در سال 2010 / 1389، مهندسان آمریکایی با تخریب 60 سد آبی به احیاء رودخانه‌ها به نفع حیات‌وحش کمک کردند. در حالت کلی برچیدن سدها چالش بسیار بزرگی به حساب می‌آید. چطور می توان یک سد را خراب کرد؟

محمود حاج‌زمان: در سال 2010 / 1389، مهندسان آمریکایی اقدام به تخریب 60 سد کردند، و به این ترتیب به احیاء رودخانه‌ها به نفع حیات‌وحش کمک کردند. اگرچه اغلب آنها سدهای کوچکی بودند، اما برچیدن سدهای بزرگ چالش بسیار بزرگی به حساب می‌آید.
به گزارش پاپ‌ساینس، در ماه سپتامبر / شهریورماه آینده،اداره پارک‌های ملی آمریکا بزرگ‌ترین پروژه برچیدن سد را که تاکنون در آمریکا انجام شده آغاز کرد. در این پروژه قرار است که سدهای 70 متری و 33 متری ساخته شده بر روی رودخانه الوا (Elwha)، واقع در پارک ملی المپیک در ایالت واشنگتن تخریب شوند. این پروژه سه سال طول خواهد کشید، اما آیا تا کنون با خود فکر کرده‌اید که بهترین راه برای تخریب یک سد چیست؟
 

برچیدن سد گلینز کانیون

کارکنان پروژه، تخریب سد بتنی 70 متری را با استفاده از ماشین‌های حفاری مجهز به چکش‌های هیدرولیکی آغاز می‌کنند. ماشین‌های حفاری بر روی کرجی‌هایی سوار شده‌اند و روی آب شناورند. آنها الگویی از سوراخ‌ها را در بدنه سد ایجاد می‌کنند به نحوی‌که سد هیچ‌گاه به طور کامل شکاف بر ندارد؛ روشی که اصطلاحا لب پر کردن خوانده می‌شود. به این ترتیب عمق مخزن سد روزانه 0.5 متر کاهش می‌یابد.
 

درختکاری

برچیدن سد باعث می‌شود بیش از 3 میلیون مترمربع زمینی که قبلا زیر آب بود، از زیر آب خارج شده و در معرض فرسایش قرار گیرد. اداره پارک‌های ملی آمریکا اقدام به ساخت گلخانه جدیدی در پارک ملی المپیک کرده است، و از پاییز سال آینده اقدام به کاشت مجدد 300 هزار اصله درخت در سواحل جدید رودخانه خواهد کرد. علاوه بر آن، 2.5 تن بذر گیاه را در منطقه پخش می‌کند.
 

رهاسازی رسوبات

18 میلیون مترمکعب رسوب در پشت این سد جمع شده است. اگر رهاسازی این رسوبات به سرعت انجام شود، تصفیه‌خانه‌های آب را در خود فرو خواهد برد و به صورت توده‌هایی در بستر رودخانه جمع می‌شود. از آنجایی‌که انهدام سد به آرامی انجام می‌شود، گل و لای به پایین‌دست رودخانه منتقل می‌شود، سواحل و زمین‌های تخم‌ریزی ماهیان را بازسازی می‌کند، و طی چهار سال به اقیانوس می‌رسد.
 

برچیدن سد الوا

کارکنان پروژه یک دیواره خاکی خواهند ساخت که باعث انحراف جریان رودخانه از یکی از دو سرریز سد می‌شود، بنابراین آنها می‌توانند این بخش را در حالت خشک تخریب کنند. سپس این خاکریز را بر می‌چینند و با ساخت یک خاکریز جدید، سرریز دیگر را در حین تخریب آن خشک نگاه می‌دارند.
 

احیاء ماهیان

رودخانه الوا با سدهایی که بر روی آن ساخته شده بود، پناهگاه 3 هزار ماهی است؛ اما باید بتواند 400 هزار ماهی را در خود نگاه دارد. به منظور کمک‌رسانی برای رسیدن به این عدد، قبیله Lower Elwha Klallam اقدام به ساخت یک محل تخم‌ریزی جدید در نزدیک دهانه رودخانه کرده است.
 53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SAVE URMIA LAKE IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    54 5
    کی روزی می رسه که این سدهای بی ثمر دریاچه در حال مرگ اورمیه هم برچیده شوند آخه 40 سد برای یک دریاچه شور و کم آب ؟
    • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
      10 3
      میگن خودکرده را تدبیر نیست خودتون خواستین حالا هم دودش تو چشم خودتون میره
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      8 2
      البته سدها خیلی هم بی ثمر نیستن و این آبی که ما مصرف می کنیم از همین سدها میاد... ولی مدیریت منابع آب یه علم خیلی پیچیده است که می شد به جای استفاده از تمام آب این سدها از منابع دیگری هم استفاده کرد که متاسفانه خیلی دیر شده .......
  • احسان IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    40 3
    كارشون درسته... واسه هر چيزي برنامه دارن و هر كاري را با برنامه ريزي و طبق اصول تعريف شده(نه هردمبيل!) انجام مي دن. فقط ميتونم بگم آفرين و اينكه خدا حفظتون كنه، محيط زيست كره به امثال شماها نيازمنده...درود...
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    33 5
    حالا در ایران وقتی پیشنهاد می شود که از این چهل و اندی سدی که شریانهای حیاتی دریاچه اورمیه را بسته اند چندتا را باز یا نیمه باز کنید، آنچنان موضع گیریهای تندی می شود که انگار قرار است طرف ارثیه پدری خود را ببخشد. حالا آنها منتظر باشند تا نمکهای سرگردان دریاچه زمینهای کشاورزی را بی ثمر و آب را شور کند تا ببینند نتیجه بی تدبیری خود را.
  • قلی خان IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    25 18
    چه فایده؟ وقتی اون دنیا همشون میرن جهنم؟!
    • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۵
      16 0
      ببخشید جناب ... کی می ره جهنم؟
  • دوست قلی خان IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    4 17
    معلومه دیگه آمریکاییا . اول اسراف کردن دوما حجاب ندارن . در نتیجه جایی جز جهنم جاشون نیست .