هنوز لکه نفتی گسترده‌ای که از پنج ماه پیش در خلیج مکزیک روان شده، کنترل نشده که خبر انفجار دیگری در یکی دیگر از سکوهای نفتی، همه را نگران کرد.آیا احتمال فاجعه‌ای دوباره در این خلیج وجود دارد؟

بهنوش خرم‌روز: در حالی که کم‌تر از 5 ماه از انفجار سکوی نفتی شرکت بریتیش پترولیوم در آب‌های خلیج مکزیک و به دنبال آن،‌ جاری شدن حجم فراوانی از نفت خام به درون آب‌های خلیج می‌گذرد، انفجار دیگری در یکی از سکوهای استخراج نفت و گاز در این خلیج اتفاق افتاده است. این حادثه در حالی ‌هراس از فاجعه نفتی دوباره‌ای را در این منطقه به وجود آورده که شرکت بریتیش پترولیوم و سایر سازمان‌های مربوطه هنوز موفق نشده‌اند لکه نفتی حاصل از فاجعه قبلی را کاملا مهار کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست،‌ بعد از وقوع انفجار، دریچه‌های اضطراری چاه نفتی بسته شده و 13 نفر از کارکنان این سکو هم با جلیقه‌های نجات به آب پریدند و همگی نجات یافتند. همچنین آتش خیلی زود مهار شد. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

خیلی زود، یک خلبان هلیکوپتر گزارش داد که لکه‌ای نفتی به طول و عرض 1.5 کیلومتر و بیش از 30 متر اطراف این سکو روی آب دیده می‌شود. البته گارد ساحلی نتوانست این لکه را روی آب پیدا کند. اما مسئولین شرکت مارینرگفتند که در آن زمان از سکو استفاده نمی‌شده است. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهند که تا هفته آخر ماه میلادی گذشته، یعنی تا 9 شهریورماه، از این سکو روزانه 260هزار متر مکعب گاز و 1400 بشکه نفت استخراج می‌شده است.

البته انفجار سکوی نفتی مارینر تفاوت‌های زیادی با فاجعه سکوی بی.پی دارد. دهانه چاه بی.پی در 1500 متری سطح آب قرار داشت در حالی که دهانه چاه کارینر تنها 104 متر با سطح آب فاصله دارد. سکوی بی.پی روی آب شناور بود و بعد از آتش‌سوزی غرق شد، اما سکوی مارینر در بستر دریا محکم شده است. بنابراین اگر هم نشتی یا تخریبی وجود داشته باشد، ‌تعمیر آن در این مورد خیلی آسان‌تر خواهد بود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید این آتش‌سوزی‌ها چندان هم نادر نیستند و از سال 2006/ 1385 تا به حال بیش از 100 انفجار و آتش‌سوزی در سکوهای نفتی خلیج مکزیک ثبت شده است. با این حال، فاجعه نفتی بی.پی همه را گوش به زنگ کرده و هیچ‌کس،‌ به خصوص دولت آمریکا، نمی‌خواهد شاهد فاجعه نفتی دوباره‌ای باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =