رئیس شورای شهر تهران توصیه می کند روز دوم فروردین باز هم به ری بروند و این بار دیدنی های دیگر این شهر باستانی را تجربه کنند.

پیشنهاد تهران گردی روز دوم فروردین به روایت احمد مسجدجامعی:

ری، چند روزی، برای دیدن، وقت می خواهد. در ری، اولین مترو و ماشین دودی را داریم. اولین خط متروی ایران در مسیر تهران-ری کشیده شد. اولین جاده شوسه نیز از تهران به ری بوده به نیت تبرک و تیمن، یک جاده شوسه دیگر هم برای قصر فیروزه کشیدند که شکارگاه ناصرالدین شاه بوده.

در شهر ری قدیمی ترین تکیه تهران وجود دارد که به نام نفرآباد شناخته می شود. این تکیه، هفت نسل است که دارد در خاندان "نفر" که متولی آن هستند دست به دست می شود، سنگ بنای این تکیه در دوره صفویه گذاشته شده است، ولی بنای آن، تجدید شده.

اگر بخواهیم ری را بگردیم شاید ده روز وقت می خواهد. ری خیلی گسترده است. زمانی که وزیر ارشاد بودم، استادانی که از خارج از کشور برای دیدن ایران می آمدند، اصرار داشتند حتما ری را ببیند، چون ری خیلی مهم است و می خواستند ببیند و بروند به دیگران پز بدهند و بگویند ما ری را دیده ایم، این برایشان مهم بود در ری عکس بگیرند. کوچه پس کوچه های ری دیدنی است.

بازار ری که دنیایی است. بازار حضرتی چون روبروی حضرت عبدالعظیم بوده، تمام ایام نوروز باز است. اگر بازار حضرتی رفتید، همان اطراف هم کاروانسرای خانات است، که دیدنی است. محصولاتش نیز متناسب با عید است، تنقلات و آجیل می فروشند.

مسجدجامعی در ری

بازار جدید ری در انتهای بازار قدیمی قرار دارد

مسجدجامعی در ری

کاروانسرای خانات دیدنی است

مسجدجامعی در ری

برج و باروی دیوار قدیم ری

مسجدجامعی در ری

تکیه نفرآباد

مسجدجامعی در ری

مریضخانه فیروزآبادی از اولین بیمارستانهای مدرن تهران محسوب می شود

مسجدجامعی در ری

موزه آستان حضرت شاه عبدالعظیم (ع)

مسجدجامعی در ری

کاروانسراهای ری در حال فراموشی اند

عکس ها: ایسنا

47231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =