مرتضی نظری

آغاز و انجام هر طرح و برنامه تحولی در مقیاس جامعه ایرانی ناگزیر باید از رهگذر مخاطبانی که قرار است چند سال دیگر در قامت بزرگسالان، وارد مناسبات اجتماعی شوند، عبور کند تا بتوان به فرجام موفق آن دل بست. این گروه مخاطبان که در مدل کوچکی از یک جامعه در حال تمرین زیست مدنی و اجتماعی هستند، فرزندان ایرانند و دوازده میلیون و سیصد هزار نفر از جمعیت ایران را تشکیل می دهند. در ادبیات رسمی آن‌ها را دانش‌آموز می‌نامند اما باورمندان به ساخت فردای روشن ایران، آن‌ها را سربازان و معماران توسعه می‌خوانند.

وضعیت شهروندی امروز ایران هر چه هست، برآیند آموزش‌هایی است که دیده و درس معلمانی است که تجربه کرده. پس بیراهه نیست که بگوییم تربیت شهروندانی آگاه به حقوق خویش برای ده تا پانزده سال آینده را باید از اکنون آغاز کرد و "مدرسه" نقطه کانونی آن است.

در روزهای گذشته آقای رئیس جمهور بی تکلف، "میهمان ویژه" مسئولان ارشد نظام آموزشی کشور بود و از حاضران در گردهمایی اردوگاه‌ شهید باهنر نیاوران خواست که تدریس حقوق شهروندی و تربیت دانش‌آموزانی آگاه به نقش خود در توسعه کشور و پرورش نسلی منتقد و پرسشگر را در مدارس جدی بگیرند.

حاضران سالن اجتماعات کوثر این اردوگاه اگر چه در آن پنجمین روز سرد دی ماه در شمالی ترین نقطه تهران گرد آمده بودند اما به واقع نمایندگان کل ایران بودند و از هر استان بالاترین مقام مسئول آموزش و پرورش حاضر بود. در واقع تمام ایران آمده بود و واژگانی از سوی دکتر روحانی خطاب به آن جمع صادر شد که آرمان تاریخی ملت ایران بود.

صاحبنظران برجسته حقوق سیاسی همچون دکتر کاتوزیان در پژوهش‌های خود از مسائلی در مناسبات دولت و ملت یاد می‌کند که ریشه اش به فقدان آگاهی های لازم و اشکالاتی در نظام تربیتی بر می‌گردد. مردمان ایران در سال‌هایی که از بالاترین میزان گیرایی و تربیت پذیری برخوردارند، با سلسله حقوقی که یک فرد در برابر اعطای بخشی از اختیارات خود به دولت و حاکمیت دارد، آشنا نیست و نمی داند که هر دولت مستقر، به حکم یک قرار داد اجتماعی میان خود و شهروندانی که او را برگزیده اند، موظف است تا خواسته ها و مطالبات او آنها را نمایندگی کند و به آنها پاسخگو باشد.

آقای رئیس جمهور اما با احترامی خاص از قشر معلمان یاد کرد و به اهمیت استراتژیک این وزارتخانه تأکید نمود. آموزش و پرورش، مهمترین دستگاهی است که تصویر فردای ایران را رقم می‌زند. در فضایی لبریز از مفاهمه و پذیرش، مقرر شد تا جهت گیری بزرگترین نهاد فرهنگی و آموزشی کشور به سمت تربیت نسلی منتقد، مشارکت جو، پرسشگر، اخلاقی و آگاه به حقوق شهروندی خود متمایل شود. رئیس جمهور تا آنجا پیش رفت که "ترویج فضای نقادی در مدارس و پرهیز از مطیع بارآوردن دانش‌آموزان را به عنوان یک ضرورت در فضای امروز مدارس" عنوان کرد.

اما سهم آموزش و پرورش در اجرایی شدن حقوق شهروندی که مطالبه تاریخی ملت ایران است، چیست؟

مایلم پاسخ این پرسش را از بالا به پایین بررسی کنم. وقتی رئیس جمهور رسما اعلام می‌کند که شهروند پرسشگر و منتقد می خواهم و دوست دارم موضوع انشاء بچه های مدرسه، انتقاد از رئیس‌جمهور باشد، و زمانی که فانی وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران کل و معاونان وزیر اعلام می نماید که " آقایان! من که وزیرم به معلم وقت می دهم حرف ها، انتقادات و گلایه هایش را بیان کند شما که مدیر کل هستید حتما سخن معلمان را در استان‌ها بشنوید و از انتقادها فرار نکنید!"، می‌توان یک نتیجه منطقی گرفت که وقتی مدیران ارشد، خود را در معرض نقد قرار دهند و پاسخگویی به افکار عمومی را بپذیرند، مدیر مدرسه نیز این نقش را در قبال معلمان ایفا می‌کند و به تدریج، پرسش و انتقاد دانش‌آموزان در کلاس درس، تمرد و سرکشی محسوب نمی‌شود و هیچ گاه این تلقی پیش نمی‌آید که پرسشگری بچه‌ها و نقدهای آن‌ها به منزله به خطر افتادن اقتدار معلم؛ و نقد‌های معلم یعنی به خطر افتادن منافع مدیران.

بدیهی است که این پدیده به دلیل ضعف تاریخی و فقدان بسترهای فرهنگی مناسب نیاز به زمان دارد تا نقایص و چالش هایش مرتفع گردد اما باید شروع کرد. دیوار نوشته زیبایی در مدرسه ای دیدم که می گفت: فرزندان ما آنگونه که هستیم تربیت می شوند نه آنگونه که می خواهیم! چه بهتر که مدیران از خود آغاز کنند و ضمن بالابردن آستانه تحمل در برابر نقدها، اولین گام را به مدیران زیرمجموعه بیاموزند که می توان مدیر بود و مسؤل و حق پرسش و پیگیری مطالبات را برای مخاطبان خود محفوظ دانست. دانش آموزان، این لشکریان توسعه، تا چند سال دیگر، شهروندان بزرگسال جامعه ما خواهند بود. آنان را آگاه به حقوق خود بخواهیم و منتقد و با اخلاق نه رام و مطیع بی تفاوت. این به نفع آینده روشن ایران است.

*معاون رسانه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 330196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    15 8
    وقتی معلم خود از کمترین حقوق شهروندی برخوردار است چگونه می تواند ندای پایبندی به حقوق شهروندی سر دهد؟ وقتی معلم خود نمی تواند اعتراض کند، و تفاوت فاحشی از نظر حقوق و مزایا با سایرین دارد چگونه می توان امیدوار بود این مسئله تحقق یابد. من با رتبه 120 کنکور سراسری سال 86 وارد آموزش پرورش و متعهد خدمت به آن شدم و 800 هزار تومان حقوق می گیریم. دوستانم با رتبه های 20000 به بالا امروز جاهگاه به مراتب بهتری از من دارند . این چه حقوق شهروندی است. می خواهند من همین مسئله را مدام در کلاس ها تکرار کنم تا بچه ها متوجه شوود حقوق شهروندی در مملکت ما چگونه است؟!
  • فرهنگی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    5 3
    خدارا شکر که بالاخره این حرفها را از زبان مسولان آموزش و پرورش هم میشه شنید. به نظر من تا مدیران این ستاد سنگین خودشون رو تکان ندن نباید از معلم توقع حرکت داشت
  • توسی A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    4 5
    معیشت ومنزلت معلمدرست نشه بقیه کارا درست نمیشه
  • بی نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    4 5
    با ترفندهای مختلف امنیت روحی و روانی را از معلم گرفتین بازم دَم از حقوق شهروندی میزنین
  • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    4 5
    حق انتخاب از معلم حتی در مدرسه هم گرفته شده است معلمی که خودش شهروند محسوب نمی شود چگونه می تواندحقوق شهروندی را به دیگران بیاموزد
  • هوشیار A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 0
    حقوق معلمین باکارمندای دیگه دولت هیچ فرقی نداره،یادشون رفته سه ماه تعطیلی تابستون و دو هفته عید و بارون بیاد،برف بیاد،هوا آلوده باشه رو تعطیلن،ولی بقیه کارمندای دولت حداقل 5 روز هفته از 7 و نیم تا 4 و نیم بعدازظهربایددر ادارات حاضر باشند تازه بعضی وقت ها مجبورن تا 6 یا 7 بعدازظهر هم اضافه وایسن که یه موقع مدیر زیرابشون و نزنه،اکثر معلمها و مدیرای مدرسه خیلی پرتوقعندوتوجیه کم کاری درآموزش و رفتار زشت و ناشایست باکودکان و نوجوانانمون که به امانت در ساعات آموزشی بدستشون می سپریم و نداشتن حقوق کافی و حالا هم حقوق شهروندی میدونن.واقعا بجز عده ای قلیل از این قشر اکثرا بی صلاحیت و نالایق هستند.ای کاش تحولی در استحدام و انتصاب معلمین و مدیران درآموزش و پرورش ایجادمیشدتاریشه فرهنگیان نالایق کنده بشه
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    به نام خداوندی که انسان را مختار آفرید به مددعقل این رسول باطنی. از دیدگاه به وجود آمده در نگاه مسوولان بسیارخوشحالم امیداست این نگاه پایدارو ریشه دارباشد.تامعلم در جامعه ی ریشه دارو تاریخی ما جایگاهش را پیدا نکند هرگزنباید چشم توسعه وپیشرفت را در همه ی زمینه ها داشت.سپاسگزارم