تنش میان رژیم صهیونیستی و روسیه در سوریه بالا گرفته است، رسانه های خبری اسرائیلی مدعی شده اند که سامانه های اس 300 روسی مجانی وارد سوریه نشده است!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی هفته های اخیر تنش لفظی و نظامی میان رژیم صهیونیستی و روسیه در سوریه بالا گرفته است این تنش از جایی اغاز شد که یک جنگنده روسی از سوی نظامیان صهیونیستی ساقط شد و روس ها مصمم به مقابله به مثل با اسرائیل شدند انهم با ورود سامانه اس 330 به سوریه، از این روز تنش های در روزهای اخیر بالا گرفته است، شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی مدعی شد، دمشق در قبال دریافت سامانه دفاعی اس۳۰۰ مبلغ یک میلیارد دلار به روسیه پرداخت کرده است. این در حالی است که روسیه مدعی بود در قبال سامانه اس 300 پولی دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) به نقل از منبعی که آن را آگاه مدعی شد، سوریه مبلغ یاد شده را چند سال قبل، در سال ۲۰۱۳ که برای اولین بار از تجهیز دمشق به این سامانه‌ها صحبت شد، در بانک‌های روسیه به ودیعه گذاشته بود اما این قرارداد به دلیل فشارهای تل‌آویو دچار متوقف شده و این مبلغ در آن مقطع زمانی به روسیه داده نشد.

به گزارش این شبکه عبری زبان، به زودی با انتقال این سامانه‌ها به سوریه مبلغ یاد شده نیز به مسکو تحویل داده می‌شود و این امر نشان دهنده منافع اقتصادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است.

این شبکه تلویزیونی در عین حال به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی اعلام کرد: تحویل سامانه‌ها به سوریه چالشی در برابر اسرائیل ایجاد خواهد کرد و این چالش برای اسرائیل ساده نیست، ما نه فقط با رصد و رهگیری یا ممانعت از وورد کامیون‌های حامل این سامانه‌ها بلکه به شکل‌های مختلفی با این مساله مواجه هستیم.

هفته گذشته در پی سقوط جنگنده ایلوشین ۲۰ در سوریه توسط سامانه‌های دفاعی دمشق پس از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه‌های هم‌پیمانان ارتش سوریه در لاذقیه، روسیه اعلام کرد می‌خواهد دمشق را به سامانه‌های پیشرفته اس ۳۰۰ مجهز کند.

این امر موجب نگرانی در محافل مختلف اسرائیل شد و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با پوتین از او خواست دمشق را به این سامانه‌ها مجهز نکند. نتانیاهو مدعی شد، با این کار منطقه در معرض خطر قرار می‌گیرد و این سامانه‌ها موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه می‌شوند.

نتانیاهو هفته گذشته در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل از او خواست جهت ممانعت از ارسال این سامانه‌ها به سوریه با روسیه گفت‌وگو کند.

نتانیاهو پس از این دیدار مدعی شد که رئیس جمهوری آمریکا با تمامی خواسته‌هایش درباره بحران به وجود آمده میان روسیه و اسرائیل موافقت کرده‌ است.

با وجود این ادعاها، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که کشورش سامانه‌های اس۳۰۰ را ظرف دو هفته آینده به سوریه ارسال می‌کند.

رژیم صهیونیستی نگران این است که تجهیز سوریه به این سامانه‌ها موجب محدود شدن آزادی فعالیت ناوگان هوایی‌اش در حریم هوایی سوریه و به خطر افتادن جنگنده‌های آن شود. این در حالی است که ارتش این رژیم یک هفته قبل از سرنگونی جنگنده روسی افتخار کرده و مدعی شده بود، از سال گذشته حدود ۲۰۰ حمله هوایی علیه پایگاه‌های وابسته به هم‌پیمانان ارتش سوریه و حزب‌الله در سوریه انجام داده و همچنین کامیون‌های حامل سلاح که قرار بود به لبنان بروند، هدف قرار گرفته شده‌اند.

سامانه اس 300 روسیه

روسیه برای جنگی فرسایشی با اسرائیل سامانه‌های دفاعی‌اش را در سوریه تقویت می‌کند
همچنین در ادامه این جنگ رسانه ای یک سایت عبری زبان اعلام کرد، روسیه در راستای آمادگی برای مقابله با جنگ فرسایشی با اسرائیل، استقرار سامانه‌های دفاعی خود در سوریه را آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، سایت عبری زبان دبکا احتمال داد، روسیه استقرار زیرساخت‌های نظامی خود در سوریه را در راستای آمادگی برای جنگی فرسایشی با اسرائیل آغاز کرد.

این سایت در گزارش خود ارسال سامانه دفاع هوایی روسیه مدل اس ۳۰۰ به سوریه را ترجمه عملی اقدامات روسیه دانست و با اشاره به اینکه روابط روسیه و اسرائیل در شرایط زمانی حاضر که حتی با حادثه سرنگونی هواپیمای ال ۲۰ خوب بود، علل تصمیم روسیه برای شکستن پایه‌های این روابط را مورد سوال قرار داد.

دبکا در ادامه سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مجمع عمومی سازمان ملل و تاکید او بر آغاز انتقال سامانه‌های یاد شده به سوریه را به سفر چهارشنبه گذشته نیکولای پاتروشف، مشاور امنیت ملی روسیه به تهران مرتبط دانست.

این سایت عبری زبان در ادامه گزارش خود آورده است، باور حاکم در اسرائیل این بود که مسکو تا قبل از برگزاری نشستی میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هرگز سامانه اس ۳۰۰ را به سوریه ارسال نخواهد کرد، هنوز زمانی برای این نشست تعیین نشده است، روزها می‌گذرند و احتمال برگزاری چنین نشستی کاهش می‌یابد.

دبکا در ادامه تاکید کرد، اظهارات روز جمعه میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه که تاکید کرد اسرائیل باید از تلاش‌هایش برای دیکته کردن اقدامات و موضعگیری‌ها به روسیه دست بردارد، خشم حاکم در مسکو را نشان  داد، اظهارات مسؤولان اسرائیل از جمله نتانیاهو در نیویورک که ارسال سامانه دفاعی را اقدامی غیرمسؤولانه دانست نیز بر اغراق و نوعی وقاحت دلالت دارد و موجب گسترش بحران شد.

اظهارنظرهای مسؤولان اسرائیل در چند روز گذشته درباره ارسال سامانه‌های روسی و نیز تجهیزات الکترونیکی همراه آنها به سوریه بر این مساله متمرکز هستند که ارتش اسرائیل برای مقابله با آنها مشکلی ندارد.

سایت عبری زبان دبکا در ادامه به سیستم‌های دفاعی روسی به جای اس ۳۰۰ مانند سامانه موشکی ام ۲ که چند روز قبل در دمشق نصب و راه‌اندازی شدند، اشاره کرد و درباره آن نوشت، این سامانه کوتاه برد بوده و می‌تواند جنگنده‌ها را در ارتفاعات پایین رهگیری کند، همچنین این سامانه ویژه مقابله با جنگنده‌هایی است که از رادارهای سیستم‌های اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ عبور می‌کنند.

این سایت در پایان نوشت، تمامی شاخص‌ها دال بر آن هستند که روس‌ها در حال تقویت سامانه‌های دفاع هوایی خود در سوریه جهت آمادگی برای جنگی فرسایشی با اسرائیل‌اند و روس‌ها پس از راه‌اندازی کامل این سامانه‌ها در سوریه، گروه‌هایی از جنگنده‌های پیشرفته را به این کشور منتقل خواهند کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =