بودجه آموزش و پرورش در هر کشور نشان دهنده اهمیتی است که دولتمردان به بخش آموزش می دهند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته این بودجه در صد قابل توجهی از در آمد ملی است.

هادی معیری نژاد- در بسیاری از این کشورها حتی در صد پایینی از این درآمد نیز رقم قابل توجهی است به عنوان مثال کشور ژاپن در سال 2010، 3.8 درصد از تولید ناخالص خود را صرف آموزش کرد. تولید ناخالص داخلی این غول آسیایی در این سال معادل 5.8 هزار میلیارد دلار بوده که3.8 درصد آن صرف آموزش شده است. با یک حساب ساده معلوم می‌شود که هزینه آموزش و پرورش ژاپن در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۲۰ میلیارد دلار بوده است که در میان کشورهای جهان رقم بسیار بالای محسوب می شود.

وزارت آموزش و پرورش ایران با کمک 1013655 نفر از کارکنان خود ( شامل 981869 نفر کارمند رسمی و پیمانی و 31786 نفر قراردادی، حق التدریس و وظیفه) مسئولیت تربیت 12768697 دانش آموز را در 111401 مدرسه و 538816 کلاس درس بر عهده دارد. کل اعتبارات عمومی آموزش و پرورش در لایحه 1393 به میزان 203.749.179 میلیون ریال (بیش از 20 هزار میلیارد تومان حدود 5 میلیارد یورو) است که 9.3 درصد از کل اعتبارات اعتبارات عمومی لایحه 1393 را شامل می شود. 

در جدول زیر مقدار بودجه آموزشی در برخی از کشورهای جهان بر اساس جدول بودجه آموزشی اتحادیه اروپا در سال 2013 و همچنین بودجه آموزش و پرورش ژاپن و آمریکا دراین سال آورده شده است:

ردیف کشور بودجه آموزشی  تقریبی (یورو) درصد از بودجه
1 ژاپن 165 میلیارد 3.8
2 آمریکا 103 میلیارد 5.6
3 انگلیس 79.5 میلیارد 6.3
4 فرانسه 78.9 میلیارد 5.9
5 ایتالیا 48.5 میلیارد 4.5
6 ترکیه 22.2 میلیارد 3.9
7 نروژ 12.4 میلیارد 6.9
8 دانمارک 10.9 میلیارد 8.7
9 فنلاند 6.7 میلیارد 6.8
10 سوئد 5.4 میلیلارد 7

چنان که مشاهده می شود بودجه آموزشی ایران تقریبا با سوئد برابری می کند اما جمعیت  دانش آموزی کشور ما از کل جمعیت سود دو میلیون  نفر بیشتر است.

 

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    23 3
    اگه بودجه به نسبت هر دانش اموز میزدید میفهمیدیم ایران چندمه واقعا این امار قابل اتکا نیست کشورهایی که تو رتبه های 7 تا 10 بودن مطمئنا از امریکا بالاترهستن
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    66 3
    ما که اینها را می دونیم قابل توجه وزیر محترم آموزش وپرورش و سایر مسئولین
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    20 4
    ببينيد سرانه هزينه آموزش چقدر هستش اينطوري که مقايسه دقيقي نيست
  • teacher IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    57 1
    واقعا جای تاسف دارد... ولی من حق میدهم... دولت قبلی 100 هزار نفر نیروی غیر متخصص رو وارد آموزش پرورش کرد که پایه های ابتدایی رو در سالیان بعد چنان سست می کنند که گفتن ندارد...در حالی که هر کدام از این افراد می تونستند در حرفه خود در سایر مشاغل حرف برای گفتن داشته باشند... متاسفم که آ پ بنگاه کاریابی شده بود... امیدوارم اول این مشکل حل شه بعد به فکر بقیه مشکل ها باشند چون با وجود این نیروها تخصیص بودجه بیشتر یعنی هدر دادن آن خبر آنلاین لطفا منتشر کن
    • teacher1 IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      25 0
      دولت قبلی 100 هزار نفر نیروی غیر متخصص رو وارد آموزش پرورش کرد که پایه های ابتدایی رو در سالیان بعد چنان سست می کنند که گفتن ندارد. این رو با تمام وجود دیدم.
  • عجب IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    99 2
    بوجه اموزش پرورش ژاپن به اندازه بوجه سه سال کل کشور ایران هست جا داره از اقتصاد دان ها تشکر کنیم که کشور قدرتمنده ایران دارای اقتصادی مقاومتی هست !!! عجب روزگاری هست اونها کجا ما کجا!!!
    • توفیق A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      15 3
      من7سال سنوات دارم تو ا پ و دوستم 3سال توبانک: اون یه تندر90داره و من هیجی اون یه خونه2طبقه داره من هیچی. اون تویه جای گرم ونرم وبا منت کارمردم رو راه میندازه اما من هرروز60کیلومتر میرم و میام اکه هوا هم خراب باشه باید45دقیقه پیاده برم. اون فیش برق پرداخت میکنه و من آدم تربیت میکنم اینه فرق معلم وکارمندبانک
  • فرهاد IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    38 1
    خوش به حاله معلمین اونجا.بدون هیچ دغدغه، فقط به فکر آموزش و پیشرفت هستند.قابل توجه خیلی ها، اونجام معلمین سه ماه تعطیل هستند.آموزش و پرورش هر کشوری که قوی شد، اون کشور در همه زمینه ها از جمله علمی، اقتصادی، صنعتی، سیاسی،فرهنگی، ورزشی،نظامی و .... قوی خواهد شد.
  • ----- IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    86 1
    ما بودجه بیشتر و در حد ژاپن نمیخوایم فقط یک دونه بخاری برقی واسه اون طفلکی ها بزارن که از سرما نمیرن!!!
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      33 1
      و به علاوه نسوزند!!!!!
  • مهدی IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    17 0
    2 تا نکته 1. جمعیت دانش آموز ها را هم باید تو جدول می گفتی 2. بخش مهمی از هزینه های مدرسه در ایران مستقیم از مردم گرفتهمی شه که در آمارها آورده نمی شه و شما حساب نکردی این در حالی که در بقیه دنیا این پول از طریق شهرداری ها در اختیار مدارس است و در بودجه دیده می شود.
    • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      12 0
      شهرداری ها بیشتر به فکر خودشون هستند من رفتم پروانه کار بگیرم حدود دومیلیون پانصد پول پروانه شد و 14هزار تومان حق اموزش و پرورش با این پول اندک چیکار میخان بکنن
    • 1 A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      5 1
      من به عنوان مدیر مدرسه امسال به شهرداری نامه دام که حیاط مدرسه ما را آسفالت کنند ولی.... یه سپل زباله را با هزار بار رفتن به شهرداری گرفتیم فکر پی باشیم پول نداریم ،توقعات اولیا بالاست ،دانش آموزان گستاخند ،اولیا فکر می کنند وزیر عزیز پول تحصیل فرزندشان 1200000تومان پرداخت کرده چه کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    21 0
    خوش بحال اونا هنوز سرانه مدارس رو واریز نکردند و پولی برای خرید نفت نداریم و بچه دارن عین ...........به خودشون می لرزند و هرچی گفتیم اقا لااقل پول نفت رو بدین جواب دادن نداریم لطف کنید از جیب خودتون بدبن یا از دانش اموزان بگیرین دانش اموزی که تو پرداخت پول بیمه مونده چه جوری بگیریم.تا این مسایل پیش پا افتاده حل نشود مقایسه کردن بیهوده هست
    • یک مدیر هنرستان در یک شهرستان IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      6 3
      امسال به ازا. هر دانش آموز 2500تومان بله دو هزار پانصد تومان ریختند حساب/ پول برق و گاز وآب و...هم مثل یک مغازه یا خانه شخصی محاسبه می کنند اگرم دیر شد اداره برق برق رو قطع می کنه پارسال دو بار برق مدرسه ما رو قطع کردند /مدیر باید فکر آموزش باشد یا.../آقای تدبیر وامید آآیا موقع رسیدن به ...فرانرسیده
  • کارمند آموزش و پرورش IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    34 2
    یه نکته خیلی مهم در بوجه آموزش و پرورش هست که دونستنش خیلی کمک میکنه. از این رقم 20 هزار میلیارد تومن، 97 درصدش صرف حقوق و مزایای کارکنان میشه. جالبه بدونید فقط 3 درصد از بودجه این وزارت خانه برای گسترش و بهبود کیفی آموزش در کشور صرف میشه.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
      23 5
      البته این رو هم باید اضافه کرد که یک معلم با 10 سال سابقه کار و مدرک لیسانس حقوقش نصف یک دیپلمه تو ادارات دیگه هستش
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    5 0
    در ایران طی سالهای اخیر چند درصد از بودجه به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است؟
  • حق گو IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    24 0
    بودجه را ول کنید بچسبید به انگیزه درس خواندن که حرف داش امزان به بزرگتر ها شده ٰ اگر تازه تحصیل کنیم و بهترین باشیم تازه میشیم معلم خودمون که بعضی ها با دمپایی سر کار می روند بعد اظهرها مسافر کشی می کنند یا فوقش میشیم فوق لیسانس بیکار مثل پسر خاله.... اما اگر زرنگ باشیم کار تجارت در بازار کنار حاجی حسین را انتخاب کنیم احتیاج به درس خواندن نداره دیپلم داشته باشیم کافی که دیپلم را به همه می دهند ....شما نظر بدهید جای این بچه ها بودید درس می خواندید
  • ایمان RO ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    16 0
    تا وقتی چیزی نکاریم انتظاره برداشت بیخوده
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    12 16
    آيا ميدانيد معلمان همين كشورها در سال چقدر تعطيلي دارند و يا در ايام تعطيلات موظف چه كارهاي هستند و مفت حقوق نمي گيرند!
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 0
    ایران را باید با ترکیه مقایسه کرد نه با سوئد . کشور ما شبیه ترکیه است به لحاظ ویژگی های جمعیت شناختی ... جالبه ترکیه بیش از 5 برابر ما بودجه آموزش و پرورش داره...
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    10 1
    ربطی به بودجه ندارد این رفتار معلم ها و کادر مدارس باید با دانش آموزان اصلاح شود من 25 سالم هست هیچ وقت برخورد ها و رفتار های بدشون رو از یاد نخواهم برد.تازه من فرد آرامی بودم. رفتار ها و برخورد های نامناسبشان را به دانش آموزان انتقال میدهند نه اینکه قدیم خیلی سفت میگرفتند به دانش اموزان نه به الان که بی تفاوت شده اند توی گزینش و نحوه استخدام آموزش و پروش باید اصلاح و دقت شدید صورت گیرد.
  • فرهنگی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    12 0
    قابل توجه بینندگان : سالها پیش آمریکا که در تکنولوژی حرف اول را دردنیا می زد ،متوجه میشه علم فضایی روسیه از اینان جلورفته وپیشرفتهایی حاصل کرده اند ؛ متولیان آمریکایی بلافاصله به نتیجه ای که می رسند !می گویند این عقب ماندگی خود راباید در آموزش وپرورشمان ریشه یابی کنیم ! متاسفانه ما وآموزش وپرورش ما مدام آزمون وخطا میده !به نظر من بااین علم دانش آموزان ،مادرچندین سال آینده بیدار خواهیم شد که کار از کار می گذرد !!!!!
    • بی نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
      3 0
      ما معلمان الن داریم کسانی رو تربیت میکنیم که درآینده حتما یکی از مسئولان کشور میشود و تازه وقتی به ی جایی رسید میگه معلم دیگیه چیه؟ وفراموش میکنه زحمات معلمان خودشو...........دقیقا میشه مثل بچه هایی که تا از آّب وگل درمیان والدین خودشونو فراموش میکنن
  • بی نام US ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 0
    دایی و خاله بنده در کشور امریکا اقامت دارند.این دو می گفتند که در اون کشور واقعاً به آموزش رسیدگی می کنند و واقعا! برایشان اهمیت داره که خروجی خوبی داشته باشه واسه آینده کشورشون و معلم های اونجا همگی اطلاعاتشون به قول ما آبگریت هستن و در حال به روز بودنن و هیچ دغدغه ای ندارن ولس اینجا معلم های ما دنبال شغل دوم و . . . . . . هستن تا از پی مشگلات زندگی بر بیان و اونقدرها هم وقت نمی گذارند.جسارت به معلم ها نباشه بنده خودم دبیر آموزش و پرورش هستم.ولی واقعاً حق معلم ها خیلی بیشتره و از لحاظ مالی از بیشتر ادارات پایین ترند.
  • سلیمی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    9 0
    در مقایسه با ترکیه هم ما چهار برابر عقب هستیم. به همین علت است که کیفیت آموزش در ایران اینقدر پایین است. بنده معلم هستم و در عین حال ولی دانش آموز. وقتی تدریسی که برای فرزندم در مدرسه انجام می شود را می بینم، به حال خودم و آموزش و پرورش تاسف می خورم. آنهم در مدرسه ای که آموزانش را مجبور کرده اند تبلت بخرند اما دریغ که معلمان همین مدرسه تایپ معمولی در برنامه آفیس را بلد نیستند. اوراق امتحانی بچه دبیرستانی را می بینم که یا با دستخطی کج و معوج نوشته شده است یا تایپی که نویسنده نمی توانسته است فونتش را از انگلیسی به فارسی تبدیل کند و همه یاها زیرش دو نقطه افتاده است. ما معلمان باید آموزش ببینیم آن هم آموزش واقعی نه صوری.
  • مرتضی A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 0
    من تو شهری هستم که 70درصد راننده های آ‍زانس معلمها هستن معلمها با این دغدغه ها یی که دارند چطور میتونند به آموزش فکر کنند
  • ساسان A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    4 0
    متاسفانه در ایرات بودجه های کلان صرف آموزش عالی می شود و پایه های خانه ( مدارس ) برای دولتمردان اهمیتی ندارد در شهرستان ما که خیلی کوچک ودورافتاده است برای دانشگاه کاخ می سازند و در مدارس دریغ از امکانات اولیه
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    5 2
    آمار میگه ایران از همه بیشتر خرج می کنه که