قبل از این‌که وارد تکیه شوی اصلا فکرش را هم نمی‌کنی که با چنین مجموعه‌ای از محصولات عاشورایی مواجه شوی.

به گزارش خبرآنلاین، تکیه داخل حیات یک ساختمانی قدیمی است، نزدیک سینما فلسطین، جایی که جوانان هنرمند دانشکده‌های هنری تهران دور هم جمع می‌شوند.
 

سال ۱۳۷۴ سال تولد هیات این جوان‌هاست، زمانی که جمعی از دانشجویان داشگاه هنر تهران دور هم جمع شدند و هیاتی را با نام محبین اهل بیت (ع) راه انداختند. حالا ۷ سال از آن زمان می‌گذرد و دانشجویان و فارغ التحصیلان سایر دانشکده‌های هنری هم به این هیات آمده‌اند.
 

نگاه هنری بچه‌های این هیات در کنار شناختشان از اقتضائات جوانی، وسایل مورد نیاز جوانان و همچنین آثار هنری مرتبط با واقعه عاشورا باعث شده تا آن‌ها بتوانند محصولات مورد نیاز جوانان و هیات‌های مذهبی را طراحی و منتشر سازند.
 

تک‌پوش، سربند، مچ‌بند، پیکسل، شال، مانتو، روسری، کتیبه، ظروف یکبار مصرف، سفره و... بخشی از محصولاتی است که از سوی این جوانان طراحی و تولید شده است.
در طراحی تمامی این وسایل سعی شده تا اول نگاه هنری وجود داشته باشد و از دامن زدن به خرافاتی که مورد نکوهش و نقد علمی قرار گرفته پرهیز گردد. دومین نکته در طراحی این مجموعه به شناخت هنری این جوان‌ها باز می‌گردد. با نگاهی به محصولات طراحی شده می‌توان دریافت که طراحان هم شناخت مناسبی از هنر روز دارند و هم سیر تحول هنری دینی را در حوزه‌های مختلف، نقاشی، معماری، خوشنویسی، شعر و... می‌شناسند.
 

از سوی دیگر نگاهی گذرا به سرگذشت هنر در این دیار نشان می‌دهد، که هر جا هنرمندان با نگاهی هنری و اعتقادی قلبی به سمت تولید آثاری با موضوعات دینی و آئینی رفته‌اند، نتیجه مثبت بوده‌است.
 

بسیاری از کالاهای این مجموعه اگرچه زیبا و جوان پسند طراحی شده‌اند، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند، دلیل آن هم به حمایت نشدن از سوی ارگان‌های دولتی باز می‌گردد. در واقع طراحی و ساخت ‌آن‌ها ریشه در دغدغه‌های هنری و دینی جوانانی دارد که در این حوزه تحصیل کرده‌اند و از زمینه‌های فرهنگی جامعه و باورهای دینی آن شناخت دارند.

 

در حال حاضر هیات محبین اهل بیت(ع) 8 گارگروه ( پارچه و لباس، صنایع دستی، هنر مفهومی،تصویرسازی، فضا سازی، عکس، گرافیک و گرافیک متحرک ) دارد که در زمینه تولیدات هنری در حوزه دین فعالیت می‌کنند.
۵۷۵۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    2 2
    کارای مذهبی دوستان اهل هنر خیلی قشنگه و جلوه جدیدی تو این چند سال ایجاد کرده ولی چیزی که آدمو نگران میکنه تجاری شدن و صرف کاسبی شدن این هنره که تازگیا بروز زیادی داشته "ایکاش سعی کنیم همه چیزو دستمایه پول و قدرت نکنیم"