۰ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۸

روسیه و چین که هر دو از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، دور جدید تحریم های این سازمان علیه ایران را به امضا رساندند، اما از حمایت تحریم هایی که بخش نفت و گاز ایران را هدف قرار داده باشد، سر باز زده اند.

این در حالی است که طی شش ماه گذشته 10 شرکت نفتی از صادرات بنزین به ایران به دلیل تحریم های موجود سرباز زدند که در این میان می توان به بزرگترین این شرکت ها چون لوک اویل فرانسه که بیشترین تعامل اقتصادی را با آمریکا دارد اشاره کرد.

این در حالی است که این شرکت که از آوریل سال گذشته صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده بود هفته گذشته با ارسال 250 هزار بشکه بنزین اولین محموله بنزین خود را در بندرعباس تحویل داد.

کارشناسان تاکید دارند در شرایطی که پیامدهای بحران اقتصادی جهان بالاخص در کشورهای پیشرفته روز به روز افزایش می یابد قطع روابط اقتصادی با ایران برای بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح جهانی به صرفه نیست و این شرکت ها چاره ای جز همکاری بالاخص در بخش نفت و گاز با ایران ندارند.

هفته گذشته لوک اویل با ارسال 250 هزار بشکه بنزین به ایران تحریم ها علیه ایران را شکست.

براساس این گزارش لوک اویل پیش از این با تحمل ۶۳ میلیون دلار زیان، همکاری خود را با میدان نفتی اناران قطع کرده بود.پیش از این  لوک اویل، به عنوان دومین شرکت نفتی روسیه، هر دو ماه یک‌بار ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه (۴۰ تا ۸۰ میلیون لیتر) بنزین به ایران می‌فروخت.لوک اویل روسیه، در میان شرکت های روسی بیشترین حضور را در فعالیت های تجاری آمریکا دارد، این شرکت صاحب ۲ هزار پمپ بنزین در ایالات متحده آمریکا است و شرکت آمریکائی "کونوکو فیلیپس" از سهامداران عمده آن است. در عین حال شرکت لیتاسکو که بازوی تجاری لوک اویل محسوب می شود قصد دارد اواخر هفته آینده دومین محموله سوختی خود را به مقصد بندر عباس ارسال کند. بر اساس این گزارش، مسکو تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا روابط تجاری با ایران و روابط خود با آمریکا را به تعادل برساند. سرگئی شماتکو وزیر انرژی روسیه چندی پیش تصریح کرد: علیرغم تحریم های آمریکا شرکت های روس آماده ارسال سوخت به ایران هستند.

در این بین مسوولان چینی نیز همچنان بر حفظ و افزایش روابط اقتصادی با ایران تاکید می کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۵
    0 0
    معلوم نشد لوك اويل فرانسويه يا روسي!!!