رویکردی که دولت در مواجه با مصوبات مجلس در پیش گرفته این سوال را در ذهن به وجود آورده که نکند حق با محمود احمدی نژاد است و اگر این مصوبات توسط دولت اجرایی شود موجبات تحدید قوه مجریه خواهد شد.

یاسرفاتحی: اما واکنشی که سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جلسه این هفته خود با نمایندگان رسانه ها در خصوص رویکرد مجلس در قبال مصوباتی که اختیارات دولت را محدود می کند داشت در نوع خود جالب توجه و در بین مواضع محتاطانه عباسعلی کدخدایی بی نظیر بود. چرا که این بار سخنگوی نهاد حافظ قانون اساسی تلویحا حق را به نمایندگان ملت داد و برای اجرای قوانین توصیه به دعا کرد.

به گزارش خبرآنلاین هر چند شورای نگهبان در هفته های گذشته به دلیل تعطیلی مجلس شورای اسلامی روزهای کم کاری را از بابت بررسی لوایح و طرح های مجلس پشت سر گذاشت ولی این شورا به خاطر میزبانی جلسات «کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس» پرمشغله ترین روزهای خود را پشت سر می گذراند.

همین امر سبب شد تا هنگامی که کدخدایی صبح شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد زمان اندکی را به بیان مواضع فقها و حقوقدانان شورای نگهبان در خصوص سه طرح و دو لایحه واصله به این شورا اختصاص داده و بیشتر راجع به این کارگروه جنجالی که از سوی مقام معظم رهبری به شورای نگهبان ارجاع داده شد، بپردازد.

وی با اشاره به ادعاهای دولت در خصوص «عدم مشخص بودن حدود و مرزهای تقنین و اجرا» و «تحدید اختیارات دولت توسط مصوبات مجلس» و مناقشات اخیر دولت و مجلس گفت: در این بین رییس جمهور مراتب را طی نامه ای به مقام معظم رهبری اطلاع و در مواردی یادآورد شد که مجلس با طرح های خود اختیارات دولت را محدود می کند و این کار هزینه های زیادی بر دولت تحمیل می کند.

اصولی که باعث اختلاف شد
کدخدایی به اصول «71»،«138»،«75»،«126» و «اصولی از این قبیل» به عنوان اصولی از قانون اساسی یاد کرد که محل بحث و اختلاف نظر دولت و مجلس است و ادامه داد: مجلس نیز طی گزارشی اعلام کرده است که طبق قانون عمل کرده است و ابهامی از این جهت وجود ندارد. عضو حقوقدان شورای نگهبان قانون اساسی به درخواست رهبری مبنی بر تشکیل کارگروهی برای حل اختلافات دو قوه اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز با این نگاه که لازم است راهکارهای قاطع و ماندگاری از طریق کسب نظر صاحب نظران جستجو شود مسئله را به شورای نگهبان ارجاع داد. شورای نگهبان نیز بعد از مشورت با رییس دولت و مجلس کارگروهی با حضور نمایندگان دولت و مجلس، کارشناسان، اساتید دانشگاه و برخی اعضای شورا تشکیل داد که تا کنون بیش از ده جلسه مشترک داشته اند.

وی با بیان اینکه اعضای این کارگروه هفته ای یک بار یک جلسه سه ساعته دارند گفت: مباحث مورد اختلاف در این کارگروه به صورت جزیی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و امیدواریم تا طی چند هفته آینده به جمع بندی رسیده و مراتب را به مقام معظم رهبری تقدیم کنیم.

نمی توانیم کاری کنیم
اما پاسخ سخنگوی شورای نگهبان در خصوص آنچه که به زعم خبرنگاری «سرپیچی دولت از اجرای مصوبات قانونی مجلس» بود بسیار جالب توجه و زیرکانه بود، چرا که کدخدایی در واکنش به این سوال با بیان اینکه «باید برای اجرای قانون دعا کنیم» تاکید کرد: کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم. زیرا وظیفه قانونی بیش از این نداریم. اما این خبرنگار که از پاسخ آقای سخنگو راضی نشد در پایان جلسه از کدخدایی پرسید که اگر حل اختلافات بین دولت و مجلس به دخالت مقام معظم رهبری کشیده شود سرانجام چه خواهد شد، گفت: این مسئله به بنده ارتباط ندارد. امیدواریم به آنجاها نرسد.

به نظر می رسد با توجه به مناقشاتی که دولت بر سر تفسیر اصل 113 قانون اساسی داشت مرجع حفاظت از قانون اساسی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و این محور سوال یکی از رسانه ها از سخنگوی شورای نگهبان بود. کدخدایی نیز در پاسخ به این سوال که « از یک طرف رییس جمهور بر اساس اصل 113 خود را حافظ قانون اساسی دانسته ولی به طور مشخص حفاظت از قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است. همچنین مقام معظم رهبری نیز در حوزه نظارت بر قانون اختیاراتی دارد. اما در این رابطه باید چه فرد و نهادی نظر دهد؟» گفت: مجموعه دستگاه ها به انحای مختلف وظیفه اجرا و نظارت بر قانون اساسی را دارند. هم مجلس در برخی قسمت ها این وظیفه را دارد و هم شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود در خصوص تطبیق مصوبات با قانون و شرع را انجام می دهد. دولت و قوه قضاییه نیز در جاهایی این نظارت را انجام می دهد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه وظیفه نظارت بر قانون اساسی به شخص و مقام خاصی واگذار نشده است تصریح کرد: با توجه به اینکه سه قوه زیر نظر رهبری است اگر مشکلی به وجود آید مانند همان موردی که بیان کردم معظم له ورود پیدا خواهد کرد.

مجلس بر خلاف قانون اساسی عمل نمی کند
کدخدایی درباره اینکه اخیرا ارجاع مصوبات مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل به یک رویه شده در حالی که این مسئله یک استثنا بود، با اذعان بر اینکه مجلس بر خلاف قانون اساسی عمل نمی کند گفت: ما نیز معتقدیم ورود مجمع یک استثنا است و وظیفه ای که درحل اختلاف بین شورا و مجلس دارد در موارد نادر اقدام و مصوبه ارسال کند. وی با رد ادعای این خبرنگار مبنی بر اینکه ارسال مصوبات مورد اختلاف مجلس و شورا به مجمع در حال تبدیل شده به یک رویه است گفت: این گونه نیست که تمام مصوبات مورد اختلاف به مجمع برود. چون مثلا یکی از مصوبه هایی که امروز نظر اعضای شورای نگهبان راجع به آن را به عرض شما رساندم در چهار نوبت بین مجلس و دولت رد و بدل شده است. وی ادامه داد: هر چند این امر یعنی ارسال مصوبات محل اختلاف مجلس با شورا به مجمع خلاف قانون نیست ولی باید دقت شود.

وی در خصوص لایحه حمایت از خانواده که هم اکنون در صحن مجلس در حال بررسی است از بیان موضع شورای نگهبان خودداری کرد و آن را موکول به بعد ارسال مصوبات مجلس به شورای نگهبان کرد.

نظر شورای نگهبان در خصوص انتشار اسناد کمک مالی دولت عربستان به سران حوادث بعد از انتخابات سال گذشته محور سوال دیگر از سخنگوی این شورا بود که کدخدایی شورای نگهبان را فارغ از این مباحث دانست و گفت: در این زمینه دبیر شورای نگهبان نظراتی داشت که در جلسات قبل به عرض رساندم. وی افزود: پاسخ شورا همان است که پیش از این به اطلاع رساندم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =