نرخ باروری در کشورهای دنیا به عوامل مختلفی وابسته است؛ توسعه اقتصادی، امکانات اجتماعی، درآمد سالانه مردم و البته فرهنگ و خرده فرهنگ های مردم آن کشور.

امید کریمی: اما آمار جهانی می گوید درآمد نقش بالایی در میزان زاد و ولد دارد. زنان در کشورهای توسعه نیافته و درواقع عقب مانده که سرانه درآمدی آنها حتی به 2 هزار دلار در سال هم نمی رسد، تعداد بیشتری انسان به دنیا می آورد. اما در کشوری مانند قطر و یا حتی نروژ که سرانه درآمد بیش از 90 هزار دلار است، هر زن بیش از 2.5 فرزند را در طول زندگی اش باردار نمی شود.

ایران به عنوان یکی از کشورهای در حال توسعه، با توجه به سرانه حدودا 5 هزار دلاری، نرخ باروری 1.6 جمعیت دارد.

دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه پیش از این به خبرآنلاین گفته بود که عامل کاهش جمعیت فقر نیست، توسعه یافتگی است . اگرچه این گزاره برای همه کشورها صادق نیست، اما برای بسیاری از آنها حکم می کند.

در فلش زیر سرانه درآمد و میزان زاد و ولد در بیش از 40 کشور جهان، از عقب مانده تا توسعه یافته آمده است.

 

تهیه کننده: علی ثابت

4747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متولد ماه مهر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    نه آقا نه عزیز تو مملکت ما عامل کاهش نرخ رشد جمعیت، اگه 100 تا دلیل داشته باشه، 70تاش از فک و فامیلهای فقره!! یه ساک لوازم بچه بخوای ببندی (شیرخشک، شیشه و پوشک و ...) زیر 50.000 تومن نمیشه! یه مهد کودک فرستادن با هزینه‌های جانبیش کم کم 300.000 تومن تو ماه هزینه هست، مدرسه و کلاس زبان و ... جای خود. یعنی این زوجهائی که بعد از 5 سال هنوز نمی‌تونن به به فکر بکنن، خیلی اوضاعشون روبراه و توسعه یافته هست؟!! زن و شوهر دارند عین تراکتور کار می‌کنند، امورات خودشون نمیگذره! یه زایمان تو دولتی بیمه نباشی بالای 1 تومن آب میخوره، هر بار ویزیت 20.000 تومن، کرایه ماشین و دارو و آزمایش رو هم بذار روش! وقتی نرخ رشد درآمد سرانه‌ات یک‌پنجم تورم مملکت هم نیست، این دلایل و برهانها رو از کجا میارین؟!
    • بدون نام US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      161 4
      تازه همین دیروز شهریه مهد کودک 17 درصد و دانشگاه آزاد 15 درصد افزایش یافت.البته افزایش دانشگاه آزاد رو به ظاهرتکذیب کردن تا با چراغ خاموش بیشتر افزایش دهند.دیگه استاد این کلکها شده ایم و گول نمی خوریم.
    • بدون نام US ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      213 2
      من به عنوان یک جوان تازه ازدواج کرده نوشته شما را به شدت تکذیب می کنم و اینکه فعلا بچه دار نمی خوایم بشیم علتش عدم امنیت شغلی و بیکاری احتمالی در آینده نزدیک(کارمند بخش خصوصی هستم که اوضاع شرکت بدجوری به دلیل تحریم و گرانی بهم ریخته است) و حقوق پایین و عدم تامین حداقل هزینه های زندگی حتی با وام و قرض از فامیل می باشد.حال اگر بخوام برای دارو و ویزیت دکتر و هزینه های زایمان خرج کنم باید دولت هزینه هایش را پرداخت کند وگرنه خودم ریالی پس انداز اینجور خاصه خرجیها را ندارم.بعد از تولد بچه هم هزینه شیر خشک و پوشاک و هزار جور هزینه های ریز و درشت با ماهی 38000 تومن حق اولاد امکان نداره جبران بشه.
    • يكي مثل خيليها IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      96 30
      ممنون متولد ماه مهر حرف دل خيلي ها رو گفتي.با اين وضع اقتصادي كه يه زوج نمي تونه حتي يه زندگي معمولي داشته باشه ديگه مي تونه به بچه فكر كنه؟؟ اگه زوجهايي هم اين كارو مي كنند واقعا در حق اون بچه و جامعه خيانت مي كنند
    • امیدوار IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      71 19
      تقریبا با نظر شما موافقم من فقط میخوام تجربه خودم را بگم: من سال 79 ازدواج کردم سال 81 خدا یک بچه به من داد و همان موقعه یک واحد تقریبا 50 متر با حقوق کارگریخریدم. از سال 87 به بعد همه میگفتند یک بچه کمه بفکر دومی باشید ولی ما چون جا کوچکی دارم و هزینه های زندگیم زیاد شده بود طفره میرفتم و تا اینکه بدون برنامه قبلی ما صاحب بچه دوم شدیم اونم تو این اوضایبد کاری و تورم شدید و قیمت دلار ...ولی خدا را شکر کردم و از شما میخوام برام دعا کنید.ما هزینه زایمانمان دربیمارستان نیمه دولتی 2 میلیون شد .و400 هزار دادم یک گوسفند خریدم قربانی کردم خلاصه با رفت امد ها و هزینه های جانبی3.5 میلیون اب خورد در واقع پول پس انداز برای خرید ماشین را خرج کردم...
    • متولد ماه مهر IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      74 4
      عزیز بدون نام نظر من در مورد کسانی بود که زن و شوهر شاغل هستند و درآمد دارند!!!!! یا شوهر درآمدی بالاتر از خط فقر برای یه خانواده 4 نفره داره!!! این که نبود امنیت شغلی مانع از فکر کردن به این مسائل میشه، جزو همون فک و فامیل فقر به حساب میاد!! وقتی امنیت شغلی نداشته باشی، یعنی درآمدت تضمین نیست!!! دختر دوساله‌ام دوهفته پیش تب کرد، خانمم از محل کار قبلیش که بیمه تکمیلی داشت اومده و جای دیگه‌ای هست که بیمه تکمیلی ندارن. کار به آزمایش و ... کشید! برای اینکه کار به بستری شدن بچه نکشه نذر کردم!!!!! ما بازهم داریم "هرجور شده" اون هزینه میلیونی رو جور کنیم، اونی که نداره باید شاهد عذاب کشیدن و پرپر شدن بچه‌اش باشه؟!!!!!
    • MRF IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      117 1
      راستی با دلار ۳۰۰۰ تومان ما تو چه دسته کشورها قرار میگیریم؟ توسعه یافته؟ در حال توسعه؟ توسعه نیافته؟ توسعه چیه؟
  • esi IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    236 3
    فکر کنم توی این آمار یه چیز فراموش شده البته قابل اندازه گیری هم نیست ولی "دل خوش" فراموش شده دوست عزیز !!!
  • محمد پ IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    105 2
    آها...حالا میفهمم چرا داره هر روز نسبت به دیروز توان خریدم و درآمد واقعیم کمتر میشه :d
  • م.زارعي IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    136 4
    عامل كاهش جمعيت توسعه يافتگي نيز نيست در مسايل انساني هرگز نمي‌توان يك يا دو عامل را دخيل دانست در ضمن ما شايد در برخي مسايل به عنوان كشوري در حال توسعه تلقي شويم ولي در بسياري مسايل خانوادگي و اجتماعي كاملا عقب مانده هستيم.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    81 2
    اون بچه توی عکس بالا پوشک ش ایرانیه؟!
  • آرش IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    92 19
    موضوع کاهش زادو ولد توی کشورما فقط اقتصادی نیست.نگاه نسل جدید به زندگی تغییرکرده.جوانان امروز ترجیح میدن کیفیت زندگیشون توی ایام جوانی بالا باشه وآنچنان کسی به فکردوران سالمندی نیست. جوانان امروز ترجیح میدن بجای اینکه برای بچه و دوران سالمندیشون دوندگی بکنن ازلحظات جوانی نهایت استفاده رو ببرن.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      127 5
      نه که خیلی هم لذت می بریم از جوونیمون؟
    • اجتماع ایرانی EU ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      56 8
      در دوران سالمندی هم شوهر هست دیگه. بیمه‌ی عمر و سالمندی که در ایران هست هیچ‌جای دنیا وجود نداره. شوهر بیمه‌ی برای همه‌ی بانوان مظلوم ایرانی... با بیمه‌ی شوهر نگران دوران سالمندیتان نباشید و از لحظات جوانی نهایت استفاده رو ببرید. http://www.khabaronline.ir/detail/239839/society/family
  • معین IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    تو جامعه ای که افزایش درامد نداریم در عوض تورم 2رقمی شایدم 3رقمی داریم بچه دار شدن ظلم و خیانت است
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      90 35
      من موندم این منفی ها رو کی میده و با چه تفکری!!!!
  • mas IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    109 5
    اگر دقت کنید ایران جز استثنا های این تحقیق میباشد(کشور در حال توسعه و زادو ولد در حد کشورهای توسعه یافته).قابل بررسی
    • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      64 0
      چون ایران در حال توسعه است ولی کشورهای توسعه یافته رو دوست داره!
  • seven IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    همینه که هر سال تو سومالی و سیرالئون و چاد و..... کلی بچه بیگناه در اثر فقر غذایی زجر می کشند و پرپر میشوند اگه خیلی شانس بیارند و زنده بمونند یک بدبخت به بدبخت های دنیا اضافه میکنند. ودر مقابل تو کشورهایی مثل نروز و فنلاند و سوئد..... با آخر استاندارد زندگی بزرگ می شوند و ایندشون هم تامین هست. اگه جای مردم این کشور ها رو با هم عوض کنیم یعنی مثلا مردم سومالی رو بفرستیم نروژ و بلعکس. تو نروژ همینها از سرما و فقر و گرسنگی میمیرند بعد باید مردم جاهای دیگه دنیا براشون غذا بفرستند. در مقابل نروژی ها با برنامه ریزی سومالی را به یک کشور مدرن و با جمعیت متعادل تبدیل میکنند که کسی از گرسنگی توش نمیمیره جایگاه کشور ما هم که گویای همه چیز هست.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      69 22
      عزیزانی که منفی دادن فکر کنم دوست دارن تو جایی مثل سومالی زندگی کنند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    71 51
    واقعا توی این اوضاع وانفسا کسی به بچه نمی تونه فکر کنه یه طفل معصوم دیگه هم بیاد الکی نه امکاناتی نه پولی بیاد که چی بشه
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    37 13
    واقعا اگه جا داشت هزار تا مثبت به متولد ماه مهر میدادم. دمت گرم داداش گل گفتی همیشه گل میگی...
  • ناشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    77 3
    چگونه سرانه درآمد در ایران 5000 دلار است؟ من 1200000تومان در ماه حقوق می گیرم که در سال می شود14400000تومان با دلار 2500 تومان می شود 5760 دلار در سال که سهم هر نفر در خانواده چهار نفری می شود 1440 دلار ، در ضمن بنده تقریبا" جز آن دسته از حقوق بگیران هستم که از نظر دولت حقوق خوب می گیرند.با این وضعیت من توصیه ام به کسانی از این به بعد ازدواج می کنند این است که حتم" همسر شاغل اختیار کنند و بچه دار نیز نشوند.
    • بدون نام EU ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
      86 3
      دلار امروز 2700 تومن رو رد کرد! درآمدتون الان زیر 5500 دلار در ساله!
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    49 41
    خوش به حالت ناشناس یک میلیون و دویست حقوق میگیری البته نوش جانت به سلامتی من یک چهارم حقوق تو رو میگیرم بنابراین نه از ازدواج خبریه نه بچه......
    • بدون نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      7 44
      من 34 سالمه ده میلیون در ماه درآمدمه ولی با دنیا حال نمیکنم خودم هم نمیدونم چه مرضی دارم خانه دارم ماشین دارم زن خوب و فهمیده دارم یه دختر با نمک و با هوش دارم پدر مادر خوب برادرهاوخواهر خوب فامیل خودم و خانمم خوب همه چی دارم که میدونم حسرت شش و نیم میلیارد آدم روی زمینه دوست دارم نظر و پیشنهادهای دوستان را بدونم.
    • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      42 16
      "من 34 سالمه ده میلیون در ماه درآمدمه ولی با دنیا ..." اگر بتونید یک مشاوره با روان شناس داشته باشید میتونه مفید باشه براتون. شما نشانه های افسردگی رو بیان کردید.
    • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      22 16
      یه مقدار جزیی از اون در امد ماهیانه رو صرف مشاوره کنین برادر.ایشالا مشکلتون حل میشه..
    • بانو IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      42 16
      والا من 6 ساله ازدواج کردم..زمزمه های بچه که هیچی..کم کم زمزمه های"اخی..طفلکیها..بچه دارنمیشن"هم داره به گوش میرسه!!خودمونم عاشق بچه ایم به خدا..هر جا و بغل هر کی میبینیم دلمون غنج میزنه.ولی شما بگین با حقوق کارمندی حدود یه ملیون که بیشترش رو میدیم بابت اجاره خونه کوچیک که طفلی بچه توش جای بازی نخواهد داشت و خورد و خوراک که همینجوری هر روز گرونتر میشه و قسط و وام و...که برای پول پیش گرفتیم.و تا میاییم با نخوردن و نپوشیدن و مسافرت نرفتن یه دو سه ملیون پس انداز کنیم میشه اخر سال و صاحبخونه یا میگه چهار تومن بده..یا میگه ماهی صد و پنجاه بذار رو اجاره..یا میگه پاشو!!اوارگی و دربدری و بدبختی تازه شروع میشه!حالا شما بگین خداییش بچه کجای این زندگی جا داره؟!! تو رو خدا فقط نگین توکل به خدا کنین و..
  • یاس IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    فرزند صفر = زندگی عالی
  • بدون نام DE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    107 5
    آنگولا و سوریه درامدشون از ایرانیا بیشتره ؟ ایول ایول ...
  • خانم عکاس IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    19 27
    حرفهای همه قبول ولی فرهنگ بعضی از ما اینجوری که از فردای شب عروسی میپرسند عروس حامله نیست به همین دلیل نمیشه بدون بچه موند ولی هزینه سرسام اور بچه واقعا کمر شکنه ولی باور کنید همش شعاره چون با این گرانی همه بچه ها انچنان لباس شیک میپوشند که بیا و ببین باوجود این وقتی می بینی بچه تو نداره باید خودت را به اب اتش بزنی تا کمی همرنگ جماعت باشی تا شاید بچه هایمان مثل خودمان عقده ای نیاشند
    • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      19 0
      تقصیر همیناست که اینقدر تجمل گرایی رواج دادن آدم میترسه بچه بیاره ،مبادا تو دست بچه همسایه چیزی ببینه که اون نداره حالا بیاو درستش کن ،والا ماهم بچه بودیم بچه های الانم بچه ان
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    22 11
    هزینه بزرگ کردن یک بچه تا سن 18 سالگی در امریکا 204060 دلاره یعنی حدود نیم میلیارد تومن اون کشورهای که با درامد پایین زیاد بچه دار شدن اینها فقط بچه تولید می کنند بچه بزرگ نمی کنند بچه تو خیابان بزرگ میشه بدون تغذیه و بهد اشت و اموزش و...جانداران دیگر هم تقریبا از همین الگو پیروی می کنند ما انسان هستیم و صاحب فکر و خرد نمیشه همینطوری به سبک حیوانات بچه دار شد. لینک خبری که هزینه یه بچه را در امریکا نشان می دهد اینجاست مطالعه بفرمایید http://www.reuters.com/article/2008/03/24/us-usa-children-idUSN2431320820080324 محاسبات مربوط به سال 2007 هست الان قطعا این عدد بیشتر شده یه خانواده تو امریکا باید برای بزرگ کردن بچه تا سن 18 سالگی یک میلیارد تومن خرج کنه البته تو ایران تا سن 40 سالگی
    • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      3 12
      ببین اون پول در ارمیکا زیاد نیست ما در کشورمون نرخ دلار اومده پایین و از طرفی 55 درصد پولی ملی مان کاهش یافته در امریکا حدود 90 درصد دولت کمک می کنه اصلا شما جای نگرانی نداری که چندتا بچعه بیاری اگر بری سایت های خارجی رو بخونی می همی به اخبار گوش نده که همه جانب دارانه است
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    18 14
    بنابراین هزینه مادی و معنوی که یک خانواده برای بزرگ کردن بچه می دهند مهم است نه صرفا درامد انها در جامعه با درامد بالا هم که ملاحظه کردید هزینه ها بسیار بالا می رود در جوامع فقیر بچه ها از سن پایین به مخارج خانواده کمک می کنند در ایران هزینه بچه ها بسیار بالا رفته است اینده ای هم در انتظارشان نیست(مسکن، کار و...) پس دلیلی برای بچه دار شدن وجود ندارد علاوه بر این ما در ناحیه خشکی از جهان قرار داریم حدود 40 میلیون نفر جمعیت برای ما کافیه باید به فکر کاهش باشیم نه افزایش(با 5 میلیون نفر هم می توان کشور را به خوبی اداره کرد تهدید نظامی را هم با تقویت سلاح ها جواب داد)
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    41 2
    یکی بگه این سرانه 5000$ رو با دلار چند تومن شما حساب کردید؟ فکر کنم دلار مرجع سال 1389 آره؟
  • پناه بر خدا IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    32 10
    والا چی بگم بد جوری گیر کردیم. 4 ساله که ازدواج کردم. یواش یواش همهمه ها داره به گوش می رسه که ای چه نشسته ای پس کی می خواین بچه ای بیارین. راستش بدمون نمی یاد اما هر چی چرتکه میندازیم یه پاپاسی نمی مونه که به هوای بچه کنار بزاریم. همسرم داره از کار بیکار می شه به خاطر همین بحران اقتصادی. خودم هم با حقوق 400 تومن نمی دونم چکار کنم و به کدوم زخمم بزنم.
    • محمد هادی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
      25 8
      نکن داداش،فردا تو روت بچه ات فقط شرمنده میشی،نکن...همینجور زندگی تو بکن فعلا و به آینده امیدوار باش
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    20 16
    سؤال اصلی این است مسؤولیت این بچه با کیست؟ آیا ما جامعه ای داریم که بر اساس تامین اجتماعی آیندۀ این بچه را تضمین کند؟ اگر مسؤولیت با پدر و مادرهاست قضیه روشن است با این تورم لجام گسیخته و بیکاری روز افزون آنها نمیتوانند آیندۀ روشنی را برای فرزند خود پیش بینی کنند. نکتۀ اساسی این است که کشورهای زیادی هستند که به این نتیجه رسیده اند که برای توسعۀ بیشتر نیاز به افزایش جمعیت دارند مثل مالزی و قزاقستان ولی آنها در اولین اقدام تورم را کنترل کردندو نکتۀ بعدی بیکاری است آیا در کشوری که تنها واردات و بساز بفروش سود آور است آن هم معلوم نیست تا چند سال آینده و صنایع یکی بعد از دیگری تعطیل میشوند میتوان شغلی برای این بچه ها متصور بود؟
  • سعیدی EU ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    19 15
    بنده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هستم با فوق لیسانس رتبه 1 و رتبه 500 کنکور سراسری و ماهی 1300 می گیرم 2ساله ازدواج کردم و به زور آخر برج میرسم حالا اگر بچه گیرم بیاد که واویلا پس علیرغم اینکه بچه هم خیلی دوست دارم ولی از لحاظ اقتصادی واقعا به این نتیجه رسیدم که حالا حالا صبر کنم شاید شرایطم بهتر بشه خیالم راحت تر بش و فشار روم کمتربشه
  • حسن IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    39 0
    من با 32 سال سن و مدرک فوق لیسانس پس از 6 سال کار در یک نهاد انقلابی با وضعیت تاهل و یک دختر 4 ساله و مستاجر از کار بیکار شدم. من چطور میتونم به خانواده ام امید حفظ و ثبات یک زندگی ساده رو بدم؟ هزاران جوان مث من با عدم امنیت شغلی روبرو هستند. بچه دار شدن و قبول مسئولیت زندگی یک انسان شرایط اجتماعی و امنیت شغلی مناسب می طلبد.
  • ناشناس IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    13 19
    باسلام.من یجونی هستم که درامدم بدک نیست.خداروشکر.ولی با این هزینه های سنگین که دقیقه ای داره بالا میره اصلا پسری مثل من جرات میکنه بفکر ازدواج بیفته.چه برسه به بچه دارشدن.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
      2 31
      جنابعالی ترس از تعهد داری
    • ناشناس DE ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
      21 1
      تعهد دو طرفه معنی می‌دهد، ایشون اینقدر باهوش هستند که دلیلی برای تعهد ندارند. جنابعالی در ۲۰ سال پیش زندگی می‌کنید. بیدار بشوید و جامعه جدید را ببینید. بیدار شوید.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    22 6
    این موضوع نیاز به تحقیق وسیع میدانی دارد. البته بصورت سرانگشتی هم میشود موضوع را بررسی کرد. بنده با 35 سال سن که 6-7 سال است ازدواج کرده ام جرات بچه دار شدن ندارم. چراکه نه شرایط مالی و اقتصادی اجازه اینکار را میدهد و نه وجدان و دلم رضایت میدهد که در این اوضاع اسفبار یک نفر دیگر هم اضافه کنیم که بدبخت تر از ما زندگی کند! منزل استیجاری ، بالغ بر 700 هزار تومان قسط و در نهایت 300-400 هزار تومان باقیمانده برای دخل و خرجهای دیگر. نه دوستان عزیز، فقر و تنگدستی است که فرهنگ مارا از بین برده است. بنده به همراه همسرم به بیش از یک فرزند راضی هستیم به دلایل روانشناختی. ولی وقتی آینده ای در انتظار فرزندمان نیست،چرا باید چنین کار دور از عقلی انجام بدهیم؟ جواب همان فرزند راچگونه خواهیم داد؟
  • احمد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    29 0
    2 ساله ازدواج کردم و حقوقم برجی 560000 تومنه با مدرک لیسانس 250 هزارتومن اجاره میدم 200 هزارتومنم قسط ، دارم با ماهی 110هزارتومن دارم زندگی می کنم که خرج خونه کرایه ماشین سلمانی و خورده ریز میشه آخر برج پول ندارم برم سرکار از خوابم میزنم پیاده میرم پیاده میام ولی دوستان چیزایی نوشتن که حقیقتا شرمنده ام از وضع خودم ناله کنم.... بچه بیاد کجای دلم درسته از قدیم گفتن بچه روزیشو با خودش میاره ولی نون و پنیر میاره چلوکباب میخواد! انشاالله خدا همه مونو نجات بده
  • جعفر A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    16 10
    بنده بايه بچه 2.5ساله دارم بچه شيرين ودوست داشتني است هركس آرزودارد پدر ومادر بشود اما يه بچه اگه هيچي خرج نكني لاا قل ماهي 300تومان كم كم بايد خرج كني الان من مستاجرم اجاره خانه ازيك طرف واين گراني وتورم ازيه طرف بادآرمد ناچيز زندگي كمر ادم راميشكند وروزگار برهمه تلخ ميكند خداوفقط خدا به داد مردم برسد ژس جوانان نمي توانند به فكر بچه دارشدن بيفتند علت اصلي هم فقر وتنگدستي هست
  • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    0 14
    بستگی دارد از چه دیدگاهی افزایش جمعیت مطرح شود: ایا زیرساختار صنعت و دانشگاه و صدور دانش و علم مان دچار کمبود شده؟ که ظاهرا نشده زیرا نتوانسته اید از ظرفیت تحصیلکرده ها استفاده کنید. و ایا برای امنیت و رزم؟
  • کارمند IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    19 7
    خدا روزی رسونه خود را جای خدا نبینید چطور رفتید خواستگاری با یک میلیون تومان کل دارایی دم از مشکلات نمیزدی حالا که صحبت از نی نی شده دم از بی پولی تورم نرخ ارز و سکه و مسکن و ...میزنی خودتو گول نزن وجدانت درد میگیره