در حالی که رفته به رفته ایام تعطیلات نوروز نزدیک می شود و برخی از خانواده ها خود را برای مسافرت نوروزی آماده می کنند، تاسیسات و اقامتگاه‌های گردشگری هم خود را برای یک عملیات سود آور مهیا می کنند.

هادی معیری نژاد- هر ساله بسیاری از افراد که در ایام نوروز در هتلها و اقامتگاه‌های دیگر شهرها اقامت می کنند از کیفیت سرویس دهی نامطلوب و گرانی قیمت بدون واسطه گله می کنند.

البته امسال هم با نگاهی به نرخ رزرو هتلها در نوروز در میابیم که دوباره قرار است چرخ بر همان پاشنه بچرخد.

در سالی که رو به پایان است بسیاری از مسئولان گردشگری و رئیس جامعه هتل داران ایران اعلام کرده اند که در نوروز افزایش نرخ نداریم اما در کنار آن گفته اند یک افزایش نرخ 20 در صدی که در سال 93 اعمال نشده است امسال اعمال خواهد شد .

این حرف بهانه ای است برای هتلداران که اتفاقا اکثرا دولتی و نیمه دولتی هم هستند برای افزایش نرخ نوروزی از پایه 20 درصد.

این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا در ایام  "های سیزن" هتلها برای جذب مشتری به ارایه خدمات متنوع تر و قیمتهای ارزان تر مبادرت می ورزند اما در کشور ما درست بالعکس تمام دنیا در ایام پر سفر که نیازی به رقابت در بخش عرضه نیست هم خدمات به نحو ملموسی کاهش یافته و هم قیمتها به صورت غیر ضابطه مند افزایش می یابد.

در حقیقت در ایام نوروز بی پناه تر از مسافران نوروزی که به سراغ هتلها و اقامتگاه‌های این چنین می روند نمی توان پیدا کرد.
جدول زیر تفاوت نرخ هتلها در بهمن ماه 93 و فروردین 94 را نشان می دهد.

این آمار از سایت رزرواسیون هتلیار اخذ شده که حتی دارای تخفیف ویژه رزرو اینترنتی است وگرنه اگر بخواهید شخصا از طریق رزرواسیون هتل‌ها اقدام کنید، از قیمت‌ها بیشتر متعجب خواهید شد.

نام هتل نرخ دوتخته رزرو بهمن 93 نرخ دوتخته رزرو فروردین 94
هتل رامسر 1290000 ریال 4030000ریال
هتل پارسیان خزر 2000000 5110000
هتل چمران شیراز 2300000 4810000
هتل طلایی مشهد 3860000 5230000
عالی قاپو اصفهان 3550000 4350000

در این لیست هتلهای شهر تهران و جزیره کیش نرخ نوروزی ارایه نداده اند. البته ناگفته پیداست نرخ تورهای کیش و قشم در این ایام به علاوه نرخ هتل ها رکوردار  افزایش هستند.

این افزایش ها اگر در نهایت به ارایه خدمات و ارتقای صنعت گردشگری بیانجامد جای بسی خوشوقتی است اما نکته اینجاست که در تمام این سالها صنعت هتلداری کشور به مشتری به چشم کیسه ای پر از پول نگریسته است و در شرایط نیمه انحصاری نه تنها به خدمات بهتر نیاندیشیده است بلکه در ایام پیک مسافرت از گوشه کنار خدمات استاندارد متناسب با ستاره هایش ، زده است.

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
    12 0
    قانون که نباشه هرج ومرج میشه .هر کسی یک قیمت یک جور خطا داره .دولت هم که جای خود داره .اول انها گران می کنند بعد هم بازاری ها به مردم فقیر فشار می اورند .
  • رسیدگی فوری A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    3 0
    چه خبره واقعا؟ ما گفتیم تو نوروز سفر داخلی داشته باشیم که پول به جیب هموطنانمون بره منتهی هموطنان نامبرده جیبمونو بریدن برای پنج شب اقامت تو هتلهای ایران که تازه دو شبشم تو مهمانسرای جهانگردیه یک میلیون و پانصد هزار تومن پول دادیم... چرا هیچکس رسیدگی نمی کنه؟