۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶

ضریب فزاینده تقدینگی به 3.9 رسید.

مطابق تازه ترین گزارش بانک مرکزی، نقدینگی طی سال ١٣٨٨ رشدی معادل 23.9 درصد داشت که در مقایسه با رشد سال قبل 8 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

بر پایه گزارش خلاصه تحولات اقتصاد ایران در سال 88، طی این سال خالص دارایی های خارجی سیستم بانکی 121 هزار میلیارد ریال افزایش داشت که موجب رشد 6.4 واحد درصدی نقدینگی گردید.

کاهش سهم پول در نقدینگی

سهم پول از مانده نقدینگی در پایان سال ١٣٨٨ معادل 25.5  درصد بود که در مقایسه با رقم سال گذشته به میزان 2.1 واحد درصد کاهش نشان می دهد. در این میان، سهم سپرده های دیداری در نقدینگی در پایان سال ١٣٨٨ در مقایسه با پایان سال 87 به میزان 1.9 درصد کاهش یافت و به 17.4 درصد در سال ١٣٨٨ رسید . دلیل اصلی این امر کاهش خالص چک های صادره بانک ها و جایگزینی آنها با ایر ان چک های منتشره بانک مرکزی بود.

بانک مرکزی تا پایان سال ١٣٨٨مبلغ 133.4 هزار میلیارد ریال ایران چک منتشر نمود. از آنجا که ایران چک های منتشره بانک مرکزی در ردیف اسکناس و مسکوک طبقه بندی می شود، کل مبلغ اسکناس و مسکوک منتشره در این سال به 238.4هزار میلیارد ریال رسید.

افزایش پایه پولی

پایه پولی طی سال ١٣٨٨ معادل 11.9 درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد سال قبل به میزان 35.7 درصد کاهش نشان می دهد.

طی سال ١٣٨٨ ، خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی با 16.5 درصد رشد نسبت به پایان سال قبل، از سهم فزاینده ای معادل 17.2 درصد در رشد پایه پولی برخوردار بود.

رشد ضریب فزاینده نقدینگی

طی سال ١٣٨٨ ، ضریب فزاینده نقدینگی 10.7 درصد افزایش یافت و به 3.902 رسید. ضریب فزاینده نقدینگی در سال قبل به میزان 21.5 درصد کاهش یافته بود.  افزایش ضریب فزاینده نقدینگی در پایان سال ١٣٨٨ به دلیل کاهش هر سه جزء اصلی تشکیل دهنده آن بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 98184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =