دوشنبه روز جهانی مهاجرت است. هجدهم دسامبر، به میلیون ها نفر از سراسر دنیا اختصاص داده شده است که کشور خود را به امید زندگی بهتر در کشوری جدید، ترک کرده اند. بررسی پژوهش های دانشگاهی در داخل از کشور نشان می دهد، 20 درصد پزشکان ایرانی در آمریکا مشغول به کار هستند

محمد حسین نجاتی:   در ایران اما مهاجرت یکی از مسایلی است که گرچه از سوی برخی مسئولان نادیده گرفته می شود اما آمار های موجود در پژوهش های دانشگاهی کشور و مراکز بین المللی همچون صندوق بین المللی پول نشان می دهد، مهاجرت در بین ایرانیان جدی است.

 از طرف دیگر گروهی از مسئولان و ناظران اجتماعی در کشور معتقدند، مهاجرت نخبگان دارای جنبه های مثبت و در نوع تاثیر گذاری در کشور است، به طوریکه پیش از این محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبه گان در مجلس هشتم عنوان کرده بود: "ما مباحث مطرح شده درباره میزان متخصصان ایرانی در خارج از کشور را فرار مغزها نمی دانیم. این مهاجرت نخبه گان است. تعدادی از دانشجویان خوب ایرانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند، فرصتهای تحصیل بهتری را در کشورهای دیگر می یابند و برای آن، ممکن است به کشور بازنگردند. البته بسیاری نیز به زودی پس از فارغ التحصیلی به کشور برمی گردند. به طور مثال، شخصا با تعدادی از دانش آموزانی که رتبه های برتر در المپیادهای بین المللی داشته اند، برخورد کرده ام که پس از تحصیل در بهترین دانشگاه های اروپا به ایران بازگشته اند."

مهاجرت نخبگان در ایران از کی شروع شد؟
پس از فرستادن محصلان ایرانی در زمان عباس میر زا به کشورهای غربی برای تحصیل علوم و فنون، از دهه های 1340 و 1350 سیل مهاجرت دانش آموختگان ایرانی به کشورهای پیشرفته آغاز شد . در اوایل دهة 1350 با افزایش ناگهانی قیمت نفت و در نتیجه بالا رفتن رشد تولید ناخالص داخلی ، جریان اعزام دانشجو و خروج ایرانیان از کشور شدت مضاعفی به خود می گیرد . در سال 1356 (حدود 15 ماه قبل از انقلاب اسلامی ) و سالهای 1357 تا 1360 با داغ شدن جریانات سیاسی ایران،تعدادی از کشور خارج شدند که تعداد آنها را حدود 2 میلیون نفر تخمین می زنند و اکثر آنها تحصیلکرده ها، پزشکان و متخصصان بوده ند که ارزش آنها، حدود 400 میلیارد دلار بوده است.


70 درصد مهاجران ایرانی در آمریکا مهاجر ماهر با تحصیلات دانشگاهی هستند
براساس مطالعه کارینگتن و دتراژیاچ دو جمعیت شناس بزرگ آمریکایی تعداد مهاجران ایران به ایالات متحده در سال 1990، 150906 نفر بوده است که از میان آنها 105526 نفر، افراد دارای تحصیلات ،1990دانشگاهی بوده اند. بنابراین ملاحظه می شود که تنها در سال 1990 ، حدود 70 % از مهاجران ایران به ایالات متحده، مهاجرین ماهر با تحصیلات دانشگاهی بوده اند.از طرف دیگر آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می دهد که ایران از لحاظ فرار مغز ها، در میان 61 کشور در حال توسعه، رتبه نخست ر ا دارد.سایر آمار ها هم مهاجرت رو به رشد ایرانیان تحصیل کرده به خارج از کشور در دوره 1973، 1993 را نشان می دهد، به گونه ای که در این دوره به طور میانگین هر سال نزد یک به دوازده هزار نفر نیروی کارشناس از ایران به دیگر کشورها مهاجرت کردند.


20 درصد پزشکان ایرانی در آمریکا مشغول به کار هستند
از طرف دیگر بر اساس مطالعات صورت گرفته از دانشگاه های علوم پزشکی کشور و محققان دانشگاه علوم پزشکی مازنداران به نقل از مجله علمی نامه علوم اجتماعی وابسته به دانشگاه تهران در اواخر دهه 80،حدود پنج هزار پزشک ایرانی در امریکا مشغول به کار بوده اند که حدود چهار هزار نفر از آنان دوره های عمومی پزشکی را در ایران گذرانده اند و برای تخصص به امریکا مهاجرت نمودند .همچنین اخیرا حدود سه هزار پزشک ایرانی برای دور ه های تکمیلی از آمریکا پذیرش گرفتند . یعنی حدود هشت هزار پزشک ایرانی در امریکا به سر می برند و به عبارت روشن تر حدود ٢٠درصد از پزشکان ایرانی در امریکا مشغول به کارند .

 

چرا اساتید و نخبگان ایرانی به فکر مهاجرت می افتند؟
آمار ها چه از منظر داخلی و چه از منظر آمار های بین المللی و خارجی نشان می دهد، فکر مهاجرت در ذهن بسیاری از اساتید و نخبگان ایرانی وجود دارد. بر اساس آخرین پژوهش دانشگاهی معتبر در کشوردر دانشگاه مازندران که در نشریه علمی دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه تهران به تایید و چاپ رسیده است، بیش از 500 استاد دانشگاه در کشور مورد بررسی قرار گرفته اند، که بر اساس آن دلایل موثر در مهاجرت این اساتید به کشور های خارجی و کشش های موجود در کشور های خارجی برای جذب آنها مورد بررسی قرار گرفته است.
در این پژوهش ٢٧ درصد اعضای هیئت علمی به گروه علوم انسانی، ٢٧ درصد علوم کشاورزی، ٢٥درصد فنی و مهندسی و ١٢ درصد مابقی را اعضای هیئت علمی دانشکده علوم پایه شرکت کرده اند که 56 درصد دارای مدرک دکترا، 37 درصد فوق لیسانس بوده اند که از این میان 60 درصد از اعضای هیئت علمی دانش آموخته در داخل کشور و 32.1 درصد دانش آموخته خارج از کشور بودند.

 

بر اساس اطلاعات موجود اعضای هیئت علمی دانشگاه عواملی نظیر عدم توجه اجتماعی به ارزش فعالیت های علمی ( ٩٢ درصد)، نبود تسهیلات لازم برای پژوهش ( ٨٢درصد)، پایین بودن حقوق و دستمزد و احساس وجود تبعیض و نابرابری در جامعه (هرکدام٧٢ درصد)، دسترسی محدود به منابع علمی ( ٦٧ درصد) به ترتیب، اهمیت خیلی زیاد و زیاد در مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور دارند . در حالی که عواملی نظیر وجود فشارهای سیاسی و نبود آزادی ا براز عقیده عوامل مؤثر در مهاجرت نبوده و به زبان آماری معنی دار نیست . به هر حال داده های حاصل از نظرسنجی اهمیت ز یاد اشتیاق به کارهای علمی و پژوهش ی را در نظر اعضای هیئت علمی آشکار می کند.  

در نمودار زیر دلایل مهاجرت اساتید ایرانی از نظر خود آنان و درصد موافق و مخالفت با این دلایل را بخوانید؛

 

کشش امکانات مادی بهتر برای زندگی و ارتقاء رشد علمی و حرفه ای در کشور های خارجی

نتایج  حاصل از این پژوهش نشان می دهد، اعضای هیئت علمی دانشگاه معتقد هستند که عواملی نظیر: امکانات ما دی و رفاهی بهتر برای زندگی ( ٨٨ درصد)، ارتقاء رشد علمی و حرفه ای ( ٨٣ درصد)، وجود فرصت های شغلی بهتر ( ٨٢ درصد)، دسترسی به حقوق و دستمزد بیشتر ( ٨١ درصد)، آسایش روانی و اجتماعی بهتر برای خود و خانواده ( ٧٧ درصد)، علاقه به زندگی در یک جامعه بدون احساس تبعیض ( ٦٨ درصد)، ارتباط بهتر تخصص با نیازهای جامعه خارجی در کشش به مهاجرت خارج کشور ذکر شده « زیاد » و « خیلی زیاد »( ٦٥ درصد) به ترتیب اهمیت است. ولی وجود مؤلفه هایی نظیر جاذبه های بهتر فرهنگی برای زندگی و همچنین رابطه معناداری بین و مهاجرت نخبگان مشاهده نشد.
اساتید بررسی شده در این پژوهش عواملی مانند زندگی در جامعه ای که عدالت اجتماعی در آن وجود داشته باشد، رعایت قانون و دستگیری سریع، مجرمین، احساس امنیت شغلی فردی و اجتماعی، احساس امنیت شغلی در کار و محیط آرام، بی اهمیتی مسؤولان نسبت به حفظ مغزها در داخل کشور، کاهش اعتماد به نفس در داخل کشور، فرصت های تحصیلی و شغلی بهتر برای فرزندان، ارزش اجتماعی افراد متخصص و تحصیل کرده، بوروکراسی دس ت و پاگیر توأم با فقدان امکانات لازم برای زندگی، وجود فضای شایسته سالاری در خارج از کشور، تبلیغات فضای مثبت و اظهار رضایت نخبگانی که از کشور خارج می شوند، به روز بودن امکانات پژوهش، احساس آرامش و امنیت در یک جامعه آزاد را نیز در خروج نخبگان علمی به خارج از کشور دخیل دانستند.
 

 

در نمودار زیر دلایل و کشش های موجود برای مهاجرت اساتید ایرانی به خارج ازکشور را از نظر خود آنان و درصد موافق و مخالفت با این دلایل را بخوانید؛

 

در جدول زیر اثرات منفی  و مثبت مهاجرت نیروی کار را بخوانید؛ (منبع جدول: وزارت کار)

اثرات منفی مهاجرت نیروی کار ماهر اثرات مثبت مهاجرت نیروی کار ماهر
کاهش سرمایه انسانی لازم برای رشدوتوسعه اقتصادی درصورت بازگشت مهاجرین آن ها می توانند باعث افزایش سطح علمی و فنی کشور گردند
اثر منفی بر سرمایه گذاری خارجی به دلیل افزایش ریسک سرمایه گذاری افزایش درآمدهای ارزی کشور در صورت بازگردانیدن
بخشی از درآمدهای ارزی توسط مهاجرین
اثرات منفی بر مدیریتها و فعالیت های گروهی که متخصصان نقش هماهنگی آ نها را برعهده داشته اند کمک به انتقال فن آوری های جدید توسط مهاجرین به کشور.
افزایش نرخ پیری جمعیت کشور گسترش همکاری های علمی و فنی بین کشورهای درحال توسعه و کشورهای توسعه یافته
کاهش بهره هوشی جمعیت کشور کمک به مشارکت بیشتر کشورهای درحال توسعه درتجارت بین المللی خدمات

 

 

23745
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    139 7
    آیا مهاجرت فقط به معنی رفتن از این خاک است؟ آیا افرادی که اینجا مانده اند و کسی اجازه کار جدی به آنها نمی دهد را مهاجر کردگان نمی دانید؟
  • بدون نام SE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    129 2
    فارغ از همه تفاسیر که هر کی یه جوری تفسیرش میکنه به نفع خودش ، یه انسان عاقل صادق منصف ! یه همتی کنه بیاد تک تک این مراکز علمی و دانشگاه های مطرح اروپا و آمریکای شمالی رو مورد مطالعه مصداقی قرار بده ...ببینه چقدر استعداد و پتانسیل علمی ایرانی تو این دانشگاه ها کار میکنه ..... چند درصدشون حاضرند آرامش و ثبات کاری و زندگی و آرامش روانی رو رها کنند و برگردند ؟؟؟؟ ما تو دانشگاه سلطنتی " کی تی اچ " سوئد که از مطرح ترین های اروپا تو زمینه فنی مهندسی و علوم پایه هست تحصیل میکنیم .... تعداد متخصص های جوان ایرونی واقعا عجیب ه ؟ بخدا تو این ۵ ۶ سالی که ما اینجا هستیم ۲ یا ۳ مورد بیشتر برنگشتند ایران !
    • خودم IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      1 35
      پنج شش سال یا شصت و پنج سال؟
    • فریبرز IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
      29 1
      چندسال پیش یه پژوهش در مورد مواد مرکب در KTH ارئه دادم، دانشگاه بسیار بسیار خوب و زیبائیه. لازم به ذکره که تمامی هم دوره های کارشناسی بنده تو دانشگاه شریف، ورودی 76، در حال حاضر در ایران نیستند و البته هر کس دیگه ای رو هم از اون موقع تو دانشگاه میشناسم الان تو ایران نیست. خیلی هاشون الان فوق تخصص و پروفسور هستند و بسیار تأثیرگذار.
  • هادی IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    75 2
    پسر دایی ما هم همین دو سه روز پیش رفت
    • بدون نام US ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      43 20
      آفرین به تو!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    84 7
    واقعا سطح امکانات رفاهی و پژوهشی که در دانشگاه های امریکای شمالی، و تا حدی استرالیا و اروپا، در اختیار پژوهشگران و دانشگاهیان گذاشته میشه به هیچ عنوان قابل مقایسه با ایران نیست. در ایران کمترین امیدی به اینده واسه این قشر وجود نداره. من کسانی رو میشناسم که در ایران استاد دانشگاه بودن ولی حاضر شدن برن امریکا و دوباره دوره دکترا رو بگذرونن تا از شرایط مناسب اونجا بهره مند بشن. من خودم دانشجوی سال دوم دکترا هستم ولی دارم واسه رفتن برنامه ریزی میکنم چون دیگه تحمل تبعیض ها و بی عدالتی ها و دردسرهای تحصیل در ایران رو ندارم. در این دو سالی که دارم دکترا میخونم اندازه 20 سال اذیت شدم. هیچ امکاناتی نیست. واقعا کلافه شدم
  • مهدی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    84 1
    این که الان دغدغه و هدف نهایی درصد زیادی از دانشجوها رفتن شده توش هیچ شکی نیست. من خودم از طرفدارای موندن و کار کردن و ساختن ایران بودم ولی به یه جایی رسیدم که با5 سال سابقه کار و مدرک ارشد و 27 سال سن مجبور شم همه چیمو بی خیال شم و تا 2 هفته دیگه برم. وجود تبعیض و دروغ و لازمه ی داشتن اینا واه رشد اصلی ترین دلیلمه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    71 12
    لطفا آمارتون 2012 باشه وقتی دانشجویان روزانه با یه مبلغ خیلی کم می تونن هزینه تحصیلشون رو به دولت پس بدن، وقتی با 15 میلیون هزینه مجوز خروج دانشجویان پسر جهت تحصیلات تکمیلی داده میشه و طرف باید از ترس سربازی تو سن 30 سالگی ، تو یه مملکت دیگه بمونه.وقتی تو خبر ها میشنوی به یه پژوهشگر 300000 تومن بابت تلاشش هدیه میدن که باهاش میشه 300 تا نون سنگک خرید. وقتی میری سر کار انقدر قانون کار و تامین اجتماعی عالیه که شما با 400 تومن استخدام میشی در صورتی که یه دانشجو داره، ماهی 3000 دلار بابت تحصیل از دولت کشور خارجی پول میگیره . کی حاضره برگرده؟ فقط یک سری بر میگردن که تو روابط اجتماعی مشکل پیدا میکنن، و بقیه بر نخواهند گشت. میدونین نتیجه اش چه خواهد شد ،در دراز مدت نسل فرهیخته از بین خواهد رفت
  • ارسلان IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    31 1
    خواهش میکنم به نمودار دوم یه نگاهی بکنین قسمت جاذبه های فرهنگی برای زندگی 86 درصد موافقان خیلی پایین نیست و 14 درصد مخالفان هم از 40 درصد بالاتره بعد تازه معنی دار هم نشده خبر انلاین دمت گرم بابا....
    • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      4 18
      ببین رفیق ربطی یه خبرآنلاین نداره هاا... چون تحقیق دانشگاهی به این نتیجه رسیده...
  • فرهاد AU ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    66 0
    2 سال پبش وقتی اومدم استرالیا، و در یک شرکت مشغول شدم بعد از مدتی 2 تا ایرانی دیگه توی شرکتمان دیدم که 10 سال و 20 سال بودند که استرالیا بودند. من سومی ایرانی شرکت بودم. الان که این رو مینویسم 13 ایرانی در شرکت ما مشغول کارند. تصورش رو بکنید ظرف 2 سال 10 نفر جدید اومدند. این فقط در شرکت ما است.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    26 1
    مهاجرت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زندگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رفاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آرامش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهناز IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    16 12
    نمیدونم من خودم ارشد مهندسی دارم خیلی دودلم که برم دکترا بخونم تو خارج یانه دوری از خانواده و دست کشیدن از گذشته و از ایران واقعا سخته ارزومه که بمونمو واسه کشورم کاری کنم ولی نمیشه
  • بدون نام EU ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    41 1
    دوشواری!؟ کدام دوشواری؟ شما به من نشان بده!!
  • انسانم آرزوست IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    4 15
    به عنوان یک استاد دانشگاه که قصد مهاجرت دارم؛ گزارش شما به نظرم کاملا غیر واقعی آمد. نوعی تفسیر دروغ داشت، هرچند بحثی درباره صحت آماری گزارش ندارم؛ اما به جد معتقدم که تفسیرتان از داده ها کاملا اشتباه است. توجه کنید که مثلا در علوم انسانی عده زیادی مهاجرت می کنند که در یک دانشگاه خارجی درباره ایران پژوهش کنند. این دردناک است؛ واقعا دردناک است. بدرد مهارجت اینجاست که خودش را نشان می دهد.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    32 5
    من پزشک هستم و در سال 85 از یکی از دانشگاه های پایتخت فارغ التحصیل شدم. کلاس درس ما حدود 100 نفر دانشجو داشت. بنده و همسرم همکلاسی بودیم و بعد از پایان تحصیل تفریبا با تمامی همکلاسی ها ارتباط داریم. از اون 100 نفر الان چیزی حدود65 نفر از ایران رفته اند و 5-6 نفر پزشک خانواده هستند 20 نفر دنبال تخصص رفتن بقیه هم پزشکی شغل فرعیشونه.
    • بدون نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
      36 1
      من پزشک هستم سال81 فارغ التحصیل شدم استخدام یکی از بزرگترین دانشگاههای علوم پزشکی کشور هستم ماهی 630 هزارتومان حقوق به من می دهند یعنی 700 هزار تومان است که هفتاد هزارتومانش هم مالیات کم می شود خالص 630 دستم را می گیرد تقریباً همه اش را قسط می دهم و با بدبختی با پول یارانه ها زندگی می کردیم که در این تغییرات اخیر قیمتها واقعاً سخت شده همه چیز برام الان دو سه ماه هست که ده یازده روز آخر ماه صد یا دویست هزار تومان از این و اون قرض می کنیم تا بگذره سال 81 که تازه فارغ التحصیل و سرباز شده بودم پسرعموم خیلی تلاش کرد که من رو با خودش به سوئد ببره ولی من بهش گفتم من با پول این مردم پزشک شدم باید بمونم براشون کار کنم الان مث س.... پشیمونم که نرفتم
  • عاقل IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    4 21
    خبرآنلاین محترم لطفا به کلاسهای زبانی که مثل قارچ سر هر کوچه روییده و بچه های بیگناه مردم را زبان یاد می ده و میلیادر شدن این کلاسها بدان که خبرت خیلی کم داره یعنی سیل مردم چاری شده و شما وامثال شما را که سیل داره می بره می گویید نم نم داره باران می آد رفتار شما عجیب نیست ؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    22 3
    با توجه به اینکه بزرگان میفرمایند این پدیده وجود ندارد ما نیز تائید باید کنیم که وجود ندارد.
  • بدون نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    10 3
    وضعیت موجود بر اساس کدخدامنشی است و حضور نخبه و دانشمند و تحلیلگر آماری و امثال آن معنی ندارد. و یک توجیه وجود دارد و ان هم اینکه این افراد برای کسب دانش و اینکه باید تا ثریا رفت خارج میشوند و وقتی هم کشف و اختراع کنند و دانش دشمنان زیاد شد ما هم افتخار میکنیم که کاشف ایرانی بوده.
  • بدون نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    21 0
    من موندم چرا وزیر علوم ما که باید در وزارتخانه تحت مدیریت اش فرار مغز ها رو کنترل کنه میاد و تکذیب می کنهه عجییییبه
  • زهرا IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    18 1
    همین میشه که امار تولید علم تو مملکت ما روز به روز میاد پایین
  • توحید IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    9 7
    همه اینها راهیه برای اینکه ما نتونیم از منابعی که تو کشور خودمون داریم استفاده کنیم. جوانان و نخبگان ایرانی بدانید که مهاجرت پاک کردن صورت مسئله است. مسئله این است که ما همت نداریم ازجمله خودم که فکر مهاجرت یک لحظه هم از ذهنم خارج نمیشه. ما امید نداریم چون میدونیم با این طرز تفکر الانمون هیچ وقت به جایگاهی در کشور دست پیدا نمی کنیم که بخواهیم اصلاح رو شروع کنیم. پس تا وقتی ایران سرشار از منابع و نفت است نباید انتظار پیشرفت رو داشت. فقط باید آرزو کنیم که نفت ما تموم بشه تا کشورهای توسعه یافته دست از سر ملت ما بردارن. اگر می بینید که کشوری به اندازه شابدلعظیم ما 50 سال از کل ایران جلوتره چون داره مدیرشو تو دانشگاه خودش تربیت میکنه و نیروی متخصص رو از کشورهای جهان سوم تامین میکنه.
  • توحید IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    22 2
    ادامه ی نظر قبل.... من خودم فوق لیسانس برق مخابرات دارم و الان کاملا به پوچی رسیدم چون با امکانات داخلی هیچ وقت به آرزوهام نمیرسم. حتی فعالیتم در مورد آزادسازی مجوزی که در کل دنیا آزاده بی نتیجه موند. رسما ما رو بیرون می کنن و امیدوار هستند که برگردیم. ما میدونیم که برای بیگاری خارج میریم ولی باز هم این کار رو می کنیم. چون میدونیم بیگاری بهتر از بیکاریه. چرا مدیرای ما رو اپلای نمیکنن برای خارج کشور؟ چرا رشته اول مهندسی ما برقه؟ چرا دوره های تخصصی پرزیدنتی نداریم تا رئیس جمهور پرورش بدیم؟ چرا چیت سازی ری رو تعطیل می کنیم و جاش هایپرسان می سازیم؟ چرا نمی ایستیم و آستین همت رو برای خودمون بالا نمیزنیم؟ چرا به اصطلاح میخواهیم تو خونه پدر خوش بگذرونیم و خونه شوهر کار کنیم؟ چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟