روزنامه الدیار لبنان فاش کرد حزب نیروهای لبنانی به ریاست جعجع که به تازگی از کودتایی حتمی در لبنان سخن گفته، در منطقه طرابلس در شمال لبنان، عملیات توزیع گسترده سلاح را میان سنی های سلفی آغاز کرده است.

در حالیکه همه کشورهای منطقه نگران آشوب و فتنه بزرگی هستندکه بوی آن از چندی پیش با تشکیل دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق الحریری به مشام می رسد برخی از دولت ها خیالات دیگری در سر می پرورانند.

عربستان، سوریه و تهران کشورهای تاثیر گذار در لبنان همگی بر ضرورت وحدت و حفظ انسجام و یکپارچگی لبنان در برابر دشمن واحد که همانا اسرائیل است تاکید می کنند اما گویا قاهره قصد دارد بار دیگر نقشی متفاوت در جهان اسلام بازی کند.

روزنامه الاخبار در گزارش افشاگرانه ای که روز پنجشنبه منشتر شد رسما از طرح مصر برای مسلح کردن جریانات تندرو و افراطی این کشور پرده برداشت که به بهانه خونخواهی از نخست وزیر فقید و حمایت از دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری قصد به آشوب کشیدن این کشور را دارند.

در این گزارش آمده است مصر که این روزها خود به شدت درگیر مسائل داخلی بر سر موروثی شدن حکومت است، به گروه‌های تندرو حامی غرب در لبنان سلاح می‌دهد.

این روزنامه درهمین حال با استناد  به یک منبع آگاه از خطرناک بودن این فرایند برای سعد حریری نخست وزیر لبنان خبر داد و نوشت: مصر که این روزها مشغول انتقال قدرت به شکل مورثی است، با اظهارنظر احمد ابوالغیط نخست وزیر خود در حمایت کامل مصر از دادگاه بین‌المللی حریری و دادن سلاح به برخی گروه‌های تندروی حامی غرب در لبنان، نخست وزیر لبنان را به پرتگاه می‌کشاند.

الاخبار در ادامه با اشاره به اینکه منبع خبری آن یکی از اعضای مخالفت دولت حریری است افزود: صدور کیفرخواست دادگاه حریری علیه حزب الله منجر به اعتصاب در مرکز شهر بیروت علیه مروان حماده نماینده مجلس لبنان ،وسام الحسن رییس بخش اطلاعات پلیس لبنان، اشرف ریفی فرمانده پلیس لبنان و سعید میرزا دادستان دادگاه لبنان به عنوان کسانی خواهد شد که شاهدان دروغین ترور حریری را ساخته و آنان را به دادگاه حریری ارسال کردند.

این روزنامه نوشت: سعدالدین حریری نخست وزیر لبنان، ناگزیر است که پس از صدور کیفرخواست دادگاه حریری به شکست خوردگان در کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا و یا به مصر و سعودی بپیوندد و یا اگر می‌خواهد در قدرت باقی بماند، باید به بخشی از وظیفه خود در برابر عموم مردم عمل کند.

14 مارس مسلح می شود

در همین حال  این روزنامه در گزارش دیگری از اقدام تازه گروهها و احزاب زیرمجموعه گروه 14 مارس که مورد حمایت غرب هستند، خبر داد و نوشت آنها در سطحی گسترده طرفداران خود را به انواع سلاح‌های سبک و نیمه سنگین مجهز می‌کنند.

در این گزارش که نشانه آشکاری از وخیم شدن اوضاع داخلی در این کشور است آمده :در مناطق مختلف لبنان محموله‌های اسلحه با عنوان‌های طایفه‌ای و سیاسی و به بهانه ضرورت آمادگی برای دفاع از این مناطق ضد ساکنان مناطق دیگر توزیع می شود و احزاب و جریان‌های گروه 14مارس طرفداران خود را آموزش نظامی می دهند.

جعجع مطمئنم کودتا می شود

جمع این اخبار در کنار اظهار نظر یکی از تندروترین نیروهای حال حاضر لبنان مبنی بر اینکه به زودی در این کشور کودتایی رخ خواهد داد این دهنیت را پدید می آورد که جریان خاصی در منطقه به دنبال ایجاد اغتشاش و ناارامی در لبنان است و گویا ارامش و ثبات این کشور نفعی برای آنها ندارد.

رییس حزب نیروهای لبنانی روز پنجشنبه به صراحت به رسانه ها گفته بود که مطمئن است کودتایی در کشور در حال وقوع است که بعد از انتخابات مجلس شروع شده است. منابع لبنانی همچنین از آمادگی سمیر جعجع همپیمان سنتی رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح کودتا در این کشور و پاکسازی رقبای مسیحی و غیرمسیحی خود خبر دادند.

سمیر جعج که سوابق خونریزی و جنگ طلبی او برهمگان اشکار است همچنین بار دیگر به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان حمله کرده و  اظهارات او درباره دادگاه بین‌المللی حریری را غیرقابل پذیرش خوانده است.

جعجع همچنین در اظهارات اخیر خود  ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان را نیز بی نصیب نگذاشته و با حمله به مواضع او گفت حزب الله او را با هدف بازگرداندن به قدرت به شکل قبل از سال ‪ ۲۰۰۵میلادی به سمت خود کشاند و حالا هم تصور کردند که سعد حریری را نیز به سمت خود کشاندند.

سمیر جعجع افزود: دادگاه بین‌المللی حریری سیاسی نیست و ما از شاهدان دروغین نیز حمایت نمی‌کنیم و مرجع قضایی می‌خواهد شاهدان دروغین را مشخص کند ولی یک گروه سیاسی نمی‌خواهد به این مرجع قضایی اطمینان داشته باشد. این متحد اسرائیل در لبنان در ادامه با اشاره به خواسته جریان هشت مارس مبنی بر محاکمه شاهدان دروغین که سبب شدند چند افسرارشد ارتش لبنان به مدت چهارسال بیگناه به زندان بیفتند گتف:  تا قبل از صدور کیفرخواست دادگاه حریری نمی‌توان در خصوص شاهدان دروغین حرف زد چرا ممکن است که ‪۱۰هزار شاهد دروغین وجود داشته باشد ولی چه کسی می‌تواند آنها را شاهد دروغین معرفی کند.

رییس حزب نیروهای لبنانی گفت: در حال حاضر اگر کیفر خواست دادگاه حریری علیه حزب الله صادر شود و حزب الله با به خدمت گرفتن بهترین وکلا، دلایل محکم در رد این اتهام ارائه دهد، ما با آنها خواهیم بود. وی در پایان در خصوص موضع میشل سلیمان رییس جمهور لبنان نسبت به این دادگاه گفت: امکان ندارد که یک انسان همیشه در تمامی امور میانه رو باشد.

این در حالی است که دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری در لبنان در ابتدا با استناد به شاهدان دروغین انگشت اتهام به سمت سوریه نشانه رفته بود که سعد حریری نیز اخیرا در گفتگو با روزنامه شرق الاوسط بر شاهدان دروغین این دادگاه اعتراف و از اتهام بی‌جا علیه سوریه ابراز ندامت کرد.و شایعه شده در حال حاضرکه این دادگاه انگشت اتهام را به سوی حزب الله نشانه رفته است.

مسلح شدن سلفی ها

از سوی دیگر روزنامه الدیار لبنان نیز پنجشنبه فاش کرد که تشکل جعج موسوم  به نیروهای لبنانی در منطقه طرابلس در شمال لبنان، عملیات توزیع گسترده سلاح را میان سنی های سلفی آغاز کرده است.

همچنین شبکه خبری العالم روز چهارشنبه به نقل از منابع لبنانی فاش کرد که سازمان‌های اطلاعاتی یک کشور بزرگ عربی، یک محموله از موشک‌های ضد زره پیشرفته را به حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع تحویل داده‌اند و این موشک‌ها روز ششم سپتامبر جاری به همراه مقادیری سلاح و تجهیزات دیگر به بندر طرابلس، در شمال لبنان منتقل شده و پس از آن، توسط کامیون‌های متعلق به نیروهای امنیتی تحت سلطه نزدیکان شخصیت‌های بلندپایه دولت لبنان و با نظارت فردی از خانواده (ج) به مکانی دیگر منتقل و به فهد - ج مسئول نیروهای لبنانی در مقر اصلی این نیروها در منطقه "معراب " تحویل داده شده است.

میشل عون  رهبر جریان آزاد ملی لبنان نیز خبر العالم درباره دریافت یک محموله سلاح از سوی حزب نیروهای لبنانی را تایید کرد و پایگاه اینترنتی میدل ایست پارنت به نقل از میشل عون نوشت: حزب موسوم به نیروهای لبنانی یک محموله اسلحه با نظارت یک شاخه امنیتی به نام "اطلاعات " دریافت کرده است.

حزب الله: ما شروع کننده نخواهیم بود

در همین حال با افزایش اخبار نگران کننده درباره مسلح شدن گروه های مخالف حزب الله در این کشور، نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله با رد هر نوع فتنه افزود: ما به فتنه تن نخواهیم داد و هر حادثه‌ای که رخ دهد، حزب الله شروع‌کننده آن  نیست. حزب الله در موضع دفاع از خود ضد کیفرخواست دادگاه حریری است که می خواهد افرادی از حزب الله را متهم کند."

شیخ نعیم قاسم که با شبکه ال بی سی لبنان گفتگو می کرد با اشاره به اینکه سیدحسن نصرالله بزودی موضع حزب الله را در مورد دادگاه حریری و برخی از حوادث لبنان بیان خواهد کرد گفت : همچنان در انتظار تماس‌های سعودی با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها درباره کیفرخواست دادگاه حریری هستیم.

وی با اشاره به تاثیر آمریکا بر دادگاه بین‌المللی حریری افزود: دادگاه بین‌المللی حریری تحت نفوذ کامل شورای امنیت است که آمریکا بر آن سیطره دارد و ما در انتظار پاسخ جواب رسمی طی دو هفته آینده از سوی نشست سه جانبه (سوریه، سعودی و لبنان) هستیم.

معاون دبیرکل حزب الله افزود: هر نوع دادخواست دادگاه حریری که بخواهد حزب الله را متهم کند، ظالمانه است زیرا حزب الله هیچ ارتباطی به ترور رفیق حریری ندارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =