در میان تولیدات سینمایی تنها چهار فیلم سینمایی با موضوع واقعه عاشورا ساخته شده‌اند که «روز رستاخیز» احمدرضا درویش نیز هنوز کامل نشده و مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد.

الهام نداف: سینمای ایران در عرصه طرح مفاهیم عاشورایی بضاعت چندانی ندارد. اگر به تولیدات این حوزه طی 30 سال گذشته نگاه کنیم، تنها به چهار فیلم عاشورایی می‌رسیم که یکی از این چهار فیلم نیز همچنان آماده نمایش نیست.
 
اولین فیلمی که درباره واقعه عاشورا ساخته شد، چهار سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود. فریبرز صالح با ساخت «سفیر» فیلمی در ارتباط با قیس ابن مسهر ساخت که نماینده امام حسین(ع) است و با نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می رود ولی در راه به دست راهداران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان افکنده می شود. قیس پیش از دستگیری، نامه را از بین می‌برد و در زندان، زندانیان را بر ضد زندانبان‌ها می‌شوراند. حسین ابن نمیر، فرمانده راهداران، قیس را به زندان ابن زیاد در کوفه، منتقل می‌کند. ابن زیاد به پیشنهاد مشاورش، خالد، از قیس می‌خواهد که در مسجد سخنرانی کند و به دروغ به مردم بگوید که امام قصد بیعت با یزید را دارد. قیس می‌پذیرد اما در روز موعود علیه یزید سخنرانی می‌کند. ابن زیاد، که به خشم آمده، او را از فراز ارک به زیر می‌اندازد.
 
«روز واقعه» شهرام اسدی با فیلمنامه دقیق و مثال زدنی بهرام بیضایی یکی از ماندگارترین و قابل دفاع‌ترین آثاری است که واقعه عاشورا را به تصویر کشیده است. بخش قابل توجه این موفقیت مدیون نوشته بهرام بیضایی است.
 
«عصر روز دهم» نیز که قرار بود به کارگردانی مرحوم رسول ملاقلی‌پور به سرانجام برسد، به مجتبی راعی سپرده شد. این فیلم البته به صورت مستقیم به واقعه عاشورا نمی‌پردازد، اما در نوع خودش فیلم قابل توجهی است.
 
«روز رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش هم از معدود فیلم‌هایی است که راوی واقعه کربلاست. این اما هنوز آماده نشده و مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد. 
 
 فیلم‌های عاشورایی سینمای ایران
 
نام فیلم
کارگردان
بازیگران
خلاصه داستان
سال ساخت
سفیر
فریبز صالح‌اعلا
فرامرز قریبیان، عزت‌الله مقبلی، جلال پشواییان، کاظم افرندنیا، کیومرث ملک‌مطیعی، هوشنگ دیباییان
قیس ابن مسهر، نمایندة امام، با نامه‌ای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه می‌رود. در راه به دست راهداران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان افکنده می‌شود. قیس پیش از دستگیری نامه را از بین می‌برد و در زندان زندانیان را بر ضد زندانبان‌ها می‌شوراند.
1361
روز واقعه
شهرام اسدی
علیرضا شجاع نوری، لادن مستوفی، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، محمدعلی کشاورز، سعید نیکپور، ژاله علو، حمیده خیرآبادی، عنایت بخشی، سیامک اطلسی، حسن میرباقری، سروش خلیلی
عبدالله جوانی نصرانی که تازه اسلام آورده است، در جریان عروسی خود با راحله دختر زید ندائی می شنود که او را به یاری فرا می خواند. عبدالله به دنبال این ندا بیابان به بیابان و واحه به واحه تا کربلا می تازد و سرانجام به کربلا می‌رسد که عصر روز عاشورا است زمانی که حقیقت را در زنجیر پاره پاره بر خاک حقیقت را بر سر نیزه می‌بیند
1373
عصر روز دهم
مجتبی راعی
هانیه توسلی، احمد مهرانفر، صغری عبیسی، سلیمه رنگزن، زهره حمیدی
دکتر مریم شیرازی با گروهی از پزشکان هلال احمر برای کمک به مردم عراق عازم این کشور می‌شود و تصمیم به جستجو برای یافتن خواهر گمشده‌اش می‌گیرد.
1387
روز رستاخیز
احمدرضا درویش
پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، انوشیروان ارجمند، علی جاویدفر، انوش معظمی، حمید جدیدی و میرطاهر مظلومی، مهتاب کرامتی، شقایق فراهانی، لیلا بلوکات و زهره حمیدی
داستان روز رستاخیز درباره واقعه عاشوراست که با همراهی بکیر(فرزند حر ابن یزید ریاحی) به قیام امام حسین (ع) و متن حوادث واقعه عاشورا می‌پردازد. این فیلم مقطع زمانی مرگ معاویه تا قیام امام حسین (ع) و شهادت آن حضرت را در بر می‌گیرد.
1388
 
 57246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    1 2
    یک سری به این سایت بزنید (سایت فیلم روز رستاخیزه) http://www.hewhosaidno.net
    • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
      1 1
      توی سایت بازیگرهای دیگه ای هم برای فیلم روز رستاخیز زده مثل اقای عزت الله انتظامی و...