۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۸

علینقی خاموشی پس از 15 ماه برای شرکت در نشست پارلمان بخش خصوصی به اتاق بازرگانی تهران رفت.

گروه اقتصادی: حضورناگهانی علینقی خاموشی درهجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران اگرچه با دعوت واصراررئیس ودبیر کل اتاق تهران صورت گرفت اما بدون شک، بزرگ ترین اتفاق نشست پرشوری بود که روزسه شنبه در طبقه پنجم ساختمان شماره 285 خیابان شهید مطهری برگزار شد.

اکثریت اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران،روز گذشته گرد هم آمدند تا در مورد مهم ترین مسائل اقتصاد ایران باصراحتی بیشتر ازگذشته، سخن بگویند.

هجدهمین نشست پارلمان بخش خصوصی تهران هم پرشور بود هم به دلیل هشدارهای صریح یحیی آل اسحاق در مورد بودجه سال آینده وهم به دلیل اظهارنظرهای انتقادی احمد ترک نژاد، خطاب به آنان که معتقدند بحران جهانی اقتصاد، تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد.

یحیی آل اسحاق-رئیس اتاق تهران- مطابق 17 نشست پیشین، نخستین نماینده ای بود که میکروفون پیش کشید و چراغ سخنرانی اش را روشن کرد.او از بحران جهانی اقتصاد گفت ودر مورد تنظیم بودجه سال آینده اظهارنظر کرد.

محسن خلیلی عراقی مسن ترین عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با سابقه 60 سال فعالیت ومدیریت اقتصادی، پس از یحیی آل اسحاق، نخستین سخنران نشست هجدهم بود که با خاطرات شنیدنی اش، ذهن حاضران رابا بازخوانی فراز ونشیب های نهاد اتاق بازرگانی نوسان داد.

محسن خلیلی از روزهای پرنوسان اقتصاد ایران وگفت.از تلاش هایی که برای حذف اصل 44 صورت گرفت واز کوشش هایی که ابلاغیه اصل 44 را به دنبال داشت.

درهجدهمین نشست نمایندگان بخش خصوصی، حمید حسینی ،فرهاد فزونی وپدرام سلطانی سه عضو گروه خواستاران تحول،به انتقاد از سیاست های داخلی اتاق بازرگانی در چیدمان هیات رئیسه اتاق های مشترک بازرگانی، نحوه پذیرش تشکل ها واتحادیه های تولیدی ودرنهایت نحوه اداره اتاق های بازرگانی پرداختند وازرئیس اتاق تهران خواستند پیام آنها را به گوش اعضای هیات رئیسه اتاق ایران برساند.

درنشست روز گذشته، علینقی خاموشی درمیان بهت همکاران خود به جمع پیوست ودر میانه کشاکش نطق های انتقادی احمد ترک نژاد وحمید حسینی، اتاق تهران را ترک کرد.او به زبان، چیزی نگفت اما حضورش پس از 15 ماه دوری از میان نمایندگان بخش خصوصی، غیرمنتظره وناگهانی بود.

هجدهمین نشست نمایندگان اتاق تهران 180 دقیقه به طول انجامید تا یکی از شلوغ ترین وپرهیاهو ترین نشست های امسال اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران برگزار شود.نشست هایی که دو دوره قبل آن، به دلیل رویارویی با نخستین وآخرین روز ماه مبارک رمضان، کمی سرد وبی رمق برگزار شده بود.

 

تشکیل کمیته مشترک عبور از بحران مالی جهانی 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اتاق تهران برای عبور کشور از تاثیرات ناشی از بحران مالی جهانی، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی را به مسوولان ذی ربط داده است.

"یحیی آل اسحاق" در هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، افزود: بحران مالی غرب بر حوزه تجارت تاثیر جدی گذاشته که نمونه آن را می توانیم در وضعیت صنعت فولاد کشور مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در حوزه تجارت و اقتصاد با چالش مواجه هستیم و نمی توانیم بگوییم سیستم، مشکل خود را حل می کند.

آل اسحاق گفت: مشکل مذکور از حوزه مالی و بانکی وارد حوزه تجارت و تولید شده و اگر تسری یابد، وارد حوزه های اجتماعی نیز می شود که اثراتی مانند بیکاری را بدنبال خواهد داشت و چنانچه به بخش های پایین تر سرایت کند، ابعاد مسئله گسترده تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای عبور از بحران مالی جهانی راهی جز همکاری و تعامل دولت و نهادهای اقتصادی وجود ندارد و از این رو اتاق تهران پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک را در این زمینه داده است.

رییس اتاق تهران اظهار کرد: بحران مالی ایجاد شده در جهان علاوه بر تاثیر بر قیمت نفت، بر بودجه سال 88 نیز تاثیر خواهد گذاشت که این امر نیز کاهش موجودی حساب ذخیره ارزی را در پی خواهد داشت.

آل اسحاق به سیاست های اصل 44 نیز اشاره کرد و گفت: اکنون که طبق سیاست های اصل 44 باید دولت کوچکتر شود و شرکت ها واگذار شوند، حتما باید بودجه سال 88 سکوی بلندی برای این منظور داشته باشد. همینطور مسئله چشم انداز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور که پیش نویس آن آماده شده است، حتما باید مواردی مانند ضریب ریسک، بهره وری و .. در بودجه های سالانه دیده شود. اگر فکر می کنیم یکی از مشکلات ما فضای کسب و کار است، باید برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز ملاحظات لازم را در نظر بگیریم به طوری که بودجه نیز متفاوت از گذشته تدوین و اجرا شود. آل اسحاق تصریح کرد: اگر بودجه متناسب با واقعیت نباشد، دچار مشکل خواهیم شد و لازمه تدوین و اجرای درست بودجه تعامل بین دولت، مجلس و عاملان اقتصادی است.

وی در عین حال بحران مالی جهانی را فرصت نیز دانست و گفت: اکنون که قیمت های جهانی به شدت سقوط کرده است، ما می توانیم برای برنامه های توسعه خود از هم اکنون به خرید اقلامی مانند کشتی که بهای آن به نصف رسیده، اقدام کنیم.

آل اسحاق تصریح کرد: کشور ما در شرایط ویژه فعلی نیازمند مدیریت ویژه است. با تصدی گری بخش خصوصی می توان به رشد اقتصادی دست یافت

  

اقتصاد ایران دولت سالار است

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی تهران گفت: نتایج حاصل از مطالعات بانک جهانی نشان می دهد در کشورهایی که دولت های آنها از تصدی گری رهایی یافتند و بخش خصوصی به تصدیگری پرداخته است، رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی به حداکثر رسیده است.

"محسن خلیلی عراقی" در این نشست افزود:  تجارب توسعه کشورها نشان می دهد که توفیق در مقابله با مشکلات و مصائب فضای کسب و کار نیازمند همکاری و تعامل کارآفرینان و عاملان اقتصادی به عنوان بخش خصوصی با قوای سه گانه در قالب نهاد حاکمیت است.

وی تصریح کرد: با فراهم آمدن فضای تعامل صمیمانه و هدفمند در جلسه های متعدد بین صنعتگران و رییس مجلس، کشور ما در یک موقعیت بسیار مساعد حیات قانونگذاری خود قرار گرفته است.

خلیلی ادامه داد: براساس نتایج ارزیابی و اندازه گیری های شاخص های مختلف فضای کسب و کار و میزان آزادی اقتصادی رتبه بندی جهانی در سال 2008 ، ایران در رتبه پایینی قرار دارد و این به معنای آن است که فضای فعالیت برای رشد و گسترش بخش خصوصی به لحاظ آزادی کسب و کار، آزادی تجارت، کاهش تصدیگری دولت و مداخلات اداری دولت در اقتصاد، آزادی پولی و مالی و سرمایه گذاری و ... مساعد و مناسب نیست.

وی گفت: اقتصاد ایران در طول 80 سال گذشته همواره اقتصادی دولت سالار بوده و در واقع بخش خصوصی کشور درگیر قوانین دست و پاگیر اداری بوده است.

خلیلی افزود: مشکلاتی مانند بیکاری، تورم بالا، پایین بودن درآمد سرانه، پایین بودن بهره وری ، گسترده شدن بیش از حد دولت، رقابتی نبودن بازار کار و سرمایه و ... همگی حکایت از عملکرد نامناسب اقتصاد دولت سالار دارد.

"حمید حسینی" عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست اظهار کرد: در شرایط فعلی بحران مالی جهانی، هر کشوری که بتواند این وضعیت را شناسایی و خود را با آن وفق دهد، موفق تر خواهد بود.

وی گفت: اتاق بازرگانی تهران دارای نیروهای کارشناسی و توانمند است و می تواند در تمام زمینه ها با دولت و مجلس شورای اسلامی همکاری داشته باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =