۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴

جمیل السید به صراحت در این کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که سعد حریری نخست وزیر کنونی لبنان عامل اصلی انحراف دادگاه پدرش رفیق الحریری است. او سپس گفت: من حقم را با دستان خود از حریری خواهم گرفت"

سعد حریری نخست وزیر لبنان در ظاهر از وحدت سخن می گوید اما طرفداران او راهی خلاف آنچه او می گوید می پیمایند و در این میان هشدارهای دلسوزان نیز گویا راهگشا نیست و برخی از محافل سیاسی احتمال می دهند که تنش های تازه در این کشور منجر به از هم پاشیدن  دولت وحدت ملی شود.  

این اوضاع لبنان پس از نشست خبری هفته گذشته رئیس سابق امنیت عمومی این کشور است که سخن حق او درباره حریری و دستگاه قضایی لبنان به جای پاسخی منطقی با واکنش های فرافکنانه و تهدید آمیز طرف متهم یعنی 14 مارس روبرو شد. جمیل السید که برای پیگیری پرونده موسوم به شاهدان دروغین به پاریس رفته بود و روز شنبه به بیروت بازگشت، تنها یک سخن دارد و اینکه چه کسی باید تاوان چهار سال حبس بدون دلیل او را بدهد؟

او و سه افسر بلند پایه نظامی دیگر لبنان که چهار سال پیش با شهادت دروغین شهودی که مشخص شد همگی جعلی بوده اند به زندان افتاده اند حالا مدعی رسیدگی به پرونده شاهدان دروغین شده اند.

در چنین شرایطی جریان 14 مارس که خود را رسوا شده می بیند دست به هوچی گری زده و به جای پاسخگویی به این حقیقت که چگونه با فریبکاری دادگاه را به بیراهه کشانده تا حکم به زندانی شدن این چهار افسر امنیتی بدهد انگشت اتهام را متوجه حزب الله کرده است.

با دست خودم حقم را می گیرم

افسر بی‌گناه ارتش لبنان که در ماجرای ترور رفیق حریری است چهار سال را بدون دلیل در بازداشت بسر برده بود هفته گذشته در نشست خبری با انتقاد از سعدالدین الحریری نخست وزیر لبنان گفت: حریری و اطرافیانش با حمایت از شاهدان دروغین تحقیق در مورد ترور پدرش را نابود کردند.

جمیل السید به صراحت در این کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که سعد حریری نخست وزیر کنونی لبنان عامل اصلی انحراف دادگاه پدرش رفیق الحریری است. او سپس گفت: من حقم را با دستان خود از حریری خواهم گرفت"  وی افزود:  درخواست بازنگری را به دادگاه تجدیدنظر برای کنار گذاشتن سعید میرزا، دادستان کل دادگاه استیناف لبنان،‌ ارایه کرده است. السید افزود که 10 سند در اختیار دارد که دشمنی شخصی میرزا با خود را ثابت می‌کند و از این رو حکم احضار السید تا بررسی این موضوع به تعویق می‌افتد.

این اظهار نظر تند باعث شد تا دادستان دادگاه لبنان السید را احضار و دستگیر کند، اما این امر با انتقاد شدید گروه 8 مارس و در صدر آن مسئولان حزب الله قرار گرفت و تصمیم گرفتند تا از وی در فرودگاه بیروت استقبال کرده و حکم قضایی علیه وی را محکوم و سیاسی ‌کاری بخوانند. حزب الله در این راستا اقدام به صدور بیانیه ای کرد که با واکنش تندی از سوی جریان 14 مارس روبرو شد.

در همین حال نماینده حزب‌الله در پارلمان لبنان در راستای تبیین حقیقت، عملکرد طرفداران حریری را نوعی عوامفریبی دانست و سنگ اندازی در روند تحقیقات پرونده شاهدان دروغین را مانع کشف حقیقت دانست.

علی فیاض، نماینده فراکسیون پارلمانی حزب‌الله لبنان روز دوشنبه در گفتگو با روزنامه الحیات از تلاش برای جنجال آفرینی با هدف سرپوش گذاشتن بر مساله اصلی یعنی شاهدان دروغین در لبنان خبر داد.

این نماینده پارلمان لبنان خطاب به جریان 14 مارس گفت عده ای تلاش می‌ کنند تا با جنجال آفرینی اصل مساله پوشانده شود. مساله اساسی پرونده شاهدان دروغین است. ایجاد مانع بر سر بررسی این پرونده مانع کشف حقیقت است.

این در حالی است که حسن فضل‌الله، نماینده پارلمان حزب‌الله لبنان نسبت به افزایش خطابه‌های مذهبی گروه سعدالحریری، نخست وزیر لبنان هشدار داده و اظهار داشت: این سخنرانی‌ها تهدیدی اساسی برای ارکان سیاسی نظام لبنان به حساب می‌آید. فضل‌الله، هم چنین اظهار داشت: این مساله مشابه درخواستی پنهان برای تغییر نظام دموکراتیک پارلمانی به حساب می‌آید.

دادگاه بین المللی عامل فتنه

همانگونه که سیدحسن نصرالله پیشبینی کرده بود دادگاه بین الملل ترور رفیق الحریری در حال تبدیل شدن به فتنه ای برای از هم پاشیدن وحدت ملی در لبنان است. درحالیکه افرادی چون محمد رعد، رئیس فراکسیون وفا به مقاومت معتقد است "وحدت ملی ما خیلی مهم‌تر از آن است که وارد درگیری‌ها و جنجال‌هایی شود که شکاف موجود را افزایش می‌دهند" دادگاه بین المللی عملا در حال از بین بردن این وحدت است.  

حقیقت آن است که اقدامات دادگاه بین المللی درباره ترور نخست وزیر سابق لبنان میان احزاب سیاسی این کشور شکافی پید آورده است که روز به روز عمیق تر می شود. در حالیکه شواهد روشنی مبنی بر توطئه بودن این دادگاه وجود دارد و از جمله اظهارات اخیر جمیل السید نیز موید آن است، طرفداران حریری به شدت به این دادگاه دل خوش کرده اند و از آن به عنوان حربه ای برای حمله به حزب الله استفاده می کنند چرا که قرار بر این است که رای این دادگاه نهایتا عامل ترور حریری را حزب الله معرفی کند.

به همین دلیل هر چقدر حزب الله لبنان و هم پیمانان آن، عملکرد این دادگاه را سیاسی می‌دانند، گروه 14 مارس به رهبری سعد الحریری، نخست وزیر لبنان رقبا و مخالفان خود را به تلاش برای تعطیل کردن این دادگاه متهم می‌کنند و اعلام می کنند هر کس بگوید دادگاه بین‌المللی دشمن او است، پس ما نیز او را دشمن خود می‌دانیم.

حسن فضل‌الله روز دوشنبه با اشاره به همین موضوع تاکید کرد : اصرار ورزی بر بیان مواضع خصمانه مذهبی از سوی جریان المستقبل کشور را در لغزشگاه خطرناکی قرار داده است. هجمه‌های مذهبی باعث نابودی اساس وحدت ملی و هم‌زیستی مسالمت آمیز می‌شود.

از بین رفتن توافق دوحه

با افزایش تنش در لبنان روزنامه ها نگرانی خود را از نابودی توافق دوحه ابراز داشتند. روز یکشنبه روزنامه السفیر به صراحت ادعا کرد که توافق دوحه از بین رفته است و اظهارات خشن و دور از نزاکتی که طرفین نسبت به یکدیگر مطرح کرده اند سبب شده تا به زودی دولت وحدت ملی از بین برود.

پیش از این روزنامه الدیار نیز در سرمقاله خود نوشته بود: طی روزهای گذشته بی‌تردید توافقی که گروه‌های لبنانی را گردهم آورده بود کاملا محو شده و جای آن را سخنان خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه گرفته است تا جایی که به مرز تهدید و تحویل دادن به دستگاه قضایی پیش رفته است.

این روزنامه ادامه داد: آنچه که بر خشونت‌های روزهای گذشته افزوده است غیبت کامل رهبران منطقه‌ای است به گونه‌ای که هیچ پیامی برای دعوت رهبران لبنانی به آرامش از سوی کشورهای عربی صادر نشده است و تنها در رسانه‌های خود اشاره می‌کنند که اوضاع لبنان موضوعی داخلی است و در آن دخالت نمی‌کنند.

نگرانی رئیس جمهور و رئیس مجلس

رسانه های منطقه ای و فرامنطقه ای روز دوشنبه اعلام کردند شرایط پدید آمده در لبنان که مشتمل بر رد و بدل شدن اظهارات تند میان اعضای جناج‌های ‪ ۸مارس و ‪ ۱۴مارس است به شدت موجب نگرانی رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان شده است.

 نگرانی این دو شخصیت ارشد سیاسی لبنان از این روست که  ظاهرا از تفاهم سیاسی میان جریان های گوناگون این کشور خبری نیست. این موضوع سبب شد تا میشل سلیمان، روز دوشنبه برای آرام کردن وضعیت متشنج و ناآرام کشور با بیشتر سران احزاب و طوائف تماس‌هایی برقرار کند اما گویا موج التهاب در این کشور بالاتر از آن است که سلیمان بتواند آن را فرونشاند.

نبیه بری رییس مجلس لبنان نیز نسبت به اینکه برخی از گروه‌ها تحولات سیاسی را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی‌دهند ، ابراز نگرانی کرد اما جایی که رئیس جمهور قادر به کنترل امور نیست از رئیس مجلس جه انتظاری می توان داشت.  

حقیقت آن است که افزایش بحران میان حزب الله و حزب المستقبل ، چتر سیاه خود را بر برخی از مراجع و نیروها و میانجی‌ها در حل بحران دو طرف به خصوص میشل سلیمان، نبیه بری و ولید جنبلاط رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان گسترانیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =