۰ نفر
۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۱:۰۹

بی‌توجهی به حفاظت محیط‌زیست آن هم از سوی مسئولان می‌تواند مسئله‌ای غم‌انگیز باشد.

سپیده سعیدی: محیط ‌زیست به شکل طبیعی‌اش همواره دستخوش تغییرات یا بهتر بگویم نابودی است چه رسد به آنکه خودمان بخواهیم آن را از بین ببریم.
از طرفی می‌توان برای بی‌توجهی به حفاظت از محیط‌زیست از سوی مردم چاره‌ای اندیشید اما اینکه مسئولان به این مقوله‌ بی‌اعتنایی کنند و یا عامل تخریب آن شوند، قدری جای گلایه و شکایت دارد که دکتر محمد‌حسن پیراسته مدیر‌کل سابق حفاظت محیط‌زیست استان تهران و مشاور پروژه‌های زیست‌محیطی در این باره حرف‌های بسیاری دارد.

آقای دکتر به عنوان یک متخصص در امور محیط‌زیست بگویید که از دولت آینده چه انتظاراتی برای حفظ محیط‌ زیست کشورمان باید داشته باشیم؟
وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست اصولاً فرابخشی است و این سازمان ضروتاً باید نظارت همه‌جانبه بر مسائل عمرانی، توسعه و حفظ منابع زیست محیطی داشته باشد. که به جرأت می‌توان گفت این وظایف با کاستی و قصور در این 4 ساله پیگیری و انجام شد.

فرض کنیم دولت آینده همین دولت 4 ساله اخیر است آن وقت تکلیف محیط‌زیست به نظر شما چه می‌شود؟
در این 4 سال در بحث کاهش آلودگی هوای تهران بسیار ضعیف عمل شد. کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا که به عنوان هماهنگ‌کننده و دبیر‌خانه فعالیت‌های مختلف طرح جامع در 7 محور بود به تعطیلی کشانده شد. این اقدام به نظر شما از سوی انسان‌های حامی محیط زیست سر می‌زند.؟ یا در شعاع 120 کیلومتری تهران فعالیت‌های صنعتی و تولیدی را توسعه دادیم در حالیکه باید آن را متوقف می‌کردیم.

یعنی این فعالیت‌های مغایر با دوستی با محیط‌زیست قبل از این 4 سال اتفاق نمی‌افتاد؟
خیر.

چگونه اثبات می‌کنید؟
ما در دنیا پنجاه‌و‌سومین کشور به لحاظ سلامت محیط‌زیست بودیم و حالا شصت و هشتمین کشور هستیم. مسائلی که نشان‌دهنده عملکرد نامناسب، غیر تخصصی وضعیف هستند.

حالا فرض می‌کنیم که در دولت بعدی در صدد رفع خسارت و جبران آن برآیند آیا فرصتی برای جبران هست؟
محیط‌زیست فرآیندی است که ضمانت پایداری و توسعه بهبود زیستی همه انسان‌ها را در دراز‌مدت شامل می‌شود و هر قصوری در این راستا می‌تواند ضربه‌ای بر پیکره وارد کند که در کوتاه‌مدت قابل جبران نیست.

این خسارت‌ها را می‌توان در ظاهر دید؟
خیر، یعنی برای مردم عادی قابل حس و ارزیابی نیست و اینکه در کوتاه مدت قابل محاسبه نیست.

برای نجات محیط‌زیست باید چه راهکار‌ی را پیش رو قرار داد؟
بخش‌هایی را می‌توان جبران کرد و بخش‌هایی هم دیگر قابل جبران نیست. به هر حال هر اقدامی در‌ محیط‌زیست قابل جبران است اما زمان بسیار طولانی را باید برای جبران در نظر گرفت.

برای آیندگان؟
بله برای آیندگان باید تلاش کنیم، این مسئله را جدی بگیریم و حمایت دولت و مسئولان را برای حفاظت از محیط‌زیست جلب کنیم. باید مجدانه بخواهیم و به محیط‌زیست زندگی‌مان توجه نشان دهیم.

مردم از مسئولان بخواهند؟
بله البته؛ گرچه به خوبی می‌دانیم که همه انسان‌های عاقل و با خرد حامی محیط‌زیست هستند و هیچ فردی دوست ندارد محیط‌زیست را خراب کند.

دولت جدید؟
باید به جذب افراد نخبه و دوستدار محیط‌زیست بپردازد و تصمیم‌های آنی و بدون آینده‌نگری بابت سرزمین ایران نگیرد. چراکه سرنوشت میلیون‌ها ایرانی و آیندگان را با این اقدامات رقم می‌‌زنند، یا بهتر است بگویم حیات که برای انسان مهمتر از هر چیزی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =