وزیر خارجۀ جدید آمریکا در 11 روز از 9 کشور دیدن خواهد کرد، مسیر سفر دوره ای جان کری از لندن تا دوحه در اینفوگرافیک ذیل به تصویر کشیده شده است.

زهرا خدایی

4 سال پیش زمانی که هیلاری کلینتون کلید وزارت خارجۀ آمریکا را از اوباما دریافت کرد، اولین مقصد خود را آسیا- قاره‌ای با رشد اقتصادی برق‌آسا - قرار داد. امروز در دور دوم ریاست جمهوری اوباما با وزیر خارجۀ جدید، اروپا و خاورمیانه اولین مقصد دستگاه دیپلماسی آمریکاست.
به نظر می‌رسد آمریکا ضمن در نظر داشتن واقعیات خطرناک چالشهای موجود در خاورمیانه، بهار عربی و تحولات سوریه و لیبی گوشه چشمی به اروپا نیز دارد و در نشست اعضای گروه 20- به عنوان مغز جدید تصمیم‌گیرنده تحولات بین‌الملل- قصد دارد بار دیگر بر اهمیت اتحاد و شراکت خود با اروپا تأکید کند. اتحادی که در بسیاری از پرونده‌ها اعم از ایران، سوریه و آفریقا می‌تواند سرنوشت ساز باشد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ فیگارو، برخی منابع دیپلماتیک گفته‌اند که جان کری در مقصد اول خود میان اروپا و خاورمیانه مردد بود و از این رو به جمع بندی رسید که منطقی است در سفر اول هم به اروپا برود و هم به خاورمیانه و در 11 روز از هر دو منطقۀ مهم دیدن و پیرامون کانون بحران‌ها با مقامات این کشورها مذاکره کند.
سوریه یکی از همان کانون‌های بحران است. هرچند که ایالات متحده آمریکا به دلیل ترس از مسلح شدن اسلامگرایان، همچنان ارسال سلاح به مخالفان مسلح را رد می‌کند، اما وزیر خارجۀ جدید آمریکا به ظاهر پرونده سوریه را در اولویت دارد و امید دارد کرملین و کاخ سفید راهکاری برای پایان دادن به تراژدی سوریه بیابند.
قاهره از دیگر مقصدهای مهم آمریکاست. حکومت مصر که زمانی متحد آمریکا بود، امروز در دست رهبری اسلامگراست که همچنان با تظاهرات مردمی و مدنی دست و پنجه نرم می‌کند. کری که مأموریت خود را "سفری برای شنیدن بیشتر" نامیده، اعلام کرده است قصد احیای روند مذاکرات صلح را دارد. کری در این باره می‌گوید: پنچره‌ها برای رسیدن به صلح در حال بسته شدن است، از این رو باید تلاش بیشتری برای جلوگیری از این مسئله صورت دهیم.
کری که صبح روز چهارشنبه در کاخ الیزه مورد استقبال فرانسوا اولاند قرار گرفت، ورود فرانسه به جنگ مالی را مورد تحسین قرار داده و از رویکرد الیزه قدردانی کرد. با این حال اختلافات و تفاوت‌های زیادی میان واشنگتن و پاریس بر سر جنگ مالی وجود دارد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه لوموند در حالی که پاریس به سرعت وارد میدان جنگ با اسلامگرایان مسلح در شمال مالی شد، واشنگتن تا پیش از حمایت لجستیکی از این عملیات نظامی، فاکتور سنگینی از هواپیماهای کارگو C- 17 را به فرانسه ارسال کرد که البته 10 روز بعد اعلام شد که هواپیماهای مذکور را به طور رایگان در اختیار پاریس قرار داده است. با این حال یک دیپلمات فرانسوی در این باره گفته است که هیچ سوء تفاهمی میان پاریس و واشنگتن دربارۀ جنگ مالی وجود ندارد و آمریکا همه نوع حمایت لجستیکی از جنگ مالی به عمل می‌آورد. طبق اعلام برخی منابع، آمریکا حتی برابر با 96 میلیون دلار برای آموزش گروه میسما(نیروهای نظامی آفریقای غربی) هزینه کرده است. 
احیای روند مذاکرات صلح محور دیگر مورد بحث میان کری و مقامات فرانسوی است. فرانسه تمایل دارد آمریکا نقش آفرینی بیشتری در مذاکرات میان طرف فلسطینی و اسراییلی داشته باشد و در واقع رأی مثبت فرانسه به ارتقاء جایگاه فلسطین در سازمان ملل پاسخی به اینرسی آمریکا در قبال وضعیت فعلی فعلی بود که اتفاقاً مورد انتقاد واشنگتن و تل آویو قرار گرفت.
کری که آشنایان و دوستان زیادی در فرانسه دارد، باید پیرامون مباحث دیگری همچون تغییرات آب و هوایی، ایجاد منطقۀ آزاد تجاری میان آمریکا و اروپا و همچنین اتحادیه اروپا گفتگو کند.
کشورهای دیگری که مقصد بعدی وزیر خارجۀ جدید آمریکا هستند در اینفوگرافیک ذیل قابل مشاهده است:

4952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =