نزدیک به شش دهه پیش نخستین بشقاب پرنده دنیا را نه مریخی‌ها که زمینی‌ها به پرواز درآوردند، برنامه‌ای پر رمز و راز موسوم به آوروکار که با وجود تمام شایعاتی که پیرامونش وجود داشت چندان موفقیت‌آمیز نبود.

محمدحسین جهان‌پناه: ایده طراحی عملی بشقاب‌پرنده‌ها خیلی قبل‌تر از پرده‌های سینما در اواسط دهه 1930/1310 در دانشگاه میامی اوهایو پیدا شد، البته تنها در حد آزمایش نظریه‌ای در باب ساختن هواپیماهایی که می‌توانند بدون بال هم پرواز کنند. ظاهراً این آلمان‌ها بودند که در چارچوب برنامه‌هایی موسوم به وریل و هونبو در فاصله 1939/1318 تا 1945/1324 به سفارش مستقیم واحد تحقیقات تکنولوژی اس.اس روی طراحی بشقاب‌پرنده‌های واقعی کار کردند. البته راست و دروغ این حرف حتی تا همین امروز هم معلوم نیست چرا که پس از پایان جنگ جز یک آلبوم عکس مجهول‌الهویه پر از تصاویر بی‌کیفیت و غیر قابل تایید، هیچ چیز دیگری پیدا نشد.
در مارس 1956/اسفند 1334 ماهنامه مکانیک‌ایلاستریتد مقاله‌ای را به چاپ رساند با عنوان «بشقاب‌پرنده‌ها چگونه کار می‌کنند» که این‌طور شروع می‌شد: «اگر تا به امروز بشقاب‌پرنده‌ای ندیده‌اید، حتماً به‌زودی خواهید دید.» این گزارش با نیم‌نگاهی به برنامه شرکت کانادایی آورو در اواسط دهه 1950/1330 نگاشته شده بود.
شرکت آورو در آن سال‌ها درگیر برنامه‌ای بود موسوم به آوروکار (Avrocar) یا VZ-9 بود که توان حمل دو سرنشین را در دو کابین مجزای خود داشت. این بشقاب‌پرنده 5.4 متر قطر داشت و می‌توانست به صورت عمودی از زمین برخیزد. آورو برای به پرواز در آوردن این بشقاب‌پرنده از سه موتور توربوجت پنهان شده داخل بدنه کمک گرفته بود که هر سه به فن بزرگی در میان بدنه این ماشین پرنده متصل بودند. در آن زمان باور عمومی بر این بود که با هدایت نیروی رانش تولیدی این موتورها و به چرخش در آوردن فن بزرگ میان بدنه، می‌توان فشار هوای کافی برای شناور کردن بشقاب پرنده را در ارتفاع چند متری و سپس شتاب دادن به آن برای رسیدن به سرعت و ارتفاع بالا فراهم کرد.
اما حقایق با تصورات فاصله بسیاری داشت، بشقاب‌پرنده‌ها ثبات کافی برای پرواز را نداشتند. آوروکار در ارتفاع کمتر از یک متر، وارد حرکت دورانی کنترل‌ناپذیری می‌شد که عملاً شرایط پروازی هواپیما را بی‌ثبات می‌کرد. مطالعات بیشتر نشان داد برخلاف تصورات این بشقاب پرنده نمی‌تواند با سرعت صوت پرواز کند و شکل دوار آن هم تأثیری در پنهان ماندن آن از دید رادار ندارد. در عین حال نبود کامپیوتر موجب شده بود تا خلبان ناچار باشد هر کدام از سه موتور بشقاب‌پرنده را به صورت جدا کنترل کند، موضوعی که حتی با وجود دو خلبان همچنان مشکل مهمی به شمار می‌رفت. برنامه آوروکار در نهایت به علت عدم برآورده کردن انتظارات کنار گذاشته شد، اما تجربیات این برنامه نقش مهمی در مسیر گسترش هواپیماهای عمود پرواز ایفا کرد.
5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Aras A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    86 18
    كلا بشقاب پرنده و موشك و ماهواره و هر چيز عجيب و غريبي كه وجود داره مال آمريكا و شوروي يا همون روسيه هستش و از فضا نيومده كه بعضيا رو جو ميگيره و ميگن موجود فضايييييييييي
    • امیر EU ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
      40 1
      قبل از شوروی و آمریکا این هیتلر بود که داشت بشقاب پرنده رو می ساخت
    • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      10 7
      پشقاب پرنده رو هیچکدومشون موفق نمیشدند بسازند و نخواهند شد. نه قبل از پیشرفت علم فیزیک و پیدا شدن تکنیک ها ضد جاذبه. وگرنه اگر بخواهید با قوانین آیرو دینامیک سفینه پرنده بسازید، نیاز به طرحی دارید که اصلا شبیه پشقاب نخواهد شد.
  • mazarea US ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    39 2
    به نظر من اگه جلوی المان رو تو جنگ جهانی نمیگرفتن الان خیلی چیزهای واقعا عجیبتر وجود داشت که البته اصلا برای بشریت مفید نبود اما سطح بالایی از پشرقت رو داشت از بمب اتم که طرحشو از المانها دزدیدن تا طرح تانکهای مخوف المانها و رادارهای اون زمان و... تحقیق کنید تا باورکنید
    • بدون نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
      19 9
      خوب شد هیتلر خونخوار شکست خورد. چون ایدئولوژی که با خون ریختن میخواد به هدفش برسه، به درد لای جرز دیوار میخوره.
  • علیا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    25 1
    تکنولوژی هایی که هنوز زمان افشا شدنشون نرسیده.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    10 23
    معلومه تقلبیند چون تا از اول چش باز کردیم شکل و ترکیب این بشقاب پرنده ها یکی بود و چرا تا بحال ی بشقاب پرنده تو ایران و سایر کشور های آسیایی دیده نمیشه و همیشه در آمریکا و کشور های اروپایی دیده میشه؟ کار کار خود آمریکاست شک نداشته باشید!
    • سنتیل پرایم A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      0 0
      در پاسخ به این جواب شما باید بگم که توی ایرانم بشقاب پرنده خیلی دیده شده برای مثال بشقاب پرنده ی دیده شده توی بوشهر که اصلا زمینی نبود کاملا فضایی بود ،آمریکا با کل تکنولوژی خودش هم نمی تونست چنین بشقاب پرنده ای بسازه !بشقاب پرنده هایی که توی زمین ساخته می شن اکثرا با موتور جت کار می کنند موتور جت اصولا به خاطر سیکل کاری که داره دائما با هوای جو در ارتباطه پس در نتیجه در حین کار صدای بلندی ایجاد می کنه ،بشقاب پرنده هایی که توی ایران دیده شدن توی ارتفاع خیلی پایینی دیده شدن که اگر موتور جت داشتن صداشون خیلی راحت شنیده می شد . اما من توی کلیپ بوشهر دیدم به غیر از اون بشقاب پرنده هایی که رد میشن خیلی بی سرو صدا توی جو لای ابر ها توی اون فشار هوا بدون ایجاد هیچ گونه سر و صدایی سر می خورن!
  • علیرضا US ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    16 5
    برخلاف چیزی که فکر میکنیم واقعا قدرت تخیل انسانهای قدیم زیاد نبوده و خیلی چیزایی که میشنویم واقعی هستن ، من حتم دارم که موجودات فضایی وجود دارن. چون ما و زمین نسبت به سایر کرات و کهکشان ها جوان هستیم و مطمئنا نسلهایی بسیار قدیمی تر و پیشرفته تر از ما هم وجود دارند.
  • آرش IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    19 4
    کار ما هم اینه که با حداقل دانش و سواد وحداکثر ادعا درمورد اختراعات کشورهای پیشرفته اظهار فضل بکنیم.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    11 4
    به نظر من خيلي ها مجبور نيستن الكي نظر بدن.