهان پهلوان تختی، شهدای موتلفه و بزرگانی مانند شیخ صدوق را می توان زیارت کرد.

در تهران غیر از بهشت زهرا، گورستان های محلی دیگری هم وجود دارد که سر زدن به آنها در روز اول سال، توصیه شده؛ در امام زاده های متعددی که در تهران دفن هستند، گورستان های زیادی داریم.

از جمله در شمیران (تجریش) در صحن امام زاده صالح(ع) مزار شهدای هسته ای است که می شود ضمن زیارت امامزاده، فاتحه ای هم نصیب آنها کرد.

در گورستان قدیمی ظهیرالدوله که بسیاری از هنرمندان، شاعران و موسیقی دانان ما دفن هستند و فاتحه خواندن بر سر گور آنها، یادمان می آورد ریشه های فرهنگی تهران کجاست. به طور کلی گورستانهای زیادی در تهران است که می شود درباره آنها، فراوان گفت.

سال نو را با دیدار از اهل قبور شروع کنید. همانطور که پیامبر فرمود: هنگام رسیدن بهار، از معاد بسیار یاد کنید.

بعد از زیارت اهل قبور، سر زدن به مناطق حاشیه ای و همشهریهای محروم کار پسندیده ای است. در حاشیه شهر تهران، مناطق زیادی هست که مردم محروم آن چشم به راه من و شما هستند.

احوال پرسی از مردم محروم را همیشه ترجیح داده ام در برنامه تهران گردی خودم و دوستان قرار دهم. سر زدن به حاشیه نشین هایی که در منطقه عبدل آباد ساکن هستند، تجربه بی نظیری است که می توان با آن، به لایه های دیگری از شهر تهران پی برد. لایه هایی که ممکن است به خاطر سرعت زندگی در این شهر، از چشم دور بماند.

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =