۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰

نسبت سود به فروش صنایع بزرگ در سال 88 افت کرد.

خلاصه منتشر شده از تحولات اقتصاد ایران توسط بانک مرکزی نشان می دهد: در سال 1388 ، در پی تداوم رکود حاکم بر اقتصاد جهانی و تاثیر پذیری اقتصاد کشور از آن و نیز تحت تاثیر برخی عوامل درونزا و برونزا، بخش صنعت و معدن همانند سال قبل رشدی کند داشت. با این حال، برآوردهای اولیه حاکی از رشد مثبت ارزش افزوده فعالیت های صنعتی و معدنی است؛ اگرچه از اهداف ترسیم شده در برنامه چهارم توسعه برای این سال ( 12.4درصد) فاصله قابل ملاحظه ای مشاهده می شود.

 

با توجه به عدم انتشار گزارش های اصلی نشان دهنده عملکرد بخش صنعت و معدن کشور از جمله گزارش عملکرد وزارت صنایع و معادن و گزارش عملکرد کارگاه های بزرگ صنعتی در سال 1388 ، تحلیل کامل شرایط حاکم بر این بخش میسر نیست. با این حال، تحلیل ترازنامه ای شرکت های فعال در بورس به ترسیم شرایط کلی حاکم بر بخش صنعت و معدن کمک می کند.

بررسی عملکرد مالی - اقتصادی 22 شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران که حدود 25 درصد از ارزش ستانده کارگاه های بزرگ صنعتی را به خود اختصاص داده اند، نشان می دهد میزان ارزش فروش و سود تجمیعی این شرکت ها در سال 1388 نسبت به سال قبل به قیمت های اسمی به ترتیب 10.3 و 1.3 درصد افزایش و به قیمت های واقعی به ترتیب 7.1 درصد افزایش و 1.6 درصد کاهش داشته است.

شاخص نسبت « سود به فروش » بنگاه های مورد بررسی هم از 16.2 درصد در سال 87 به 14.9 درصد در سال 88 کاهش یافت که نشان دهنده کاهش 1.3 واحد درصدی است.

کاهش سود بنگاه ها هم زمان با رشد محدود فروش آنها متاثر از فضای رقابتی حاکم بر صنایع (عمدتًا به دلیل وجود رقب ای وارداتی ) و افزایش هزینه های تولید از جمله حقوق و دستمزد و ثبات نسبی قیمت های فروش به خاطر کسادی حاکم بر اقتصاد است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 98095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۵
    0 0
    با سلام عدم استفاده از نیروهای متخصص وباتجربه در شرکتهای بزرگ وجود رابطه بازی وعدم توجه به شایسته سالاری مدرک گرایی وبی توجهی به نظام نوین مدیریت عدم توجه به الگوهای اسلامی پیشرفت از عواتمل اصلی کاهش سود میتواند باشد با تشکر