با توجه به بارش‌های قابل قبول در جنوب استان آذربایجان‌غربی، تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه بخصوص در شهرستان نقده بنا به گفته مسئولین ذی‌ربط شرایط خوش و قابل قبولی دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، روز گذشته جمعی از اصحاب رسانه استان از وضعیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در شهرستان نقده بازدید کردند.

رهاسازی بیش از حقابه مصوب به تالاب‌ها

سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در حاشیه بازدید از تالاب سولدوز شهرستان نقده در جمع خبرنگاران با اشاره به رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: میزان حقابه رهاسازی، ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از میزان مقدار مصوب بوده است.

وی ادامه داد: پس از ۲۰ سال تالاب‌های درگه سنگی، طالقان، قوپی بابا علی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده است.

شهند اضافه کرد: امسال نیز همانند سال گذشته وضعیت زیست محیطی تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالابها هستیم.

تالاب درگه سنگی احیا و پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو شد

لیدا شجاعی‌فرد رئیس اداره تالابهای محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تالاب درگه سنگی بزرگترین تالاب فصلی در شهرستان نقده است، افزود: امسال برای این تالاب بین‌المللی با بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت، ۸ میلیون مترمکعب حقابه رهاسازی شده و انتظار است با توجه به آبگیری مناسب در سال جاری، برخلاف سالیان قبل شاهد ادامه حیات تالاب در فصل تابستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه این تالاب بدلیل داشتن منبع غذایی عالی زیستگاه مهمی برای زمستان گذرانی، زادآوری و استراحت پرندگان است، خاطر نشان کرد: طی سال گذشته بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو به تالاب درگه سنگی وارد شدند و در فصول و ماه‌های دیگر سال، پرندگانی نظیر چنگر، اردک سرسفید، میش مرغ و فلامینگوها این تالاب را برای گذران انتخاب کردند

تالاب سلدوز از تالاب‌های توریستی است

رئیس اداره تالابهای محیط زیست آذربایجان‌غربی اظهار کرد: تالاب سلدوز تالاب دائمی شهرستان نقده با مساحت ۴۵۰ هکتار است که امسال تاکنون ۹ میلیون مترمکعب آب گیری شده است.

شجاعی‌فرد گفت: یکی از تالاب‌های توریستی با زیرساخت‌های گردشگری است.

اهمیت تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه برای حفظ تنوع زیستی منطقه

صیاد شیخی مسئول دبیرخانه سنتی کنوانسیون تنوع زیستی محیط زیست اظهار کرد: این تالاب‌ها، مجموعه اقماری جنوب دریاچه ارومیه و یکی از مناطق خاص اکولوژیک است و هم اکنون ۸ کریدور مهاجرتی برای پرندگان مهاجرتی در جهان وجود دارد که سالانه بیش از ۵۰ میلیارد پرنده مهاجر در دنیا از کریدورها عبور می‌کنند.

وی گفت: کریدور سیبری به آفریقا مسیری است که تالاب‌های نقده، مهاباد و میاندوآب در آن قرار و بخش اعظمی از پرندگان مهاجر در این تالاب‌ها در بین مسیر، استراحتگاه موقت دارند و با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، این تالاب‌ها برای جلوگیری از اتلاف پرندگان اهمیت به سزایی دارند.

مسئول دبیرخانه سنتی کنوانسیون تنوع زیستی محیط زیست ادامه داد: این تالاب‌ها از سال‌ها قبل جدای از دریاچه ارومیه، حقابه داشتند و احیای آنها برای حفظ تنوع زیستی دریاچه ارومیه تا زمان احیای کامل آن حفظ شود در غیر اینصورت شاهد از بین رفتن تنوع گونه‌ای منطقه خواهدشد.

وی با اشاره به وضعیت قابل قبول تالاب‌ها در سال جاری اضافه کرد: همگان بر اهمیت احیای دریاچه واقف هستیم و تا احیای این پهنه آبی شاهد بهبود وضعیت تالاب‌ها هستیم که اتفاق مهمی است.

وی افزود: برای آگاهی بخشی برای جامعه اولا برای ورود مدیریت شده گردشگر و حفاظت از تالاب‌ها و پهنه‌های آبی نیازمند همراهی رسانه و مردم هستیم و در صورت موفقیت در این زمینه مردم نیز مطالبه‌گر احیای تالاب‌ها خواهندبود.

شیخی گفت: این تالاب‌ها شاخص ثبت در کنوانسیون رامسر را دارند.

گزارش: سینا افشاریان

۴۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =