گرانی خودرو، سود واردات خودروهایی که با ارز دولتی وارد می شوند را نیز افزایش داده است.

علی پاکزاد: نگاهی به ارقام مندرج در جدول خودروهای وارداتی به کشور که توسط گمرک منتشر شده شامل خودروهایی است که با قیمتی زیر 14 هزار دلار به کشور وارد شده اند، البته این خودروها در حال حاضر با قیمت هایی بین 46 تا 76 میلیون تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد.
نکته قابل توجه اینکه در این فهرست دو دستگاه تویوتاپرادو با قیمتی حدود 12 هزار دلار به ثبت رسیده که البته با قیمت عمده پرادوهای وارداتی به کشور فاصله ای حدود 22 هزار دلاری دارد (متوسط قیمت واردات هر دستگاه پرادو به کشور حدود 32 هزار دلار بوده است است)، البته حتی خودرویی 32 هزار دلاری زمانی که با قیمتی حدود 155 میلیون تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد با احتساب نرخ ارز دولتی قیمتی معادل 39 میلیون تومان خواهد داشت که بعد از پرداخت انواع عوارض و هزینه های مترتب قانونی تا مرحله پلاک کردن در نهایت قیمت تمام شده آن به 70 میلیون تومان رسیده و سودی معادل 70 میلیون تومان برای وارد کننده در پی خواهد داشت.
از این یک مورد خاص که عبور کنیم متوسط سود واردات خودروهای ارزان قیمت با احتساب ارز رسمی که در آمار گمرک درج شده، به طور متوسط سودی معادل 32 میلیون تومان به ازای هر دستگاه برای وارد کنندگان به همراه داشته است.
یعنی واردات 206 دستگاه خودروی ام جی 550 که در چین تولید می شود به رقمی معادل 7 میلیارد تومان می رسد.

 

مقایسه قیمت واردات و فروش ارزان ترین خودروهای وارداتی شهریورماه سال 1391
کشور مبداء نام خودرو تعداد قیمت محموله قیمت هر دستگاه  میزان عوارض و تعرفه پرداختی به دولت (میلیون تومان) قیمت تمام شده برای وارد کننده (میلیون تومان) قیمت بازار (میلیون تومان) سود هر دستگاه
میلیون تومان هزار دلار میلیون تومان دلار میلیون تومان درصد
امارات  رنوکارکولیوس مدل 2012 1 16.6 13.5 16.6 13550 18 35 74 39 % 112
امارات  رنوفلوئنس ساخت 2011 مدل 2012 20 324.1 264.4 16.2 13220 18 34 60 26 % 76
امارات  تویوتا کرولا XLI مدل 2012 63 966.8 788.5 15.3 12516 17 32 62 30 % 93
امارات  رنو کولیوس مدل 2012 15 226.2 184.5 15.1 12303 17 32 74 42 % 134
امارات  هیوندا i30 مدل 2012 1 15.1 12.3 15.1 12298 17 32 75 43 % 137
امارات  رنوفلوئنس ساخت 2011 مدل 2012 10 149.3 121.7 14.9 12175 16 31 60 29 % 92
امارات  تویوتاپرادوVXLمدل 2012 2 29.3 23.9 14.7 11951 16 31 155 124 % 404
امارات  کیاسراتو مدل 2012 1 14.5 11.8 14.5 11809 16 30 74 44 % 144
امارات  کیاسراتو حجم موتور 2000CC 1 14.5 11.8 14.5 11809 16 30 74 44 % 144
کره وامارات  کیاسراتو 1600CC مدل 2012 32 461.4 376.4 14.4 11767 16 30 46 16 % 52
چین  الفارومئومیتو مدل 2012 14 192.1 156.7 13.7 11191 15 29 60 31 % 108
امارات  کیا سراتوکوپه مدل 2012 3 41.1 33.5 13.7 11182 15 29 58 29 % 102
امارات  تویوتایاریس هاچ بک مدل 2012 1 12.0 9.8 12.0 9761 13 25 48 23 % 91
امارات  تویوتایاریس مدل 2012 1 10.8 8.8 10.8 8792 12 23 46 23 % 103
امارات  تویوتایاریس مدل 2012 4 43.0 35.1 10.8 8774 12 23 46 23 % 104
چابهار  ام جی هاچ بک 550 1800CC  206 2034.7 1659.6 9.5 7717 10 20 56 36 % 182
                                              منبع: گمرک ایران، سایت پدال        

/22231
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    220 9
    واردات خودرو به خاطر انواع و اقسام تعرفه و عوارض غير شفاف و در واقع سازمان هاي نظارتي بود نبودشون فرقي نداره و در واقع بازار خودرو به حال خودش رها شده
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    164 1
    این واردات و سودهای کلان رو فقط یه قشر خاص که سرمایه های کلانی دارند انجام دهند این دلالی ها و بی عدالتی ها در درآمد اقتصاد کشور رو نابود کرده
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    حالا که دلار رشد سه برابری داشته حداقل عوارض و گمرکی رو کاهش بدن تا مردم بتونن خودرو رو ارزون تر خریداری کنن. تا وقتی رقابت در بازار نباشه وضعیت کیفیت و قیمت بهبود پیدا نمی کنه.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    9 13
    سود ناشی از وازدات خودرو طبق اون چیزی که من تو همین سایت خوندم فقط بخاطر واردات خودرو با دلار مرج و محاسبه قیمت آن در کشور با دلار بازار آزاد است
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    46 2
    الان کرمان موتور هم که لیفان را ثبت نام مینماید ودر نهایت قیمت خودرو حدود 28500000 ریال میشد این ماشین چینی مونتاژی را 3720000 قیمت گذاری نموده .و ما که در شهریور ماه 14000000 پیش پرداخت دادهایم ومیبایست 12500000 ریال دیگر می پرداختیم باید 21000000 بپردازیم .و متاسفانه هیچ گوش شنوایی نیست . یک بازنشسته .
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    27 2
    آخه آدم به كي بگه تويوتا ياريس 9 ميليون اونوقت پرايد 12 ميليون مي خوام با سر برم توي ديوار
  • مهران IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    80 3
    اقتصاد مریض یعنی این رانتخواری یعنی این سوءاستفاده از مقام ومنسب یعنی این مگه خدا به دادمان برسد چون کسی جوابگو نیست کاش میگفتید چه کسانی وارد کننده این خودروها هستند تا مردم بدانند
  • سحر IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    66 8
    مملکتیه ،‌نه خودش خودرو داره که دست مشتری بده نه میزاره خودرو وارد کنیم ،‌ این تعرفه ها رو که بردارند
  • محسن IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    27 1
    واسه خودم و کشورم متاسفم با این وضع اقتصادی و ای اقتصاد گردانان
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    16 1
    چرا صنایع داخلی خودروسازی که توان خاصی در بهبود عملکرد و کیفیت و قیمت ندارند را تعطیل نمیکنید و بیکاران ان به تجارت و بازاریابی خودروهای وارداتی تبدیل شوند؟ و حداقل بزرگان کمی از سهم مالیات و عوارض خود از تولیدات این صنایع بکاهند.
  • younes IQ ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    27 1
    الان برو سلیمانیه نگاه کن ببین مستخدم اداره جاتشون کمتر از سوناتا سوار نمیشه ولی ما چی؟؟؟؟؟وقتی تولید کننده های خودرو ایران بعد از این همه سال فقط مونتاژ کردن یاد گرفتن نه تولید کردن وضعیت ما بهتر این نمیشه که الان یک پژو405 طرح 1988 فراسنه تو ایران باید بشه 18000000 تومان و تا پارسال با دلار 1200 تومن ما باید برای این خودرو مدل 1988 فرانسه 13000 دلار پرداخت میکردیم و مردم عراق این خودرو رو 7000 دلار میخریدن چرا ؟؟؟؟ و سود 2 برابر فروختن این ماشین (سالهای قبل ) به مردم ایران -جیب کی میرفت ؟ که الان مدیران ایران خودرو میگن ماداریم ضرر میکنیم . و خودرو رو میدن به دلال نه مشتری!!!!!! قابل توجه خدمت گذاران مردم
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    22 0
    سی سال با مشکلات و بد بختی کارمندی و معلمی کن اونوقت 14 میلیون تومان بهت پاداش میدن /که کفاف کفن و دفن یه آدم 50 ساله میشه / یعنی بریم بمیریم بهتره
  • بدون نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    24 0
    من یه ال 90 مدل 87 دارن الان 15 میلیونه.تصور کنید من با این قیمت می تونم یه پرادو صفر سوارشم. چه کسی می تونه روی یه ماشین 404 درصد سود کنه و به هیچ کس هم جواب نده.بدبخت ما ملت که با هزار زور یه پول جور می کنیم تا بی کیفیت ترین ماشینهای دنیا رو با بیشترین قیمتهای دنیا سوار شیم .
  • حسن IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    27 0
    هر چی فکر می کنم نمی فهمم چرا باید بابت خودرویی که تا لب مرز میاد 15 میلیون من 74 میلیون بدم؟ واگه این خودرو لب مرز 15 میلیون میاد چرا من بابت یه ماشینی مثل پراید باید 13 میلیون بدم؟ این عدالته؟
  • رضا IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    7 23
    با سلام میبایست از تمامی خودروهایی که قیمتشان بالای 40 میلیون تومان است به صورت سالانه عوارض 20 برابر خودروهای دیگر گرفته شود تا شاید یک کمی عدالت برقرار شود.
  • خوب بد زشت IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    26 1
    نميشه ما ماشينامونو صادر كنيم خارج بعد از اونطرف ماشيناي بي كيفيت خارجي رو كه قيمتشون هم كمتر از ماشيناي ماست رو وارد كنيم ؟! مطمئنا سود ميكنيم چو قيمت ماشيناي ما گرونتر از خارجيها است !
  • سین الف US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    6 17
    دوستان عزیز مشکل فقط به خاطر پایین اومدن ارزش ریال هستش. چرا دقت نمی کنید. پرایدی که شما قیمت میدید 14 میلیون با نرخ بازار دلار (نرخ واقعی دلار) در میاد 4000 دلار . پس اضافه داری پرداخت نمیکنی . بله درسته ریال بی ارزش شده . حالا شما تا فردا بگو سوناتا اونور مرز 30 میلیون اینور مرز 100 میلیون. حتی اگه گمرکی رو هم بردارن و شما به قیمت اونور مرز بری خودرو رو بخری باید به نرخ ارز واقعی یعنی نرخ ارز بازار حساب کنی. اصلا فکر این نباش که نرخ ارز رو 1226 یا 2550 دولتی حساب کنی. این نرخ ارز دولتی توهمی بیش نیست.......
  • مصطفی IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    3 2
    چرا سود وارد کننده گان این قدر زیاد است . چرا .چچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچچرا.